Az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) 2,5 millió forintra büntette a bankot – írja a Népszabadság.
A 65 ezer forintos mosógépet a férfi egy műszaki áruházlánc budapesti üzletében szemelte ki. A Cetelem Bank kihelyezett tájékoztatója szerint a terméket tízhavi kamatmentes részletre lehetett megvásárolni. A férfi úgy gondolta, hogy az ő 146 és a felesége 71 ezer forintos nyugdíja megfelelő fedezetet jelent, annál is inkább, mert más hitelük nincs, és vállalta, hogy az ajánlátnál rövidebb, nyolc hónapos futamidő alatt visszafizeti a pénzt.
A Cetelem Bank képviselője azonban fél órával az iratok beadása után indoklás nélkül elutasította a hitelkérelmet. A nyugdíjas jogorvoslatot keresett, mert úgy érezte, a kora miatt diszkriminálták. A bank ezt cáfolta: mint mondták, a panaszt megelőző időszakban 828 77 évnél idősebb ügyfélnek ítéltek meg áruvásárlási hitelt. Ugyanakkor elismerték, hogy a visszafizetés biztosítéka a rendszeres jövedelem, így az igénylő életkorának igenis van jelentősége.
A Cetelem ugyanakkor azt is közölte, hogy az informatikai rendszer legfeljebb hat hónapos hitelt engedélyezett. Csakhogy ezt a tesztet utólag végezték el, a fél évre szóló ajánlatot pedig az ügyfélnek nem ajánlották fel. Az olyan háztartások esetében, ahol a nettó jövedelem több mint 200 eser forint, tízből kilenc kérelmet támogatnak.
Az EBH nem fogadta el a bank érvelését, a határozat indoklása szerint a Cetelem egyetlen olyan szempontot sem hozott fel, ami indokolta volna az elutasítást, így az csak a panaszos korával hizható összefüggésbe, ami sérti az emberi méltóságot. A bank nem fogadta el az EBH által kirótt 2,5 milliós bírságot, a bíróság azonban helyben hagyta a hatóság döntését.
Kádár Tamás, az EBH munkatársa szerint már több hasonló esetük volt, ám remélik, hogy a bírság és a nyilvánosság hatására a bankok változtatnak az idősek hátrányos megkülönböztetésén.