A VeszprémFestről 2004 óta rendszeresen készülnek 40-45 perces koncertfilmek, az idei egy órás lett. Az alapkoncepció minden évben ugyanaz: sok zene és a fellépők interjúi. A végső verzióba a zenészeknek is van beleszólásuk, akiknek véleményeiből egyet-egyet bele is szúrtunk a cikkbe. Bobby McFerrin például egyszerűen csak bírja a stílusát.
Régóta készülnek koncertfilmek a Festről, amelynek koncepciója szinte mindig ugyanaz. Változott valami idén?
A célunk mindig a megörökítés, a hangulat és az atmoszféra közvetítése. Korábban mindig csak a tv-ben mutattuk be a filmeket, tavalytól fogva viszont már DVD formában is hozzá lehet jutni, amit először a Hangvillában mutatunk be a közönségnek. Idén mindenképpen új, hogy a 2015-ös Fest mind színpad és fénytechnikában hatalmasat ugrott előre a korábbiakhoz képest. Ez nagyon érezhető az új filmen is. Az idei azért lesz nagyon jó, mert volt egy rekord nézőszámú koncert - a Kool and the gang fellépése -, ahol olyan felvételek születtek, amiket korábban még nem csináltunk.
"Elképesztően gyönyörű film"
Fred Miller / Original Artists, New York, Broadway
A végső verzióba mennyire van beleszólásuk a zenészeknek? Voltak-e kifogásaik?
A filmeket mindig jóvá kell hagyatni a fellépőkkel is, hiszen ők azok, akik az arcukat és a hangjukat adják. Már ezzel is kifejezik bizalmukat a fesztivál, a film és a menedzsment iránt egyaránt. Egyébként nagyon jó reakcióik vannak. Az itt fellépő sztárokról tudni kell, hogy magas színvonalat várnak el. A menedzsmentjük persze védi őket, de ez egy teljesen természetes dolog. Azt kell mondanom, hogy ezek az abszolút number one világsztárok rendkívül normális és kedves emberek.
Hogyan kell elképzelni a menedzsmentjüket? Mibe van konkrét beleszólásuk?
Általában konkrét elképzelésük van arról, hogy ők mit akarnak, kész koncepcióval jönnek. A VeszprémFest adja a technikát, a hangmérnököt és a fénytechnikust pedig a sztárok hozzák. A riderek megszabják, hogy hol legyen a kamera, hova nem mehet operatőr, satöbbi. Nagyon háklisak arra, hogy a színpadi fellépést nem zavarhatod. Fontos tudni, hogy a koncertfilmek miatt a színpad a kamerára van világítva. Itt egy finom taktikázás és kompromisszum kell, hogy ők is, meg mi is azt kapjuk, amit szeretnénk.
Szintén fontos, hogy nem előzmény nélküli a VeszprémFest film. Kezdetben a sztárok csak annyit tudtak, hogy itt vannak kelet-Európában, és fogalmuk sem volt arról, hogy mire számítsanak. Amint letettünk valamit az asztalra az évek során, ez megváltozott, és már egyre jobban bíznak bennünk.
Sok helyre eljut a film?
A résztvevők szerződésében benne van, hogy az elkészült anyagot a saját céljaikra úgy használják fel, ahogy akarják, így beláthatatlan, hogy a világ mely pontján lehet viszont látni. Elképesztő, de nemrég láttuk Youtube-on, hogy a VeszprémFest korábbi DVD anyagát egy orosz tv adja.
Milyen háttérrel dolgozik a fesztivál csapata?
Ami a kamerákat illeti, soktízmillió forintos technikát használunk, egy koncertet egyszerre 6-8 kamerával veszünk fel, 10-15 fős személyzettel. A kábelek hosszúsága pedig kilométerekben mérhető. Ezt egy ilyen szintű fesztivál megkívánja magának. A csapatunkban vannak veszprémiek, meg nagy öregek is a szakmából, Tokaji Zoli egy közülük.
"A kép és hang is kiváló munka"
Craig David management
A filmrendezőnek mi a feladata a koncert alatt?
Általában azt gondolják az emberek, hogy a filmkészítés egy nagyon elvont művészi valami. Igazából ez egy folyamatos válságkezelés, rengeteg körülmény és váratlan esemény van, amit uralni kell. Ez a legnehezebb, mert fogalmad sincs, hogy mikor mi fog történni, az előadók szeretik meghagyni maguknak a szabadságot, hogy mit csinálnak a színpadon. Ezeket persze úgy kell követni, hogy a lehető legkevésbé érezze ezt a közönség és az előadó. Vannak olyanok is köztük, akik direkt a kamerának játszanak. Emeli Sandé koncertje alatt a kamerák alig a nézők feje felett voltak, ami mögött a kameraman végig hajolgatott, és erre az Emeli Sandé azt mondja, hogy mindenki álljon fel, na akkor nekünk arra azonnal reagálnunk kellett.
Lement a négy nagy koncert. Mennyi időt vesz igénybe az utómunka?
A hangokat rengeteg sávon vesszük fel, amit elviszünk Budapestre, ott az egész hang kompletten újra van keverve, mert a koncerten felvett élő hangok teljesen használhatatlanok egy filmben. Ezt egyébként Kassai Róbert csinálja, aki korábban Cserhátinak megírta a Hamu és gyémánt című számot.
Egy koncert képanyaga 10-13 óra, abból van négy, tehát összesen több mint 50 órányi nyersanyagunk van. Napok, hetek kellenek, hogy utána eltájékozódj benne.
"Lenyűgöző felvételek"
Katie Melua management
Mitől lesz jó egy film?
Szerintem egy pillanatig se prűdség állítani, hogy ez egy kemény szakma, amihez nem elég a tehetség. Nagyon kell akarni, melózni, és nem árt a jó értelemben vett alázat sem. Nincsenek titkok, egy film rengeteg apró dologtól jó, a nüanszok sokaságától, és úgy gondolom, hogy a részletekből tud felépülni egy jó film.

