A 8-as főútvonal korszerűsítéséről és a 82-es főút Gyulafirátótot és Kádártát elkerülő szakaszáról tartott teltházas lakossági fórumot csütörtökön este Pál Béla országgyűlési képviselő, és Galuska János, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási igazgatója.
A bevezetőben Pál Béla hangsúlyozta, tisztában van azzal, hogy a Rátóton átvezető 82-es főút egyre növekvő forgalma mekkora problémát okoz az ott élőknek.
A politikus megjegyezte, hogy évek óta szeretnék megoldani a helyzetet egy elkerülő úttal, ám ennek az anyagi fedezete nem volt biztosított. Ideiglenes megoldást jelentettek a forgalomlassító szigetek, de a végső cél csak az elkerülő út lehet, amely a két szomszéd települést – Rátótot és Kádártát – egyszerre elkerüli.
Érdekesség, hogy az egyik „kerékkötő” éppen a honvédség volt, hiszen a gyulafirátóti határban jelentős katonai utak (gyakorló pálya) csatlakoznak. A hosszú tárgyalássorozat eredményeként (és ebben jelentős érdemei vannak Pál Bélának és Hartmann Ferencnek) sikerült meggyőzni a honvédelmi tárcát, hogy (bár kompromisszumok árán) mondjon le egy kisebb területéről annak érdekében, hogy a kerülőút megépülhessen.
Az eredmény ma már ismert: az elkerülő út Rátót felső szakaszán indul, megkerüli a két települést, s egy kétszintes csatlakozással kötik majd a 8-as főúthoz.
Galuska János részletesen beszámolt a 8-as főút teljes vertikumának építéséről, de vázolta az M8-as távolabbi lehetőségeit is. Hangsúlyozta, hogy a háromszázmilliárdos sztráda ma csak vágyálom (ennek ellenére tervszinten foglalkoznak vele!), de a meglévő 8-as korszerűsítése jogos igény. Ezért is kerül sor folyamatosan a kétszintes csatlakozások építésére, a 2x2 sávos bővítésre, a tengelyterhelés emelésére (ennek érdekében lesznek a burkolat-megerősítések) stb.
Az igazgató szerint (leszámítva Várpalotát) mindenütt jól állnak az előkészületekkel, sőt: arra is van remény, hogy helyenként egy-két hónapot lecsípjenek a határidőkből. Az utak építése (körforgalmak kialakítása, burkolat megerősítése stb.) más-más ütemben kezdődik és folyik majd, de az már most látható, hogy 2013-ban már az elkerülő úton haladhatnak a Győr felől Veszprém irányába (illetve fordítva) közlekedők. Az anyagi fedezet már megvan, s azoknak sincs okuk aggodalmaskodni, akik Rátóton kisbirtokaikat szeretnék majdan megközelíteni, mert azokhoz földutat is biztosítanak az építők. Két körforgalmat is kialakítanak (egyet a már jelzett katonai pálya közelében, s egyet a hajmáskéri elágazóban).

A lakossági fórumon elhangzott, hogy a későbbiek folyamán egy újabb egyeztetésre is sor kerül, melyre meghívót kapnak az útépítés miatt érintett kiskertek, „külbirtokok” gazdái is.
