Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 6. Ivett
Veszprém
17°C
2024. május 6. Ivett
Veszprém
17°C

Olcsóbb és színvonalasabb lehetne a bakonyi vasút

2016. november 5. 22:36
A GYSEV-től átvett korszerű vonatok, hétvégi kirándulójárat, megállóhely Eplényen: ezeket az újításokat szeretné elérni a Győr-Veszprém vasútvonalon a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség.

A GYSEV villamosította a magyarországi vasútvonalait, a jövő évben pedig új villamos vonatokat helyeznek üzembe ezeken a szakaszokon. Emiatt 12 darab motorvonat válik feleslegessé a vállalatnál, köztük az a Jenbacher 5047-es motorvonat is, ami szombaton megtette a Győr-Veszprém-Győr utat. A Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség kezdeményezte, hogy ezek a vonatok a bakonyi és a környező vasútvonalakra kerülhessenek, felváltva ezzel az itt közlekedő, „tulajdonképpen selejtérett” járműveket.

Az osztrák gyártmányú Jenbacher húsz esztendős, és bár nem vadonatúj, nagyságrendekkel jobb színvonalat képvisel, mint azok a hetvenes években gyártott csehszlovák motorvonatok, amelyek jelenleg a MÁV-Start rendelkezésére állnak, és további húsz-huszonöt évre megoldhatná a vidéki vasúti közlekedést a régióban. A csehszlovák motorvonatok hátránya továbbá, hogy azok nem alkalmasak a hegyvidéki közlekedésre, a motorjuk gyenge, egy tengely meghajtásúak, az őszi-téli időszakban vagy nagyobb utasterhelés esetén egyszerűen nem tudnak feljönni a Bakonyba, lelassulnak, állandó meghibásodásokat szenvednek el.

A mozdonyos vonatokkal pedig az a baj, hogy a Győr-Veszprém vasútvonal magas-bakonyi szakasza 120 éves, a szűk íveken és gyenge felépítményeken ezek a szerelvények szétverik a pályát, és ezzel magasabb pályafenntartási költségeket generálnak. A korszerűbb, négytengelyes vonatokkal nemcsak a pálya karbantartása lenne olcsóbb, hanem az üzemanyaggal is spórolhatnának.

Bödecs BarnaBödecs Barna

Bödecs Barna, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség elnöke szombaton a veszprémi vasútállomáson elmondta: probléma az is, hogy a délelőtti órákban egyáltalán nem közlekedik vonat a vonalon, emiatt pedig a Bakonyba kirándulni vágyóknak nincs erre lehetőségük. A szövetség azzal a kéréssel fordult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, hogy legalább a nyári időszakban, amikor a családok kimozdulnának, hétvégén iktassanak be plusz vonatot a Magas-Bakonyba.

A szövetség azt is kezdeményezi, hogy Eplényben megállóhelyet alakítsanak ki, mert a településen „százhúsz éve nem áll meg a vonat”, a vasútállomás a településtől két kilométerre található, ráadásul kiépített járda sem vezet a faluba, az utasoknak a cseppet sem veszélytelen 82-es úton kell gyalogolniuk. Úgy gondolják, hogy ha ezeket a korszerű motorvonatokat rendszeresítik a vonalon, azok fékrendszere megfelelő lenne arra, hogy lejtős szakaszon is biztonsággal meg tudjanak állni, és kis költséggel kialakítható lenne egy leszállóhely a falun belül, a 82-es út mellett.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.