A közigazgatás és a közszolgáltatások megfelelő működése meghatározó szükséglet a modern európai társadalomban. Ezt felismerve külön operatív programot hoztak létre, amely a közigazgatás, valamint a helyi közszolgáltatási szféra fejlesztéseit tervezi megvalósítani.
A projektet a Veszprém Megyei Kormányhivatal projektgazdaként a Miniszterelnökséggel alkotott konzorciumban valósítja meg szoros együttműködés keretén belül.
- Az elmúlt időszakban nagyon sok munkát végeztünk el, melynek eredménye egy közel ezer oldalból álló jogszabálycsomag, aminek az előkészítését nem lehet megcsinálni anélkül, hogy azok az emberek, akik az ügyeket viszik és végzik a feladatokat ne vegyenek ebben részt - mondta dr. Tuzson Bence közszolgálatért felelős államtitkár a rendezvényt megnyitó beszédében.
Kiemelte, hogy 2030-ra digitális, adatalapú közigazgatásnak kell létrejönnie, de nem felejthetjük el, hogy minden új digitalizált folyamat mögött is egy ember áll.
"Bármilyen informatikai fejlesztés, digitalizáció következik minden folyamat mögött mindig az embernek kell állnia: a mi feladatunk az, hogy az emberekért dolgozzunk, de mindezt az emberekkel kell tennünk és emberséggel kell megcsinálnunk."
Az államtitkár arról is beszélt, hogy az emberek szolgálatára csak akkor vagyunk képesek, ha megvan a megfelelő tudásunk képességünk.
- Szükséges, hogy jó minőségű szolgáltatást nyújtsunk, amit csak akkor tudunk, ha együttműködünk egymással. A munkahely ne csak a munkának a helye, hanem egy közösség is legyen, ahol segítjük egymás munkáját, amely átívelhet a járások határán, megyék határán is. Együttműködnek egymással, akik a közigazgatásban dolgoznak, hogy a legjobb kiválasztásával, egységes folyamatok legyenek - fogalmazott.
Tuzson Bence szerint erősíteni kell az emberbarát közigazgatást: "Fókuszba kell helyezni az embert, de nemcsak mint polgárt, ügyfelet, hanem gondolni kell azokra is, akik a pult másik oldalán ülnek. Meg kell becsülnünk mindenkit, aki a közigazgatásban dolgozik és ennek egy fontos lépése a megfelelő és jó minőségű képzés. Erről is szól ez a rendezvénysorozat, munka, amit az utóbbi időszakban elkezdtünk."
Takács Szabolcs kormánymegbízott hozzáfűzte, hogy ezt a munkát, közigazgatási reformot 2011 óta érzékelhetjük. Elmondta, hogy az ügyfelek a lakóhelyeikhez közeli kormányablakokban gyorsan, könnyen tudják intézni az ügyeiket és ugyanazzal az arculattal találkoznak minden kormányablakban, illetve precíz pontos kollegák várják őket. A változásokkal kapcsolatban pedig folyamatosan pozitív visszajelzések érkeznek hozzájuk az ügyfél elégedettségi mutatók tekintetében.
A szükséges ügyintézési folyamatok nehézségei egyértelműen meg tudják keseríteni a mindennapokat. Takács Szabolcs szerint nem túlzás azt állítani, hogy a közigazgatás működése életminőséget befolyásoló tényező.
Kiemelte, hogy a sikeres közigazgatás működtetésének és fenntartásának két alappillére van: a megfelelően szervezett, rugalmas, gyorsan reagáló, ügyfélközpontú intézményrendszer, valamint a jól képzett, kompetens és korszerű tudással rendelkező közigazgatási szakemberek megléte. Azonban az alappillérek felállítása után is folyamatosan folytatni kell a munkát nagy hangsúlyt fektetve a területen dolgozó szakemberek képzésére is.
"Ezeket a célokat felismerve és szem előtt tartva valósult meg korábban a projekt keretében 21 olyan program, amely több mint 20 ezer közigazgatásban dolgozó munkatársunk számára adott lehetőséget bizonyos szakterületi többlettudás megszerzésére. Öt ütem során mintegy 2 és félezer kormányablak-ügyintézőt képeztünk ki, amelynek nagy jelentősége volt, hiszen csak itt Veszprém megyében havonta mintegy 50 ezer ügyféllel találkoznak a kormányablakok front office-ban dolgozó munkatársai. Szintén szükségesnek bizonyult a fővárosi, megyei kormányhivalatok, járási hivatalok informatikusainak a képzése: az elektronikus ügyintézési ismereteket bővítő képzés, csaknem 6 ezer dolgozó számára tudtuk biztosítani."
A projekt most induló szakasza elsősorban belső folyamatokat támogató előadások, workshopok megvalósítását tervezi, amelynek fókuszában egyebek mellett a belső kommunikáció, hatékonyságnövelés, problémamegoldás, személyügyi és munkaerő-piaci szolgáltatási munkafolyamatok fejlesztése, munkahelyi egészségmegőrzés támogatása áll majd.
- A 2019. októberétől 2021. végéig megvalósuló képzéseken mintegy 9 ezer munkatársunk megjelenésére számítunk. A mai napon, ebben a teremben 70 fővel induló “A belső folyamatok változásvezetését támogató” érték, kultúra szemléletváltást szem előtt tartó országos rendezvénysorozaton összesen 1400 kormányhivatali dolgozó vesz majd részt - zárta gondolatait a kormánymegbízott.