Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 22. Cecília
Veszprém
2°C
2024. november 22. Cecília
Veszprém
2°C

A VKSZ Zrt. működtetné a helyi járatokat 2019-től

2017. április 27. 3:00
Saját kezébe venné az önkormányzat a helyi tömegközlekedést, a csütörtöki közgyűlésen már konkrét terveket is ismertettek.

A helyi közösségi közlekedés helyzetének rendezése már évek óta visszaérő téma az önkormányzat munkájában. Miután a korábban kiírt hosszú távú pályázatokra nem érkezett elfogadható ajánlat, a város több alkalommal is csak kétéves szerződést kötött a Balaton Volánnal, illetve jogutódjával, az Észak-Nyugat Magyarországi Közlekedési Központtal.

Az elmúlt hónapokban Porga Gyula polgármester több alkalommal is utalt rá, hogy a jelenlegi konstrukcióban nem látja biztosítottnak a közösségi közlekedés minőségének javulását, ezért a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. bevonásával olyan lehetőséget keresnek, ami révén az önkormányzatnak lehetősége van fejleszteni a járműparkot, újragondolni a menetrendeket.

Újévi interjúnkban a polgármester kérdésünkre így értékelte a területet: „Ha megkérdezzük a városlakókat, hogy mivel elégedetlenek, toronymagasan a közösségi közlekedés állapotát kritizálják a legtöbben, és ezzel én magam is egyetértek. (…) Kulcsszerepe nyilván a közösségi közlekedésnek van, azt szeretnénk, ha valós alternatívája lehetne az autózásnak. Ehhez szükséges a jelenlegi autóbuszok teljes cseréje vagy megújítása. Átlagos életkorukat tekintve a megyei jogú városok közül Veszprémben az egyik legidősebbek a helyi járatos buszok, hiányoznak az alacsony padlós járművek, nem is beszélve a környezetvédelmi szempontokról. Emellett a szolgáltatásokban is előre kell lépni: ma már Magyarországon sem ritka a korszerű utastájékoztatási rendszer vagy az elektronikus jegy. (…) Bízom benne, hogy rövidesen megjelenhetnek az elektromos buszok Veszprémben, fejlődhetnek a szolgáltatások, és ha minden említett fejlesztés megvalósul, talán elérhetjük, hogy a duplájára emelkedjen a helyi tömegközlekedést használók száma.”

Az új működési konstrukció megalkotásakor fontos szempont volt, hogy az átalakítások ne veszélyeztessék se a szolgáltatás folytonosságát, se az alkalmazottak munkahelyét. Miközben az új rendszertől elvárják, hogy finanszírozás szempontjából ne teremtsen a jelenleginél rosszabb helyzetet, már középtávon, vagyis néhány éven belül a buszpark megfiatalítását, az utastájékoztatás korszerűsítését és környezettudatosabb működést várnak tőle.

A VKSZ Zrt. több lehetőséget is vizsgált, és azt javasolták, hogy a személyszállítási feladatok koordinálását, valamint a helyi személyszállítási közszolgáltatási tevékenységet – a szükséges engedélyek beszerzését követően – 2019. január 1-től Veszprém város területén a VKSZ Zrt .szervezeti egységén belül kialakítandó új igazgatóság, a Közlekedési Igazgatóság lássa el. Ez a megoldás nem egyedülálló: a szolgáltató szakemberei a szomszédos megyeszékhely, Tatabánya példáját említették, ahol a T-SZOL már jövőre, 2018. januárjától átveszi a helyi közösségi közlekedés feladatait a regionális volántársaságtól.

A jelenlegi helyi járatos közlekedéssel kapcsolatban megfogalmazott két legnagyobb kritikára – a járművek állapotára és a menetrendre – is lát megoldást a szolgáltató.

Az előzetesen elvégzett vizsgálatok alapján megállapítható, hogy az ÉNYKK által jelenleg használt menetrend átvilágítása szükségszerű. Az új menetrend célja a hatékonyabb járatüzemeltetés, és az utasok számára a jelenleginél korszerűbb, átláthatóbb és utasbarát szolgáltatás megvalósítása, amihez szükséges teljes körű utasforgalmi vizsgálatok végzése - olvasható az előterjesztésben.

Elektromos buszok jelenthetik az új járműpark gerincétElektromos buszok jelenthetik az új járműpark gerincét

Ami a járműparkot illeti: a VKSZ Zrt. az elektromos buszok mellett tört pálcát, ez már a Föld napja alkalmából tartott sajtótájékoztatón kiderült múlt héten, amikor bemutatták azt az Evopro buszt, amivel a helyi tömegközlekedést elképzelik. Akkor elhangzott, hogy a hagyományos buszokhoz képest az elektromos buszok tömege jóval kisebb, így az üzemeltetése gazdaságosabb. Előnyös jellemzői közé tartozik, hogy átlagosan 240 km-t tud megtenni egy feltöltéssel. A városi közlekedés nem éri el ezt a kilométerszámot napi menetben, így naponta egy alkalommal, éjszakai feltöltéssel üzembe helyezhető a jármű.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila
további cikkek
A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek közélet A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek Az előrejelzések alapján november 22-én, pénteken érkezik a 2024-2025-ös téli szezon első havazása. tegnap 11:39 Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el közélet Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el, hogy mihamarabb ismét forgalomba állhassanak - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára. 2024. november 11. 10:49 A közösségi költségvetés bevezetésével startolt az új önkormányzati ciklus közgyűlés A közösségi költségvetés bevezetésével startolt az új önkormányzati ciklus Első rendes közgyűlésén mutatkozott be az új képviselő-testület csütörtökön. 2024. november 7. 15:03 Már a tanulóvezetőket is ledudálják közlekedés Már a tanulóvezetőket is ledudálják Talán nem csak az én élményem az, hogy a közlekedési morál az elmúlt években inkább romlott, mint javult Magyarországon. Ráadásul egyre több az autó az utakon, ami aztán tovább növeli a konfliktusok esélyét. Tapasztalt vezetőként is gyakorta lehetünk hajmeresztő helyzetek szemtanúi vagy elszenvedői – de vajon hogyan birkóznak meg mindezzel azok, akik most szeretnének jogosítványt szerezni? Tárnai Balázzsal, a Tárnai Autósiskola vezetőjével beszélgettünk a túlélés titkáról. 2024. november 12. 11:11

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.