Persze biztosan sokan felhúzták a szemöldöküket, hogy milyen már, hogy a piaci ár közel duplájáért készít a kecskeméti önkormányzat egy reklámfilmet a budapesti vizes vb számára úgy, hogy a helyi tévét üzemelő kft-nek fizeti, aki egy- az egyben tovább fizeti a valódi gyártónak.
Hja’ kérem, a média az már csak ilyen. Hiszen ezen az évente közel 100 milliárdos piacon vajmi kevés eséllyel pályázhat bárki is, hogy átütő sikert érjen el konvencionális tartalommal és annak a konvencionális reklámozásával. Amint látszik a Kecskeméti TV főszerkesztője pedig volt olyan tökös, hogy egyrészt megvédje a kecskeméti önkormányzatot, aki a szerződéses láncolat alapján abban színben tetszeleghet, hogy ő a helyi tévéjét bízta meg a gyártással, másrészt Eckhardt egyedül állt a HírTv kamerája elé, hogy vállalja a botrány összes következményét.
Figyelembe véve, hogy egy Kecskemét méretű város évente 4-500 millió forintot költ reklámra, a budapesti vizes vb reklámfilmjéért kifizetett bruttó 70 millió forint röhejesen kevésnek tűnik azért az izgalmas márkaértékért cserébe, ami nagyjából úgy jellemezhető, hogy Kecskemét újra vissza szerezte, vagy legalábbis a vizes vb megrendezéséig a magáénak tudhatja a sejtelmesen izgalmas város megítélést. Ráadásul ez egyfajta előre kifizetett hirdetési díj is, hiszen a vizes vb-n ezt az összeget a város lereklámozhatja.
Nagy valószínűséggel a kecskeméti városvezetés soha az életben nem fogja bevallani, hogy ez az egész reklámfilmes ügy egy tudatos koncepció eleme, de ha valaki végignézte a polgármesterasszony 18 perces műsorát a kecskeméti helyi tévében, az hallhatta, hogy a Kecskemétre érkező 100 milliárd forint és az abból megvalósuló fejlesztéseknek a célja, hogy Kecskemét egy regionális központ legyen. Ez pedig nem megy úgy, ha a város neve hallatán az emberek nem kapják fel a fejüket. Ma bizonyosan sokakat érdekel, hogy Kecskemét miért vállalta fel a film gyártási költségét, amely érdeklődés döntően az LMP-nek köszönhetően jó hosszú ideig fennmarad.
A marketing szakma lényege általában, hogy a potenciális piac szereplőiben „beakadást” okozzon, amire a jövőbeli jó információkat fel lehet fűzni. Ha nincs ami miatt az érdeklődés folyamatos egy szervezet iránt, akkor a jó hírei iránt sem érdeklődik senki, legyen az akár 100 milliárd forintos fejlesztés is. Az a folyamat, hogy senki sem érti, hogy Kecskemét miért vállalta fel a film kifizetését alkalmas egy beakadásra, amit nagyon-nagyon felerősít, hogy Hosszú Katinka jól elküldte a fenébe a Gyárfás féle „vén rókákat” és ezzel együtt a hétvégén a kecskeméti Univer 24-órás úszóversenyt ő nyitotta meg (a kecskeméti polgármesterrel) cirka 2 millióért.
Ezek alapján kijelenthető, hogy a nap hőse Eckhardt Balázs főszerkesztő úr, akinek a BTL tipusú reklámjának köszönhetően a tegnap esti híradók elkezdték fogkefével lemosni Kecskemétről a Mercedes logót és tudatosan, vagy ösztönösen, ezzel együtt elkezdtek építeni egy a várost valóban jellemző izgalmas új imázst!
Oltyán József