A Fluidic Energy nevű amerikai vállalkozás reméli, hogy rövid időn belül sikerül termékké kovácsolnia a hagyományos lítiumion akkumulátornál akár 11-szer nagyobb energiasűrűségű telepeinek koncepcióját; az ambiciózus cél eléréséhez az Arizona Egyetem szárnyai alatt dédelgetett cég a múlt héten bő 5 millió dollár támogatásban részesült az Amerikai Energiaügyi Minisztérium jóvoltából. A kutatók remélik, hogy nem csupán a nagyságrendekkel méretesebb energiasűrűséget sikerül elérniük, hanem mindössze a lítiumion-telepek előállítási költségeinek harmadáért képesek lesznek elkészíteni az első forgalmazható terméket.
Cody Friesen professzor, a Fluidic Energy alapítója és kollégái egy különleges fém-levegő akkumulátor tervezésének ötletét vetették fel. Az efféle energiatároló berendezések elgondolása még nem hat az újdonság erejével, hiszen fém-levegő telepekkel már korábban is kísérleteztek fizikusok. A technológia elsősorban azért nem vált be, mert vízalapú elektrolitokat használtak – a víz viszont lassanként elpárolgott a rendszerből, így az akku rendszerint idő előtt tönkrement. Friesen csoportja viszont ionos folyadékot alkalmaz, e sóféle előnye pedig pont abban rejlik, hogy nem párolog, illetve a víznél viszkózusabb, és egész jó vezető. A feladat most az, hogy találjanak egy olyan ionos folyadékfajtát, amely olcsón és hatékonyan működik; a kutatók egyelőre hallgatnak a lehetséges jelöltekről.
Az újfajta akkumulátor egy sor előnnyel bírhat: egyrészt kiemelten fontos a termék hosszú élettartama, másrészt óriási jelentőséggel bír az energiasűrűsége is. Friesenék azt remélik, hogy utóbbi esetben sikerül 900 és 1600 wattóra per kilogramm teljesíteniük, így ezzel megnyílna az út olyan zöld személygépjárművek előtt, melyek egyetlen töltéssel bő 800 kilométert tehetnének meg.