Nem játssza magát a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), amikor ellenőriz. Ellenkezőleg: vizsgálataival azt szeretné elérni, hogy minél kevesebb bosszúság érje a vásárlókat. Ennek a szellemében kezdték a csütörtöktől a hó végéig tartó akciójukat, melynek első állomása az „Egyetemi ABC” néven ismert üzlet volt.
A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara adott otthont az akciót megelőző sajtótájékoztatónak, ahol Molnár Ferenc, a kamara főtanácsosa bevezetőjében elmondta, hogy idén már tizenegy hatóság vesz részt a tavaszkezdő ellenőrzési akcióban.
Bogdán József, a kamara elnökségi tagja hangsúlyozta, hogy a kamara azért foglalkozik kiemelten a fogyasztók védelmével, hogy érdekeltté tegyék a vállalkozókat, forgalmazókat annak érdekében, hogy jogkövető magatartást tanúsítsanak. Ha pedig ez így lesz, akkor elégedett lehet a vásárló. Utalt arra is, hogy a kamarának évek óta jó a kapcsolata a fogyasztóvédelmi hatósággal (érvényes együttműködési szerződés is létezik a felek között). Segítséget nyújtanak többek között a szezoni felkészüléshez, az újonnan megjelenő jogszabályok értelmezéséhez, az adminisztrációhoz stb.
A fentieket erősítette meg dr. Somogyi István, az NFH regionális igazgatója. Veszprémet külön kiemelte a korábbi pozitív tapasztalatai révén. Rátérve az ellenőrzésekre, azt hangsúlyozta, hogy nem a büntetés, nem a szankcionálás az ellenőrzések legfőbb célja. Ezzel véleménye szerint tisztában is vannak azok, akik hosszú távra rendezkednek be, s próbálnak jogkövetők lenni. Hozzátette, hogy a jelen gazdasági helyzetben különösen fontos, hogy ne gyengüljenek a vállalkozók-vállalkozások pozíciói, hiszen egy megbírságolt vagy éppen bezárt üzlet óriási hátrányba kerülhet.
Molnár Ferenc arra is rámutatott, hogy a tisztességes vállalkozások védelmében indokolt fellépniük a feketegazdaság ellen. A vállalkozások és a hatóságok közti együttműködés példájaként pedig a „standolási” törvényt hozta fel Molnár Ferenc. A vendéglátósok el tudták érni, hogy a számukra (és ezáltal a vendégek számára is) időpocsékolást jelentő törvényt el tudták törölni.
Az ellenőrzések célja az is – mondta Bogdán József –, hogy a vevő elégedetten távozzon. Éves szinten ugyanis a Veszprém megyei kereskedők és a vásárlók között közel egymillió „találkozás” jön létre. Elvárásaiknak pedig maximálisan meg kell felelni, hiszen tapasztalható már, hogy a válság következtében csökken a vásárlóerő. A korrekt ár-érték arány így kap jelentőséget.
Érdekességként elhangzott, hogy megvan a lehetősége annak, hogy a hatóság és a vállalkozás szerződést kössön annak érdekében, hogy az esetlegesen feltárt hiányosságokat minél rugalmasabban megszüntessék.
A hatóság emberei ezután meghívták a sajtó munkatársait egy próbavásárlásra, melynek a veszprémi „Egyetemi ABC” volt a helyszíne.
fotóinkon a próbavásárlók arcát kitakartuk
A fotónkon is látható próbavásárlók (arcukat kérésükre kitakartuk) a hűtőpult, az italok, az édességek (húsvét jön!), az italok és a pékáruk polcainál válogattak, majd a fizetést követően kérették az üzlet vezetőjét, aki előtt visszaellenőrizték a blokkot, megvizsgálták a címkéket. Az eredmény: minden rendben.
vajon csoki-e a csoki?
Egy-egy ilyen próbavásárlás esetén gyakorlatilag mindenre kiterjed az ellenőrzés, s ha hiányosságot tapasztalnak, akkor az éppen illetékes hatóságot is értesítik.
tételes ellenőrzés
A „Kikelet II.” akció nemcsak az üzletekre, de a piacokra, ún. „kitelepülésekre”, taxikra stb. is kiterjed.
Célszerű megjegyeznünk: értünk, sokszor gyanútlan, éppen ezért néha becsapott vásárlókért folyik április 30-ig a megerősített ellenőrzés.



