Már javában mozognak a munkagépek az Almádi úti kereszteződés és a Budapest út végénél található csomópontok körül. Elkezdődött a NIF Zrt. beruházásában a 8-as számú főút déli elkerülőjének építése, a litéri csomóponttól a Füredi úti kereszteződésig, ami várhatóan 2023-ra befejeződik. Ez a beruházás egy régóta fennálló és számos kellemetlenséget okozó problémát hivatott megoldani, ami kiváltképp a nyári hétvégéken mutatkozik, amikor a Balaton irányába, valamint vasárnaponként a tótól a főváros felé kilométeres dugók alakulnak ki.
Viszont a projekt kivitelezése kapcsán így is számos kérdés maradt, elsősorban az útszakasz tőszomszédságában élők körében, akik hétfő délután az illetékes szakembereknek tehették fel kérdéseiket, jelezhették problémájukat.
Eredetileg egyébként márciusra tervezték a fórumot, de a koronavírus miatt erre csak most lehetett sort keríteni.
A fórum elején a NIF Zrt. illetékesei a kivitelező Strabag képviselőivel, valamint a tervezővel együtt röviden bemutatták a projekt legfontosabb elemeit, igaz a fórumnak helyet adó terem technikai problémái miatt képekkel nem tudták illusztrálni prezentációjukat, ami többekben ellenérzéseket váltott ki már a fórum elején.
Elhangzott, hogy amikor a beruházás a kétezres évek derekán megfogalmazódott, akkor annyiból állt csak, hogy új útburkolatot kap az elkerülő szakasz, ez fejlődött mára egy akkora projektté, ami tartalmaz 3 többszintes csomópontot, valamint 6 körforgalmat Litértől egészen a Füredi útig. Ezek egyébként kiváltják majd a jelenlegi lámpás kereszteződéseket is.
A kivitelezési munkálatok alatt teljes útlezárásra nem kell majd számítani, viszont a jelenleg három- és négysávos szakaszokból az ütemterv szerint folyamatosan lezárnak néhányat az építkezés idejére. Ezen kívül az illetékesek közölték, hogy néhol többméteres zajvédő falat is építenek a lakóházak és a forgalmas út elválasztásához.
És akkor el is érkeztünk a fórum egyik legvitatottabb kérdéséhez, a zajvédő falakhoz, ami számos környéken élő számára a legproblémásabb elem a fejlesztésben. Habár a beruházó szerint az átlátszó üvegfal az egyik legmodernebb ilyen megoldás, ami ráadásul alkalmas arra, hogy zöld növényzettel is beültessék, az 1,6 km hosszan húzódó kerítés fizikailag is lezárja a 8-as út túloldalán található Látóhegyet, így megszűnik az átjárás, illetve nagyot kell kerülni az ott élőknek, hogy ki tudjanak menni sportolni, vagy kutyát sétáltatni a kedvelt kirándulóhelyre.
Jelenleg egyébként ezt a legtöbben a Boglárka utca felől teszik meg, átkelve a dupla záróvonalon a főúton, ami önmagában is életveszélyes és szabálytalan mutatvány. Az útszakasz elkészültével ennek már nem csak a KRESZ, hanem a fizikai zajvédőfal és a korlátok is gátat szabnak.
A Látóhegy az Almádi úti csomóponttól lesz a legegyszerűbben megközelíthető, igaz ez valóban több kilométeres kerülőt jelent majd.
A fórum résztvevői megfogalmaztak olyan konstruktív kérdéseket, amelyek a mezőgazdasági járművek jövőbeni közlekedésével voltak kapcsolatosak, az illetékesek biztosították az érintettet, hogy a jövőben párhuzamosan futó földutakon tudnak majd közlekedni. Illetve volt, aki a madarak épségéért aggódott az átlátszó zajvédőfal miatt. A szárnyasok megóvásáról matricákkal fognak gondoskodni, ahogy sok más hasonló projekt esetében is lehet látni.
Több kérdés is elhangzott a tervezéssel kapcsolatban, többen kifogásolták a kétszintes csomópontokat, az egyik indok szerint a bakonyi szél olyan erővel fúj ezen a részen, hogy fennáll a veszélye, hogy lesodorja a járműveket az útról. A fejlesztés tervezője megerősítette, hogy minden megoldási lehetőséget számba vettek, mielőtt a végleges megoldás mellett döntöttek, ebben pedig olyan adottságokat is figyelembe vettek, mint a környezeti erők és a talajszerkezet.
Mások az egész beruházás létjogosultságát kérdőjelezték meg, hiszen elmondásuk szerint a kialakult dugók csak hétvégéken okoznak kellemetlenséget. Nem sokkal később egy másik résztvevő ezt megcáfolván a folyamatos és elviselhetetlen forgalomra panaszkodott, amit véleménye szerint nem old meg az elkerülő felújítása.
A zajvédőfal egyébként visszatérő probléma volt a közel 80 megjelent érdeklődő körében, egy hölgy egészen addig fokozta, hogy egyenesen azt vizionálta, hogy gettóba zárják őket a lakhelyükön.
Valóban, a Látóhegy egyszerű megközelítésére nem nyújt megoldást a jelenlegi projekt, amiben szerződésben vannak rögzítve a pontos műszaki paraméterek, így a kivitelezőnek lehetősége sincs eltérni attól. Alternatívát - a reggeli sajtótájékoztatón elhangzottakat megismételve – Hartmann Ferenc MSZP-s önkormányzati képviselő javasolt, aki Benczik Gabriella (Párbeszéd) és Kovács Rajmund (Jobbik) ellenzéki képviselőkkel szintén jelen voltak a fórumon, ahogy a Fidesz-KDNP részéről Sótonyi Mónika és Kovács Áron képviselők is.
Hartmann ismét elmondta, hogy meg kell találni a lehetőséget arra, hogy egy aluljáróval megoldott legyen az átkelés a Látóhegyre, ha pedig a mostani beruházásban erre nincs meg a szükséges forrás, akkor máshonnan kell előteremteni azt.
Az ellenzéki képviselők nehezményezték, hogy a tervezés időszakában nem vonták be őket is kellőképpen a folyamatokba, erre válaszul a NIF Zrt. megjelent képviselői közölték, hogy rendszeres volt és a mai napig szinte naponta egyeztetnek az önkormányzat illetékeseivel.
A fórumon többen kifogásolták, hogy a mostani egyeztetésen már érdemben nem lehet változtatni a kivitelezésen, ezért idő előtt elhagyták a rendezvényt, pedig annak végén egy másik teremben az érdeklődőknek bemutatták, immáron működőképes technológiával a tervrajzokat és a látványterveket is.
A beruházás tehát a tervezett ütemben zajlik, elsőként a közműkiváltások munkáit végzik el, majd elindul a Budapest úti csomópont építése és még idén folytatódik az Almádi útival. Az elkerülő nyugati, Füredi úttól Csatárhegyig tartó szakaszának tervezésére pedig már kiírták a közbeszerzést.