Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Gyorsabb ügyintézést ígérnek

2016. január 11. 11:52
Állami bürokrácia- és rezsicsökkentéssel kezdte az új évet a kormányhivatal.

„A kormány célja, hogy az emberek olcsóbban, gyorsabban és egyszerűbben végezhessék az ügyeiket” – mondta Takács Szabolcs kormánymegbízott hétfői sajtótájékoztatóján a megyeházán.

A bürokráciacsökkentésről elfogadott törvény január elsején lépett hatályba. A módosítással általános eljárási szabályok egyszerűsödnek, kevesebb lesz az engedélyhez kötött tevékenység, köztük a 300 m2 alapterületűnél kisebb lakóingatlanok építése is csupán bejelentési kötelezettséggel jár.

Csökkennek az ügyintézési határidők – az általános ügyintézési határidő mostantól már csak 21 nap, a szakértőknek 15 napon belül kell kiállítaniuk a szakvéleményt, a hiánypótlás határideje pedig 45 nap.

Új jogintézményt is bevezettek, a függő hatályú döntést, amelynek célja, hogy az engedélyezési eljárások átalakítása nélkül gyorsítsa fel és tegye kiszámíthatóbbá az ügyintézést. Ez azt jelenti, hogy ha a hatóság két hónapon belül nem tud érdemi döntést hozni, akkor a kérelmező végezheti a kérelmezett tevékenységet. Az úgynevezett sommás közigazgatási eljárásban 21 helyett 8 nap alatt születhet döntés, ha az ügyfél az összes feltételt teljesíti, és nincs ellenérdekelt az ügyben.

Tovább növelik a kormányablakok ügyszámát. A cél, hogy minél több ügyet lehessen elintézni egy helyen, év végéig ezernél is több ügytípust lehet a kormányablakban intézni.

Veszprém megyében 13 ezren töltötték ki azt a kérdőívet, ami az állami rezsicsökkentéssel kapcsolatban készült. Ennek eredményeként 20 díjat töröltek el vagy csökkentettek, ingyenessé válik a személyigazolvány és lakcímkártya igénylése, a családi állapothoz kapcsolódó változások átvezetése, az erkölcsi bizonyítvány beszerzése évente négyszer, a felsőoktatási jelentkezés és az első jogosítvány készítése.

Átadták az első e-személyit

Átadták az első új típusú, elektronikus személyazonosító igazolványt hétfőn Budapesten. Az okmányt elektronikus aláírásra is lehet használni, valamint az a TAJ-kártya és az adóazonosító igazolvány funkcióit is ellátja.

Az okmányról leolvashatók a jelenlegi személyi igazolványon látható adatok is, de emellett olyan magas biztonságú tárolóelemet (chipet) építettek bele, amely nyilvántartja a személyazonosító adatokat, az állampolgár döntésétől függően ujjnyomatukat (ezt 12 éven aluliak nem kérhetik), az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatokat, továbbá a társadalombiztosítási és az adóazonosítási jelet is.

Az okmányt 16 biztonsági elemmel védik, a többi között Braille-írással, transzparens hologrammal, biztonsági alnyomattal, változó lézerképpel, lézergravírozott okmányszámmal, metallizált hologrammal, optikailag változó tulajdonságú ábrával és kétdimenziós vonalkóddal (QR-kóddal). Az új okmányok érvényességi ideje a korábbi 10 év helyett 6 év, a 18 év alattiaknál 3 év. Az új okmány illetékmentes, a kiállítási határidő pedig a korábbi 20 napról 8 napra csökkent.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.