2020. szeptember 22. // Móric névnap

Érvek és ellenérvek a déli elkerülővel kapcsolatban

Estébe nyúló lakossági fórumot tartották hétfőn a 8-as számú főút déli elkerülőjének építkezésével kapcsolatban a Cholnoky Iskolában. Az eseményen a beruházó, a kivitelező és az önkormányzat illetékesei reagáltak a megjelentek, javában a Cholnokyvárosban élők konstruktív, néhol pedig ellentmondásos felvetéseire.

Már javában mozognak a munkagépek az Almádi úti kereszteződés és a Budapest út végénél található csomópontok körül. Elkezdődött a NIF Zrt. beruházásában a 8-as számú főút déli elkerülőjének építése, a litéri csomóponttól a Füredi úti kereszteződésig, ami várhatóan 2023-ra befejeződik. Ez a beruházás egy régóta fennálló és számos kellemetlenséget okozó problémát hivatott megoldani, ami kiváltképp a nyári hétvégéken mutatkozik, amikor a Balaton irányába, valamint vasárnaponként a tótól a főváros felé kilométeres dugók alakulnak ki.

Viszont a projekt kivitelezése kapcsán így is számos kérdés maradt, elsősorban az útszakasz tőszomszédságában élők körében, akik hétfő délután az illetékes szakembereknek tehették fel kérdéseiket, jelezhették problémájukat.

Eredetileg egyébként márciusra tervezték a fórumot, de a koronavírus miatt erre csak most lehetett sort keríteni.

A fórum elején a NIF Zrt. illetékesei a kivitelező Strabag képviselőivel, valamint a tervezővel együtt röviden bemutatták a projekt legfontosabb elemeit, igaz a fórumnak helyet adó terem technikai problémái miatt képekkel nem tudták illusztrálni prezentációjukat, ami többekben ellenérzéseket váltott ki már a fórum elején.

Elhangzott, hogy amikor a beruházás a kétezres évek derekán megfogalmazódott, akkor annyiból állt csak, hogy új útburkolatot kap az elkerülő szakasz, ez fejlődött mára egy akkora projektté, ami tartalmaz 3 többszintes csomópontot, valamint 6 körforgalmat Litértől egészen a Füredi útig. Ezek egyébként kiváltják majd a jelenlegi lámpás kereszteződéseket is.

A kivitelezési munkálatok alatt teljes útlezárásra nem kell majd számítani, viszont a jelenleg három- és négysávos szakaszokból az ütemterv szerint folyamatosan lezárnak néhányat az építkezés idejére. Ezen kívül az illetékesek közölték, hogy néhol többméteres zajvédő falat is építenek a lakóházak és a forgalmas út elválasztásához.

És akkor el is érkeztünk a fórum egyik legvitatottabb kérdéséhez, a zajvédő falakhoz, ami számos környéken élő számára a legproblémásabb elem a fejlesztésben. Habár a beruházó szerint az átlátszó üvegfal az egyik legmodernebb ilyen megoldás, ami ráadásul alkalmas arra, hogy zöld növényzettel is beültessék, az 1,6 km hosszan húzódó kerítés fizikailag is lezárja a 8-as út túloldalán található Látóhegyet, így megszűnik az átjárás, illetve nagyot kell kerülni az ott élőknek, hogy ki tudjanak menni sportolni, vagy kutyát sétáltatni a kedvelt kirándulóhelyre.

Jelenleg egyébként ezt a legtöbben a Boglárka utca felől teszik meg, átkelve a dupla záróvonalon a főúton, ami önmagában is életveszélyes és szabálytalan mutatvány. Az útszakasz elkészültével ennek már nem csak a KRESZ, hanem a fizikai zajvédőfal és a korlátok is gátat szabnak.

A Látóhegy az Almádi úti csomóponttól lesz a legegyszerűbben megközelíthető, igaz ez valóban több kilométeres kerülőt jelent majd.

A fórum résztvevői megfogalmaztak olyan konstruktív kérdéseket, amelyek a mezőgazdasági járművek jövőbeni közlekedésével voltak kapcsolatosak, az illetékesek biztosították az érintettet, hogy a jövőben párhuzamosan futó földutakon tudnak majd közlekedni. Illetve volt, aki a madarak épségéért aggódott az átlátszó zajvédőfal miatt. A szárnyasok megóvásáról matricákkal fognak gondoskodni, ahogy sok más hasonló projekt esetében is lehet látni.

Több kérdés is elhangzott a tervezéssel kapcsolatban, többen kifogásolták a kétszintes csomópontokat, az egyik indok szerint a bakonyi szél olyan erővel fúj ezen a részen, hogy fennáll a veszélye, hogy lesodorja a járműveket az útról. A fejlesztés tervezője megerősítette, hogy minden megoldási lehetőséget számba vettek, mielőtt a végleges megoldás mellett döntöttek, ebben pedig olyan adottságokat is figyelembe vettek, mint a környezeti erők és a talajszerkezet.

Mások az egész beruházás létjogosultságát kérdőjelezték meg, hiszen elmondásuk szerint a kialakult dugók csak hétvégéken okoznak kellemetlenséget. Nem sokkal később egy másik résztvevő ezt megcáfolván a folyamatos és elviselhetetlen forgalomra panaszkodott, amit véleménye szerint nem old meg az elkerülő felújítása.

A zajvédőfal egyébként visszatérő probléma volt a közel 80 megjelent érdeklődő körében, egy hölgy egészen addig fokozta, hogy egyenesen azt vizionálta, hogy gettóba zárják őket a lakhelyükön.

Valóban, a Látóhegy egyszerű megközelítésére nem nyújt megoldást a jelenlegi projekt, amiben szerződésben vannak rögzítve a pontos műszaki paraméterek, így a kivitelezőnek lehetősége sincs eltérni attól. Alternatívát - a reggeli sajtótájékoztatón elhangzottakat megismételve – Hartmann Ferenc MSZP-s önkormányzati képviselő javasolt, aki Benczik Gabriella (Párbeszéd) és Kovács Rajmund (Jobbik) ellenzéki képviselőkkel szintén jelen voltak a fórumon, ahogy a Fidesz-KDNP részéről Sótonyi Mónika és Kovács Áron képviselők is.

Hartmann ismét elmondta, hogy meg kell találni a lehetőséget arra, hogy egy aluljáróval megoldott legyen az átkelés a Látóhegyre, ha pedig a mostani beruházásban erre nincs meg a szükséges forrás, akkor máshonnan kell előteremteni azt.

Az ellenzéki képviselők nehezményezték, hogy a tervezés időszakában nem vonták be őket is kellőképpen a folyamatokba, erre válaszul a NIF Zrt. megjelent képviselői közölték, hogy rendszeres volt és a mai napig szinte naponta egyeztetnek az önkormányzat illetékeseivel.

A fórumon többen kifogásolták, hogy a mostani egyeztetésen már érdemben nem lehet változtatni a kivitelezésen, ezért idő előtt elhagyták a rendezvényt, pedig annak végén egy másik teremben az érdeklődőknek bemutatták, immáron működőképes technológiával a tervrajzokat és a látványterveket is.

A beruházás tehát a tervezett ütemben zajlik, elsőként a közműkiváltások munkáit végzik el, majd elindul a Budapest úti csomópont építése és még idén folytatódik az Almádi útival. Az elkerülő nyugati, Füredi úttól Csatárhegyig tartó szakaszának tervezésére pedig már kiírták a közbeszerzést.

vehir.hu

További cikkek

Ellenzéki 'gyenge nem' a déli terelőút kapcsán
Ellenzéki 'gyenge nem' a déli terelőút kapcsán
Hétfő délelőtt óta az Almádi úti kereszteződést lezárták a 8-as út építése miatt, a forgalom a déli iparterületen átvezető ideiglenes nyomvonalon haladhat. A végleges terelőutat október végéig építhetik meg, azonban ellenzéki képviselők ma reggel tartózkodtak ennek a tervnek az elfogadásánál. Az alpolgármester és a bizottsági elnök reagált a történésekre.
Közgyűlés: szervizút, kettős kereszt, koronavírus
Közgyűlés: szervizút, kettős kereszt, koronavírus
Rendkívüli közgyűlést tartottak kedd délelőtt a Városházán.
Déli elkerülő: sokáig tartó útlezárások és terelések kezdődnek
Déli elkerülő: sokáig tartó útlezárások és terelések kezdődnek
Szeptembertől a Budapesti és a Litéri csomópontoknál és az Almádi csomópontnál kell hosszútávú terelésekre és útlezárásokra számítani. Jelentősen megváltozik a forgalmi rend.
Változó idők, változó álláspontok
Változó idők, változó álláspontok
Nem csillapodtak a kedélyek a 8-as út elkerülőjével kapcsolatban, amely mostanra a politikai csatározások középpontjává vált. Pedig az ezzel kapcsolatos viták több mint egy évtizedig is visszanyúlnak, bár akkortájt még egészen más véleményen voltak az ellenzéki képviselők, mint ma. Régi jegyzőkönyvek leirataiból próbáljuk meg kibogozni, hogyan változtak a vélemények a 8-as elkerülőjével kapcsolatban és arra is fény derül, mi köze a 4-es metró építésének a veszprémi útszakaszhoz.
Brányi: tizenkét éve közismertek az elkerülő tervezett műszaki paraméterei
Brányi: tizenkét éve közismertek az elkerülő tervezett műszaki paraméterei
A nyolcas út Veszprémet elkerülő szakaszának fejlesztéséről, a beruházás nehézségeiről és hasznáról beszélt szerda délelőtti sajtótájékoztatóján Brányi Mária alpolgármester. Mint rámutatott, olyan országos fejlesztés kezdődött meg tavasszal, ami sokak életét meg fogja változtatni.
2020. szeptember 22. // Móric névnap