Az egész világ megdöbbent amikor Jarri-Matti Latvala és Mikka Antilla tavalyi, a Portugál Rally-n történt iszonyatos bukásukat követően - amelynek során versenyautójuk csaknem tizenkétszer fordult át a hegyoldalon legurulva – sértetlenül szálltak ki a Focus WRC-ből. Most újra a megdöbbenésen a sor, ugyanis a versenyautót újraépítették, és a pilóta és navigátora ezzel vág neki a 2010-es Rally Világbajnokság nyitófutamának jövő hétvégén, a Svédországan.
Az autó ultraerős vázszerkezetének és különleges építésének köszönhetően a BP Ford Abu Dhabi World Rally Team újra tudta építeni az autót, amellyel Latvala ezúttal a Svéd Rally-n méreti meg magát.
Latvala tavaly, a Portugál Rally-n bekövetkezett balesete, amelyet azóta több, mint egymillióan töltöttek le és néztek meg az internetes video-megosztó portálokon éppen 24. születésnapján történt. A balesetet követően, amely egyike volt a sportág legnagyobb bukásainak a 'Repülő Finn' valóban úgy érezte, újjászületett a Focus WRC-ben.
Az M-Sport, amely a Focus WRC-ket építi a Ford WRC csapata számára a baleset kivizsgálását követően egyértelműen arra az eredményre jutott, hogy a két finn csak a Focus-ba épített rendkívüli színvonalú biztonsági megoldásoknak, az extrém erősségű vázszerkezetnek és ketrecnek köszönheti, hogy élve, néhány apró zúzódástól eltekintve sértetlenül szállhatott ki az autóból. Az első felvételeken úgy tűnt, az autó borzalmasan összetört, ám, jóllehet a külső karosszérialemezek valóban látványosan sérültek, a pilótafülke és a bukóketrec teljesen érintetlen maradt.
A helyszíni vizsgálatot követően a Focus-t az M-Sport angliai központjába szállították, ahol tökéletesen szétszedték és újraépítették.
- A baleset rettenetesnek tűnt, ám a szerkezet kiválóan ellenállt az ütközéseknek. Rendkívül alapos vizsgálatokat követően megállapítottuk, hogy a váz tökéletesen sértetlen, és semmi akadálya, hogy újraépítsük a Focus-t. A versenyzők biztonsága elsődleges szempont minden versenyautó építésekor, munkánk alaposságának pedig ékes bizonyítéka, hogy Jarri-Matti autója újra versenyre kész – fogalmazott Malcolm Wilson, a BP Ford Abu Dhabi World Rally Team csapatfőnöke e hét kedden, a 2010-es világbajnokság hivatalos megnyitóján, Párizsban.
A Ford Európa motorsport igazgatója, Gerard Quinn hozzátette: a Focus WRC elképesztő strapabírása, biztonságossága mindenki számára nyilvánvalóvá vált Jari-Matti tavalyi balesetét követően. Ez a minőség a Ford utcai autóinak teljes családjának is sajátja, ugyanis a WRC, a rally sport legmagasabb szintje fantasztikus lehetőséget kínál a legújabb fejlesztésű biztonsági technológiák kipróbálására, amelyek, ha bizonyítanak, helyet kapnak a következő generációs Ford személyautókban és haszongépjárművekben is.
- Emellett, korábban egy ilyen súlyos balesetben megsérült autó biztosan a roncstelepen végezte volna, esetünkben azonban a Focus WRC-t újjáépítették, még a motor és a váltómű is újbóli felhasználásra került – zárta sorait Quinn.
Latvala első világbajnoki futamgyőzelmét éppen Svédországban, a 2008-as Svéd Rally-n szerezte meg, így rendkívül pozitív várakozással tekint a jövő hétvégi futamra.
A 2010-es világbajnoki évad egyébiránt a számos rekordot tartó Focus WRC tizenkettedik, ám a FIA szabályozások változásának köszönhetően utolsó éve is. A két világbajnoki címet (2006, 2007) szerzett modell tartja a legtöbb egymást követő győzelmet bezsebelő Ford rally autó rekordját (a tavalyi idényben öt egymást követő alkalommal végeztek a dobogó legfelső fokán a 'Kék Ovál' pilótái), ám övé a legtöbb aranyat elhozó rally-autó címe is (összesen 41 futamgyőzelem), emellett magabiztosan tartja a legtöbb egymást követő pontszerző hely megszerzésével zárult futam rekordját is (az elmúlt 119 futamon mindannyiszor pontszerző helyen végzett). A Ford várakozásai szerint két gyári pilótájának, a 2009-es világbajnoki címről csupán 1 ponttal lemaradó Hirvonen-enk és Latvalának köszönhetően ezek a rekordok tovább javulnak, mielőtt 2011-ben az Európa második legnépszerűbb autójának, az új Fiesta-nak az alapjaira épülő modell lesz a Ford gyári autója.
A "Reülő Finneknek" amúgy kifejezetten fekvő Svéd Rally a 13 futamból álló 2010-es világbajnokság egyik legizgalmasabb, egyben egyetlen havas futama, az időjósok ráadásul az elmúlt 20 év leghidegebb versenyét várják, a hőmérséklet ugyanis akár -25 fok alá is csökkenhet.
A rettenetes hideg persze hatalmas kihívást jelent gépnek és embernek egyaránt, a legnagyobb áldozatot egyébiránt a szerelőktől igényli, akik a hóban kénytelenek dolgozni. Az autókra természetesen szegecselt abroncsok kerülnek, a pilóták pedig hóvakság elleni napszemüveget, és fűtött cipőket viselnek, hogy igazán élvezhessék a futamot.
Sokan meglepődnek, amikor megtudják, hogy a szegecselt Pirelli abroncsoknak köszönhetően az autók elképesztő sebességgel képesek haladni hóban és jében egyaránt, és ez a világbajnokság egyik leggyorsabb futama: a pilóták gyakran nekifektetik autóikat a hóvájúk szilárd falának, így szinte sebességcsökkentés nélkül képesek venni még a legextrémebb kanyarokat is, ugyanis egyetlen fékezés a győzelem és vereség közötti különbséget jelentheti.
A Ford részéről a verseny különlegessége, hogy a Svéd Rally-n veteránnak számító így erősen győzelem illetve dobogóesélyes Hirvonen és Latvala mellett idén először a csapat arab pilótája, Al Quassimi is elindul, aki korábban sosem versenyzett hóban, épp ezért rendkívül izgatottan várja a futamot.
A rajthoz álló 57 autó közel egyharmada lesz Ford, köztük 12 Focus WRC, 4 Fiesta S2000 (ezekből három az új S-WRC-ben versenyez), illetve 1-1 Fiesta R2 és Fiesta S2. Az Sotbart M-Sport Ford csapat színeiben a sportág egyik legendás alakja, Marcus Grönholm is visszatér, csapattársai a mezőny egyik legszínesebb és egyben legnépszerűbb alakja, Henning Solberg, és a Ford WRC csapatfőnöke, Malcolm Wilson fia, Matthew Wilson lesznek.
(x)