Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
4°C
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
4°C

Demoralizált pedagógusok

2009. június 12. 11:58
Az oktatás már régebben válságban van, mint a pénzügyi világ, ám a tanárok nem elsősorban saját anyagi helyzetük miatt panaszkodnak.

A rendszer színvonalának csökkentése, a társadalom és a szülők rossz szemlélete sokkal nagyobb probléma.

Némedi Lajos, Veszprém Oktatási és Ifjúsági Bizottságának elnöke így summázta a pedagógusok helyzetét: – Nincsenek jó kilátásaik. Jelenleg több a tanár, mint amennyit foglalkoztatni tudnak, a legtöbbet a megszorítások miatt bocsájtották el. A válság hatására össze kellett két általános iskolát. Az oktatók bérét a közalkalmazotti törvény szabályozza, és nehéz plusz jövedelemhez jutni, hiszen a családok is egyre kevésbé engedhetik meg maguknak a különórák finanszírozását. A pedagógusok életkörülményeinek romlása a szakmaiság rovására, így a jövő generációk szellemi szintjének zuhanásához vezet.

A Kossuth Lajos Általános Iskola igazgatónője, Cz. Nagyné Bándi Klára úgy gondolja, tanítóból ma túlképzés van. – Valóban sok a munkanélküli, de a veszprémi helyzet talán jobb az átlagnál. Önkormányzati kérésre a veszprémi tanárokat előnyben részesítjük. Szomorú az, hogy a társadalmi megbecsülés egyre alacsonyabb, ez látszik a fizetéseken is és a média gerjesztette negatív megítélésen: csak a vetkőzős vagy pedofil tanárokról hallani, és a felmérések közül is csak azt emlegetik, ahol a magyar gyerekek rosszabbul teljesítenek, a pozitív példák pedig kimaradnak. Így egyre több gyerek és szülő magatartása agresszív a tanárral szemben. A legtöbb eszközt elvették tőlünk: nem osztályozhatunk alsó tagozatban, ezzel azt érték el, hogy nem egyértelmű a gyermek tudásáról adott visszajelzés. A pedagógusok inkább hivatástudatból maradnak a szakmában. Egy nyugdíj előtt álló oktató maximális fizetése bruttó(!) 200.000 Ft. Ha véget ér a válság, talán több támogatás jut majd az iskoláknak is.

Vereskuti Miklós, az Ipari Szakközépiskola és Gimnázium könyvtár-matematika szakos tanára számára a legfájóbb pont, hogy az utóbbi évek módosításainak hatására az érettségi szintje drasztikusan zuhant. - Régebben az 50%-os eredményre kettest adtunk, mára ez 20%. Tisztában vagyok vele, hogy az Uniós irányelveket követnünk kell, de nem hiszem, hogy az amerikai példa követése jót tesz. A diákoknak mára túl nagy lett a szabadsága, a tanár pedig csak küszködik. Úgy gondolom, a legtöbb helyen hiányzik a szülői figyelem, törődés is. De ma is vannak példás diákok. A tíz évvel ezelőtti csibészek mára aranygyereknek számítanának. Nem jó irányba haladunk és ennek csak egyik aspektusa a rossz finanszírozás.

Tiger Szabolcs

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.