Az újabb emelkedés hátterében az
áll, hogy a Mol Nyrt. a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát
bruttó 8 forinttal, a 95-ös benzinét pedig 5 forinttal emelte. A Mol
legutóbb május 7-én emelte bruttó 4 forinttal a gázolaj és 3 forinttal
a 95-ös benzin nagykereskedelmi árát.
A fuvarozók kereskedelmi
gázolajár bevezetését szorgalmazták a fuvarozással foglalkozó
vállalkozások számára. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi
Fuvarozó Ipartestületének elnöke elmondta, hogy a gázolaj árának az
elmúlt másfél évben tapasztalt drasztikus emelkedése ellehetetleníti a
fuvarozó vállalkozókat, és ha a kormányzat nem nyújt segítséget a
helyzet rendezésére, az nemcsak a fogyasztói árak emelkedését hozza
magával, de számos fuvarozó cég megy majd csődbe. A kormányszóvivő
viszont azt mondja: az uniós előírások szerint a kabinet nem avatkozhat
be ilyen módon.
Dittel Gábor véleménye szerint „a fuvarozó
szakma fontossága az építőiparéhoz hasonlítható, ám az előbbi ötször
nagyobb mértékben járul hozzá a közterhekhez”. Megjegyezte: a
mezőgazdaságban az üzemanyag jövedéki adójának 80 százaléka, a vasút
esetében pedig 100 százaléka igényelhető vissza. A fuvarozóknak
juttatott kedvezmény mértéke a kormányzattal folytatott tárgyalások
során alakul majd ki – tette hozzá.
Füle László, az egyesület
alelnöke elmondta: „elértünk ahhoz a pillanathoz, amikor a vállalatok
nem, vagy csak minimális profitot termelnek, majd hozzátette:
Magyarországon és Európában pontosan annyi teherautó közlekedik az
utakon, amennyi szükséges, hiszen senki sem küldi ki feleslegesen a
teherautókat ilyen magas üzemanyagárak mellett”. Hangsúlyozta: az
üzemanyagárak 10 százalékos emelkedése a nyereségtartalom 3 százalékos
visszaesését hozza magával.
A fuvarozók problémáikat másfél
évvel ezelőtt, illetve ez év februárjában is írásos összefoglalóban
jelezték a miniszterelnöknek. Budai Bernadett elmondta: a kereskedelmi
gázolajár bevezetése nem várható, és sem a Pénzügyminisztérium sem a
kormány nem tervezi, hogy beavatkozzon ezekbe a folyamatokba. Nem is
teheti, érvényben van ugyanis az európai uniós pénzügyminiszterek
tanácsának az állásfoglalása, amelyben a kormányokat arra kéri, hogy
ilyen helyzetekben, amikor magas a benzin, gázolaj ára, akkor ne az
adótartalom változásával avatkozzanak be a folyamatokba. Ehhez az
állásfoglaláshoz a magyar kormány is tartani kívánja magát.
A
gázolaj ára már a múlt heti emeléssel történelmi csúcsot ért el,
literenként átlagosan 318 forinton, a 95-ös benzin kissé még elmaradt a
rekordtól, átlagosan 303 forintba került. A kutaknál 10-15 forintos
árkülönbséget is tapasztalhatnak az autósok, de piaci források szerint
olyan kút már nem lesz, ahol 300 forint alatt lehet 95-ös benzint
kapni.
Elemzők szerint az üzemanyagárak emelkedésének még
nincs vége: a gázolaj literenkénti átlagára az idén várhatóan 320
forintra emelkedik a tavalyi 265 forintról, de lesznek olyan időszakok
is, például nyáron, a nagy közúti forgalom idején, amikor elérheti a
350-360 forintot. A gázolaj ára, elsősorban a nemzetközi fuvarozó cégek
keresletnövekedése miatt, világszinten is nagyon magas. Míg 2007-ben 1
tonna gázolaj átlagára 700 dollár volt, napjainkban már 1200 dollárért
lehet ugyanennyi üzemanyagot vásárolni a tőzsdén.