Az autóba egy forradalmi, alumíniumblokkal és plazmaburkolattal (ez utóbbi Ford szabadalom) készült motor építettek, a jármű menetdinamikáját és kezelhetőségét minden eddiginél élvezetesebbé tették, csökkentették a fogyasztását és több lóerőt pumpáltak bele, mint valaha.
- A Ford különleges, nagyteljesítményű autókért felelős csapatának munkája eredményeként megszületett minden idők legerősebb és legkifinomultabb Shelby modellje – fogalmazott Jost Capito, a Ford globális nagy teljesítményű járművek és motorsport fejlesztési üzletágának igazgatója. - A súlycsökkentéstől kezdve a súlyelosztás tökéletesítéséig minden változtatás azt a vágyunkat tükrözte, hogy megalkossuk a lehető legélvezetesebben kezelhető és vezethető autót.
Súlycsökkenés és új technológia jellemzi a vadonatúj alumínium motorblokkot
A vadonatúj Shelby GT500-ban egy forradalmi, 5,4 literes, V8-as, kompresszoros feltöltésű alumínium motorblokk működik, amelynek teljesítménye 550 lóerő, nyomatéka pedig 691 Nm – ez a teljesítmény 10 lóerővel több, mint a korábbi modellé volt. Az erőforrás 46 kilogrammal könnyebb, mint az elődmodell motorja, így jobb lett a teljesítmény/tömeg arány, a fogyasztás, a gyorsulás, a kezelhetőség és a kormányzás pontossága
- A 'hot rod'-ok világában tradicionális megoldás a teljesítmény fokozására a súly csökkentése - magyarázta Carroll Shelby, a Shelby American alapítója. Hozzátette, a még több erő és a még nagyobb fékek alkalmazása talán vonzóbbnak tűnhet, de sokkal okosabb módszer lefaragni néhány kilót az autóból.
Az új motorban a Ford alkalmazza a különleges PTWA hengerfal-bevonat technológiát, amely során az alumínium motorblokkokban tipikusan alkalmazott öntöttvas hengerpalást helyett 150 mikron vastag, nanorészecskéket is tartalmazó kompozit bevonat kerül a hengerfalra. A Szellemi Termékek Tulajdonosainak Oktatási Alapítványa a Ford által szabadalmaztatott PTWA technológiát 2009-ben az Év Nemzetközi Fejlesztése Díjjal jutalmazta.
A Ford első ízben alkalmazta ezt a technológiát, amely nagyban javítja a teljesítményt és az élettartamot, ráadásul további előnye, hogy csökkenti a súrlódást a dugattyúgyűrűk és a hengerpalást közt, javítja a hőelvezetést, és a hagyományos, acélperselyes alumínium blokkhoz képest 4 kilogramm súlycsökkenést eredményez. A felület mechanikus előkezelése révén a bevonat felvitelekor az anyag jobban tapad a felülethez.
A PTWA munkafolyamat során elektromossággal 35.000 Fahrenheit (19.426 Celsius) fokos plazmasugarat hoznak létre, amely megolvasztja a forgó szórópisztolyba táplált acélhuzalt. Az atomizált levegővel a megolvasztott acélhuzalt a motor hengerfalára szórják, amely korábban speciális gépi megmunkáláson esett át, hogy jobban tapadjon hozzá a bevonat. Az olvasztás és a felületre szórás alatt az acélhuzal oxidálódik, s így olyan kompozit anyagot hoz létre, amelyben vas és vasoxid is van
- A Ford Globális Kutatóintézete minden iparágat megvizsgál, hogy a Ford legfejlettebb technológiákat alkalmazásával készüljenek – ez például a repülőgépiparból érkezett, ott a gépek motorjainál ugyanezt a technológiát alkalmazzák – mesélte el Glenn Jorgensen, a mérnökcsapat hajtáslánc-csoportjának vezetője. - Így jutott eszünkbe, hogy ha a vasöntvény helyett PTWA bevonatot alkalmazunk, azzal növelhetjük a teljesítményt, és csökkenthetjük a fogyasztást - folytatta.
Az új motor elődje a legendás Ford GT-t hajtotta. Az új 5,4 literes blokk a GT motorjából fejlődött ki, ám a különleges hűtőbordák révén merevebb a szerkezete, illetve a főcsapágysapkákat hat csavarral rögzítjük. Ez az új, modern erőforrás a hagyományos kompresszoros technológia révén felülmúlja majd a Ford GT teljesítményét.
- A Ford GT a világ egyik legnagyobb autólegendája. A tény, hogy motorját tovább tudtuk csiszolni, és elérhetővé tettük az új Mustangban, már önmagában is lenyűgöző - mondta Kerry Baldory, a fejlesztőcsapat főmérnöke. - Az alumínium blokkal készülő erőforrás elég robusztus ahhoz, hogy olyan erős és tartós legyen, amilyet az ügyfeleink kívánnak - tette hozzá.
Erősebb, mégis takarékosabb
A vadonatúj Shelby GT500 egyszerre erősebb és takarékosabb: ez a modell az első modern Shelby, ami mentesül a túlfogyasztásért kivetett adó alól; fogyasztása országúton 12,3, a városi forgalomban pedig 18,8 l/100 km. Ez érezhető előrelépést jelent az elődmodell 12,8, illetve 20,2 l/100 km-es fogyasztási értékeihez képest.
Az 5,4 literes V8-as motor nyomatékának 80 százaléka 1.750 és 6.250 1/perc közti fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll, így az autó rendkívül élvezetesen vezethető. A kompresszor kétsoros töltőlevegő-hűtő rendszerének hővisszaverő kapacitása 40 százalékkal jobb; ennek révén meleg időjárás esetén is segíti a nagy teljesítmény egyenletesebb leadását.
A jobb üzemanyag-felhasználás az új, 46 kilogrammal könnyebb alumínium motorblokknak, valamint az elektromos kormányrásegítésnek és az autó alsó részén alkalmazott aprólékos aerodinamikai változásoknak köszönhető.
Komoly fejlesztések a teljesítmény terén
Az új Shelby újdonsága az SVT Teljesítmény Csomag; ez azoknak az autórajongóknak szól, akik még több teljesítményt szeretnének kihozni Shelby GT500-asukból, hogy az autó valódi versenygéppé váljon. Mindezt a vadonatúj Goodyear Eagle® F1 SuperCar G2 gumiabroncsok egészítik ki, amelyeknek kifejlesztésén az csapat mérnökei együtt dolgoztak a Goodyear szakembereivel. A különleges abroncsok precíz kormányozhatóságot és kiváló tapadást biztosítanak száraz aszfalton, futófelületük pedig a versenysport tapasztalatai alapján kialakított, nagy terhelésekre tervezett keverékből készül.
A mind a kabrióhoz, mind pedig a kupéhoz megrendelhető csomag mindezek mellett különleges formatervű, könnyebb keréktárcsákat, nagyobb differenciál-áttételt és keményebb rugókat is tartalmaz. A gyári adatok szerint az SVT Teljesítmény Csomaggal kiegészített új kupé a 2,3 mérföld hosszú tesztpályán 3,0 másodperccel jobb köridőt futott, mint a korábbi Shelby GT500.
Az új Shelby GT500-ban a teljesítményt javító számos opció mellett a Ford menetstabilizáló rendszere, az AdvanceTrac® is megtalálható. Egyedülálló szolgáltatás, hogy a modellekben a rendszer minden esetben az adott autóhoz kalibrálható (a felszereltségtől függően), így teljesítménye még tökéletesebb lehet.
A fejlesztőcsapat keményen dolgozott azon, hogy az EPAS (elektronikus kormányrásegítés) tökéletesebb legyen, mint a kifutó hidraulikus szervorendszer. Az EPAS alkalmazása drámai módon hozzájárul a Shelby GT500 menetdinamikájának javulásához, hiszen kormányzási nyomatéka sokkal hamarabb épül fel, így közvetlenebb és pontosabb kormányzást biztosít; a rendszer változó nyomatéka révén ráadásul a versenypályán vagy a kanyargós utakon más a rásegítés mértéke, mint parkolás közben.
A fékteljesítmény fokozása érdekében lyuggatott porsapkák kerültek alkalmazásra, míg az új pedálszerkezet javítja a kuplung és a pedálérzetet. Az elöl 11, hátul 8 milliméterrel leültetett futómű révén az autó még sportosabb lett, és kezelhetősége is tovább javult.
Több motorhang, kevesebb útzaj
Az új Shelby GT500 az NVH (zaj, vibráció és nyersesség) terén is javult: a menetzajok 20 százalékkal alacsonyabbak, mint az elődmodell esetében. Az előrelépés annak köszönhető, hogy további hangelnyelő anyagok kerültek alkalmazásra a műszerfal mindkét oldalán, valamint a kárpitok mögött és a hátsó kerékdobokban, ahol sikerült elfojtani a kavics- és vízfelverődés zajait – ennek eredményeképpen jobban érvényesül a kipufogó hangja, és kevesebb útzaj jut az utastérbe.
A Shelby GT500 kabrióváltozatának szerkezeti merevsége is javult; a keresztirányú csavarodási ellenállás 12 százalékkal jobb, mint a korábbi modell esetében. A V-idomot háromszög alakú betoldásokkal tették merevebbé. A másodlagos kereszttartó is merevebb lett; az autó első részébe Z-idomot építettek, ami összeköti a fő- és másodlagos kereszttartót. Az A-oszlopot kitöltő hab ugyancsak hozzájárult a szerkezeti merevség javításához.
A kabrió szerkezeti fejlődése révén a mérnököknek lehetősége nyílt arra, hogy a komfort csökkentése nélkül hangolják sportosabbra a felfüggesztést. A futómű és a vázszerkezet fejlesztésével összhangban a modellhez szériában jár a 19 collos alumínium keréktárcsa.
A Shelby-t érintő legfontosabb változások egyike éppen az, hogy immár a kabrió is úgy viselkedik, mint egy kupé, korábban ugyanis ezek a modellváltozatok egészen eltérő karakterűek voltak, a kabrió azonban hatalmas lépést tett előre a sportosság és a kezelhetőség terén – anélkül, hogy utazási komfortja csökkent volna.
A GT500 új kipufogót is kapott, így hangja jóval agresszívebb, mint elődjéé. A 70 mm-es kipufogórendszer a vadonatúj hangolás révén 10 lóerő többletteljesítményt szolgáltat.
Még kényelmesebb
Újdonság az opcionális üvegtető is, amely olcsóbb megoldást kínál, mint a kabrió, ugyanakkor a vásárlónak nem kell lemondania a kupé sokoldalúságáról, a fejtérről és a szabályozható klímájú utastér kényelméről. A különlegesen kialakított üveg kiszűri a káros sugártartományokat, így megóvja az utastér kárpitjait a napsugárzás romboló hatásaitól, és megakadályozza a színek kifakulását. Az akusztikus komfort és az utastér csendjének javítása érdekében az üveg egy műanyagréteget tartalmaz, ami csökkenti a zajt, a vibrációt és a nyers hangokat.
Néhány további kényelmi berendezés: széria HID (gázkisüléses) fényszórók, MyKey™ programozható kulcs, lehajtható hátsó fejtámlák
- Akár arra vágyik, hogy az országúton élvezze a GT500 erejét, akár a versenypályán akarja kipróbálni, ez a modell a legelhivatottabb, leginkább teljesítmény-függő autórajongó igényeit is tökéletesen kielégíti majd – jelentette ki magabiztosan Capito.