2021. április 16.
//
Csongor névnap

LELLE2 – Tanuljunk meg tanulni! – KÖZÉPISKOLÁSOK TANULÁSI KÉSZSÉGEINEK FEJLESZTÉSE

2021. január 26. 11:33

Az Európai Bizottság által meghirdetett ERASMUS+ Program keretében 2018-ban “LELLE2 – Tanuljunk meg tanulni! – Középiskolások tanulási készségeinek fejlesztése” címmel nyert pályázati támogatást a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara által vezetett konzorcium. Az Európai Unió 297.386,- euró összegű támogatást nyújt a 2018. szeptember 1-jén elindult 2018-1-HU01-KA201-047839 azonosító számú projekthez, amelynek tervezett befejezési dátuma 2021. augusztus 31.

A Gazdaságtudományi Kar által vezetett stratégiai partnerség projekt megvalósításában az Eszterházy Károly Egyetem – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a Statny Pedagogicky Ustav (Szlovákia), a Cirkevná spojená škola MARIANUM (Szlovákia), Liceul Teoretic „Téglás Gábor” (Románia), Kuressaare Gümnaasium (Észtország), és a Szekszárdi I. Béla Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola vesznek részt.

A LELLE2 projekt eddigi főbb mérföldkövei:

O3 – Tanulói felmérés (második szakasz) – 2020 szeptember

2019 és 2020 őszén zajlottak a projektben a tanulói felmérések, amelyek a három vizsgált készséget mérték fel a résztvevő iskolák tanulóinál. Online felületen kifejlesztett kérdőívet használtunk, hogy a projektben fejlesztett eszközök hatékonyságát mérni tudjuk. A LELLE2 projekt csapata a korábbi LELLE projektben kifejlesztett kérdőívet adaptálta oly módon, hogy az alkalmazható legyen középiskolás életkorú diákok számára és növeltük a teszt validitását is.

Eredmények: Az első kérdőíves felmérésben 577 diák vett részt, a második fázisban – amely a COVID-19 miatti lezárások okán el lett halasztva – 458 diák töltötte ki sikeresen a tesztet (időközben sokan végeztek a tanulmányaikkal és néhányan elhagyták az iskolát 2020 tavaszán). Összességében elmondható, hogy a két mérés sikeres volt, bár az eredmények nem különböznek nagymértékben egymástól. A második mérésben minden faktor esetében 1-2,5%-os növekedést tapasztaltunk, kivéve egy alkészséget, ahol 0,01%-os volt a csökkenés, de ez bőven a hibahatár alatt van.

Online Gateway tréningek – 2020 június

Eszterházy Károly Egyetem Informatikai Fejlesztési Intézetének kollégái három tréninget tartottak 24 nemzetközi projekt partner részére 2020 júniusában. A belső tréning célja a Tanulási Készségfejlesztési Portál (Gateway) helyes használatának bemutatása/megtanítása a felhasználók (tanárok, validátorok) részére. A résztvevők a tréninget hasznosnak és nagyon informatívnak találták. A Gateway tesztelése során a tanárok visszajelzései alapján több funkciót javítottak, korrigáltak a fejlesztők. A többnyelvű oldal rengeteg funkcióval fogja segíteni az eligazodást a kifejlesztett pedagógia anyagok között.

Nemzetközi online projekttalálkozó / Déva – 2020 november

A LELLE2 Partnerség a negyedik nemzetközi projektértekezletét 2020. november 16-17. között tartotta, amely a világjárvány miatt csak online valósulhatott meg, de a modern digitális eszközök használatának köszönhetően a munka gördülékenyen és hatékonyan zajlott. A kétnapos online találkozót a dévai Téglás Gábor Elméleti Líceum szervezte.

A találkozó során a partnerek számos, a projektmenedzsmentet, a minőségbiztosítást, a disszeminációt érintő kérdés mellett megvitatták a világjárvány okozta kihívásokat, a tanulási készségek fejlesztésére irányuló pedagógiai anyagokkal kapcsolatos eredményeket és visszajelzéseket, valamint a középiskolai diákok tanulási készség bemérésének bemeneti eredményeit és annak második szakaszára való felkészülést. Továbbá az Európai, Tanulási Készségfejlesztési Portál (Gateway) tesztelésének és fejlesztésének tapasztalatait, és a jövőre vonatkozó teendőket, mint például a Regionális Kerekasztal, illetve a Nemzetközi Konferencia előkészítését.

O4 Pedagógiai anyagok a készségek fejlesztéséhez

Ebben az időszakban a középiskolai tanárok négy nyelven írták meg az óravázlataikat a három készség szempontjaira alapozva, amelyek a problémamegoldás, kritikus gondolkodás és saját tanulási út irányítása voltak. Továbbá a tanárok feladatokat és gyakorlatokat készítettek az óratervekhez. Ezt követte a szakmai lektorálás, mielőtt az óratervek feltöltésre kerültek volna a Gateway online platformra.

O5: Európai Tanulási Készségfejlesztési Portál

A projekt ötödik szakaszában projekt tagjai elkezdték kifejleszteni az "Európai tanulási készségfejlesztési portált".  A Gateway célja egy nyitott oktatási online eszköztár létrehozása a három készségfejlesztési módszer (a problémamegoldás, kritikus gondolkodás és saját tanulási út irányítása) tanulásához. A partnerek a lektorált óraterveket és a feladatokat folyamatosan négy nyelven töltötték fel a portálra.

A COVID-19 világjárvány hatása – 2020

Az új koronavírus Európába való tavaszi betörése nagymértékben befolyásolta projektünk folyamatait. Először is, a legtöbb európai közoktatási rendszer online oktatásra állt át március közepe körül és máig nem tudott visszatérni a hagyományos keretekhez.

A projekt irányító testülete úgy döntött, hogy 2020. április 1. és május 31. között felfüggeszti az O3 és O4 projekttevékenységeket annak érdekében, hogy segítse az iskolákat az átállásban és abban, hogy a tanárok és a diákok a félév hátralévő részében az online oktatásban eredményesen részt tudjanak venni. Ez alatt az idő alatt a projektvezetés konzultált a Nemzeti Hatósággal, megfelelő megoldásokat keresve a vészhelyzetből fakadó problémák megoldására. Halasztást kértünk és kaptunk a projekt végdátumának 2021. augusztus 31-ig való kitolására. Elkészítettünk egy módosított időtervet és minden projekttevékenység esetében figyeljük az aktuális híreket és szabálymódosításokat, amelyeket az egészségügyi- és kormányzati szervek kihirdetnek.

Regionális Kerekasztal rendezvények – 2021 februárA projektben elért eredményeink bemutatására és megvitatására online konferenciákat szerveznek a Partnerek, melyekre a diákokon, tanárokon, oktatókon, végzősökön és kutatókon kívül a vállalati szféra szereplőit is szeretettel várják! Összesen négy kerekasztal szerveződik 2021 februárjában: Szekszárdon, Komáromban, Kuressaaréban és Déván.

A regionális események célja, hogy felhívják az oktatási intézmények partnereinek figyelmét a vizsgálat végeredményeire, és alkalmat adjon a tanulási készségek fejlesztésével kapcsolatos tapasztalatok megosztására. Lesznek majd plenáris előadások és műhelymunkák is. A műhelymunkák során a partnerek reflektálhatnak a kimeneti eredményekre és visszajelzéseket adhatnak a projekt működésre.

Regionális Kerekasztal Magyarországon: 2021. február 26. (online), Szervezők: Pannon Egyetem, Veszprém és Szekszárdi I. Béla Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola

Regionális Kerekasztal Romániában: 2021. február 27. (online), Szervező: Téglás Gábor Elméleti Líceum, Déva

Regionális Kerekasztal Szlovákiában:  2021. február 22. (online), Szervezők: Állami Pedagógiai Intézet, Pozsony and MARIANUM Egyházi Iskolaközpont, Komárom

Regionális Kerekasztal Észtországban:  2021. február 19., Szervező: Kuressaare Gimnázium, Kuressaare

Jövőbeli események – Nemzetközi Konferencia 2021

A projektek utolsó időszakában 2021 augusztusáig két fő esemény valósul meg:

• A középiskolai partnerek számára regionális kerekasztal workshopot szervezünk magyar, román, szlovák és észt tanárok és az érdekelt (gazdasági, társadalmi) felek számára.

• A tervek szerint 2021 nyarán kerül sor a záró-konferenciára, ahol a LELLE2 projekt folyamatát és eredményeit mutatjuk be és beszéljük meg a nemzetközi oktatókkal és az érdekelt felekkel.

vehir.hu

További cikkek

A Pannon Egyetem kutatási eredményeiből születik meg a bioüzemanyag
A Pannon Egyetem kutatási eredményeiből születik meg a bioüzemanyag
Bioüzemanyag-termelést indított el a százhalombattai Dunai Finomítóban a Mol, az új eljárásban nem utólag keverik a biokomponenst a dízel üzemanyagba, hanem már a gyártás során, a fosszilis alapanyaggal együtt dolgozzák fel a bioalapanyagot. A MOL és a Pannon Egyetem által kifejlesztett co-processing eljárás Környezetvédelmi Innovációs Díjban részesült a 2020. évi Magyar Innovációs Nagydíjpályázaton.
Önálló beavatkozásra képes fékrendszert fejleszt a Continental és a Pannon Egyetem
Önálló beavatkozásra képes fékrendszert fejleszt a Continental és a Pannon Egyetem
A Continental technológiai vállalat tovább erősíti Magyarországon a fejlesztési és kutatási tevékenységét a Pannon Egyetemmel közösen, amelyhez a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap is hozzájárul 758 millió forint támogatással.
Elkezdődött a Pannon-modell megvalósítása
Elkezdődött a Pannon-modell megvalósítása
Hivatalosan is megalakult a Pannon Egyetemért Alapítvány kuratóriuma, amely szeptember 1-től a magyar felsőoktatási modellváltásba bekapcsolódva átveszi a veszprémi felsőoktatási intézmény fenntartói jogait. Az alapítvány kuratóriumában a tudományos élet szereplői és helyi gazdasági vezetők is jelen vannak, elnöke pedig Navracsics Tibor.
Körforgásos gazdaságra épülő tudományos és innovációs park jön létre Nagykanizsán
Körforgásos gazdaságra épülő tudományos és innovációs park jön létre Nagykanizsán
A MOL és a Pannon Egyetem által alapított MOL-PE Circular Economy Science Park Nonprofit Zrt. (Körforgásos Gazdaság Tudományos és Innovációs Park) célja, hogy a Pannon Egyetem tudásbázisára és a MOL menedzsment- és szakmai tudására építve a körforgásos gazdaság európai innovációs- és kutatóközpontját építsék fel. A mintegy 30 milliárd forint értékű fejlesztés keretében világszínvonalú kutatás-fejlesztési infrastruktúra jön létre Nagykanizsán és Veszprémben.
Most először indult képzés távoktatási tagozaton a Pannon Egyetemen
Most először indult képzés távoktatási tagozaton a Pannon Egyetemen
A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar most februárban induló szemeszterében már távoktatási formában is elkezdhettek képzést a hallgatók.