Az előzményekről: április 9-én Kecskeméten megalakult az M8-as munkacsoport. Az M4-es esetével kapcsolatban már indult hasonló kezdeményezés, ami bevált. Ezért döntöttek a 8-as úttal kapcsolatban is hasonló fórum megalapításáról. A fórum tagjai a nyomvonal menti egyéni országgyűlési képviselők, az érintett megyei közgyűlési elnökök, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetői és fő tervezői. Célja, hogy állandó lehetőséget teremtsen a párbeszédre az ügy szereplői között, hogy a kommunikáció hiánya ne legyen akadálya sem a tervezés, sem a kivitelezés egyik mozzanatának.
Horváth Zsolt szerint a kormányzati ígérettel ellentétben csupán a Veszprém és a nyugati határ közötti szakasznak a Márkót elkerülő útgyűrű része épül meg 2008 végéig, ezt azonban nem követi belátható időn belül újabb fejlesztés. Horváth Zsolt meglátása szerint ez a fajta elképzelés szakmailag indokolatlan. A tények azt mutatják, hogy ez a szakasz az egyik legforgalmasabb része a főútnak, itt történik a legtöbb baleset, és itt vannak a legközelebb a települések határai a főúthoz. Mégsem kapott a szakasz prioritást a fejlesztések körében. A legszűkebb keresztmetszet elve azt jelenti, hogy hiába lesz majd jobb a helyzet innen keletre, illetve nyugatabbra az országhatár mentén, a főút forgalomáteresztő képessége rosszabb lesz.
Jelenleg szerepel-e a kormányzati elképzelések között, hogy ezen a szakaszon útburkolat-megerősítések, illetve úgynevezett kapaszkodósávok építése kezdődik a következő időszakban? Van-e már konkrét elképzelés arról, hogy az említett szakaszon hol lesznek útburkolat megerősítések, mikor, milyen tervek alapján határozzák meg, milyen és mekkora nagyságrendű források állnak rendelkezésre, mikorra készülnek el ezek a beruházások? Tudják-e, hogy ezen a szakaszon az M8-as autópálya, illetve a 8-as főút nyomvonala mely részeken fedi egymást, illetve hol válik el? Igaz-e, hogy a következő időszakban új tanulmánytervek készülnek a 8-as főút ezen szakaszának további sorsát illetően? Tervezik-e, hogy érdemi konzultációt folytatnak a térségben működő önkormányzatokkal, a főút további sorsát illetően? Ezek voltak Horváth képviselő kérdései.
Horváth Zsolt kérdésére Dióssy Gábor államtitkár válaszolt a Parlamentben. Ebben elsőként kiemelte, hogy eddig is, és a tervek szerint is jelentős közút-fejlesztések valósultak meg a 8-as számú főutat érintően. Többek között megépült a Csórt és Székesfehérvárt nyugatról megkerülő szakasz, jelenleg folyamatban van a márkói szakasz kétszer kétsávos kiépítése, és hamarosan befejeződik a 71-es új, Balaton-parti elkerülő szakasza is. A 2013-ig terjedő tervek között szerepel a Várpalotát elkerülő szakasz megvalósítása és kapacitásbővítő célok is.
A Márkó-Ajka szakaszon egy kapaszkodósáv vizsgálata van folyamatban, amelynek eredménye rövidesen megismerhető lesz. A megyehatárnál, a Dabrókai csárda csomóponttól Veszprém felé kétszer kétsávos előzési szakasz kialakítását tervezik, mintegy 6 kilométer hosszúságban, melynek befejeződése várhatóan 2010. A KÖZOP-ban nevesített projektek közül a 8-as főút Márkó és a megyehatár közötti szakaszán a kapacitásbővítések és a 11,5 tonnás burkolat-megerősítés becsült költsége mintegy 23 milliárd forint. Az építés kezdete a tervezett előrehaladás esetén 2009 végére, 2010 elejére várható. Emellett jelzőlámpa telepítésével valósítják meg a Veszprém melletti balesetveszélyes csatári csomópont fejlesztését, valamint a bakonygyepesi és devecseri csomópontok forgalombiztonságának javítását célzó átépítéseket.
A Veszprém és Körmend közötti szakaszon az M8-as gyorsforgalmi út pontos nyomvonalára vonatkozó tanulmányok elkészítése jelenleg a közbeszerzés kiírása alatt áll. A tanulmány elkészítése során – mint ahogy eddig is –, az érintett településekkel folyamatosan egyeztetnek.
Horváth Zsolt a tájékoztató végén kiemelte, új konzultációs testületet kívánnak felállítani az ügy érdekében.