Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Két keréken gurult be a közösségi közlekedés XXI. századi módja Veszprémbe is

2021. június 17. 11:15
Egyszer csak megjelentek Veszprémben, sokan nem értették, hogy miért és hogyan. A rejtélyt tovább fokozta, hogy időről időre más-más helyszínen tűntek fel, hol egymagukban, hol csoportosan, de mintha vándorolnának a városon belül. Most minden fátylat fellebbentünk a közösségi elektromos rollerekről, amelyek már Veszprémben is elérhetőek.

A közösségi rollerezés nem új keletű a világon, számos nagyvárosban már régóta bevett közlekedési forma, hazánkban például Budapesten és több vidéki településeken is elérhető ez a szolgáltatás.

Lényege rendkívül egyszerű, bár nem árt tisztában lenni néhány alapfogással a digitális eszközök terén.

Ezek az elektromos rollerek kivétel nélkül fel vannak szerelve egy jeladóval, ami egy központi szerverhez kapcsolódik. Gyakorlatilag ez a lelke az eszköznek és ez különbözteti meg azoktól a hasonló elektromos rollerektől, amelyeket most már bárki megvehet magának. Ugyanis a közösségi rollereket – Veszprém esetében a Lime rollereit – egy bárki számára letölthető telefonos alkalmazáson keresztül lehet aktiválni és ezután használni. Tehát nincs más dolga annak, aki ezt az újszerű közlekedési módot választja, mint, hogy telepítse az applikációt a saját telefonjára, hozzárendelje a bankkártyáját, vagy előre feltöltsön a virtuális számlájára egy bizonyos összeget, majd a rollereken lévő egyedi QR-kód leolvasásával aktiválja az eszközt és már el is indulhat A-ból B-be a városban.

De mégis, miért vannak elszórva járdák szélén, parkokban, tereken ezek az eszközök?

A válasz a „közösségi” jelzőben rejlik, ugyanis ezeknek a rollereknek nincs fix telephelyük, ahová kötelező lenne leparkolni velük, ha befejeztük a gurulást, vagy ahol rendszeresen összegyűjtik őket. Például, ha a lakótelep szívéből a legközelebbi parkba szeretnénk eljutni ilyen módon, teljes nyugalommal felszállhatunk a legközelebbire – aminek a pontos helyét szintén megmutatja a letöltött alkalmazás – dolgunk végeztével pedig mindenfajta szívbaj nélkül otthagyhatjuk a kétkerekűt, hogy később valaki más, akinek szüksége lenne rá újra aktiválja és használja azt.

A közösségi elektromos rollerezés némileg az emberek bizalmára is épít, ugyanakkor számos olyan biztonsági funkcióval rendelkeznek, amelyek meggátolják, de minimum megnehezítik a rollerek eltulajdonítását, vagy nem rendeltetésszerű használatát.

Erről már Csontos Dávid mesélt nekünk, aki szerződött alvállalkozóként Veszprémben, valamint a Balaton-part több településén is üzemelteti ezeket a rollereket.

Ezeknek a rollereknek az elméleti végsebessége 27 km/h, a valóságban viszont ennél valamivel lassabban közlekednek vele az emberek, főleg mivel inkább praktikus közlekedési eszköznek számítanak, egyben környezettudatosak is. Egy feltöltés körülbelül 10 km-re elég, ez lehet, önmagában nem tűnik soknak, de ha csak Veszprém távolságait nézzük, ez a távolság bőven elég ahhoz, hogy a város egyik végéből eljussunk a másikba és akár vissza is.

Persze kíváncsiak voltunk arra is, mi történik, ha elhagyjuk a város határát és például Balatonalmádiba szeretnénk legurulni vele.

Dávid elmondta, hogy a rollerekkel nyugodtan ki lehet menni a városból, viszont egészen addig nem lehet leállítani őket, vagyis jelezni az alkalmazáson keresztül, hogy befejeztük az utunkat, amíg nem megyünk vissza egy olyan területre, amely a használati zónán belül van. A környéken Veszprémen kívül a Balaton mellett több település is ilyen zónának számít már, tehát arra van lehetőség, hogy egy Veszprémben aktivált rollerrel eljussunk a példaként említett Balatonalmádiba és ott hagyjuk, de például a kettő közötti szakaszon nem lehet lerakni a rollert, mert akkor az tovább számlálja a használati díjat.

A felhasználók többsége viszont városon belül használja ezeket az eszközöket, Veszprém esetében pedig 120 ilyen roller áll rendelkezésre, tudtuk meg Dávidtól, akinek többek közt az is a feladata, hogy rendszeresen összegyűjtse azokat, amelyek lemerültek, vagy meghibásodtak.

Ő ezt szintén egy GPS-alapú térképen látja és 12 óra alatt össze kell gyűjtenie őket, feltöltenie, vagy leadnia szervizbe, majd szintén ő gondoskodik arról, hogy visszakerüljenek az utcákra az eszközök.

A rendszer abban is segítséget nyújt neki, hogy a frissen feltöltött rollerek megfelelő földrajzi szórásban kerüljenek újra forgalomba, tehát nem egy helyre rakja ki őket, hanem elszórtan a város különböző pontjain, hogy bárki könnyen megtalálja őket.

Ezeket a rollereket gyakorlatilag bárki használhatja, aki regisztrál az alkalmazásban. A „bárkit” pedig nyugodtan alá is lehet húzni, hiszen, ahogy Dávidtól ezt is megtudtuk, a közösségi rollerezés jelenleg még egy szürke zóna a KRESZ szempontjából.

Hivatalosan a 300 watt teljesítményű rollerek számítanak már segédmotoros kerékpárnak, amelyek használatáról már rendelkezik a KRESZ, ezek a rollerek viszont csak 250 wattosak, így elméletben a KRESZ szempontjából gyalogos közlekedésnek számítanak. Ezáltal például úttesten ugyanúgy szabálytalannak számít gurulni, viszont járdán, kerékpárúton lehet használni őket.

Tehát lényegében elektromos rollerrel bárhová el lehet jutni a városban, ahová gyalogosan is, viszont van néhány olyan szakasz, ahol nem, vagy csak korlátozottan lehet menni velük. A Viadukton biztonsági okokból például nem lehet áthajtani vele, ahogy a Várba, a Benedek-hegy is ilyen terület, de a Kossuth utcán is 10 km/h-ra korlátoz a rendszer. Ezt szintén a beépített GPS-es helymeghatározó látja és szabályozza. Gyakorlatilag lelassítja, majd ha kell, megállítja a rollert.

Időnként hallani az efféle elektromos közösségi rollerekről negatív kontextusban is, főleg a rongálásukról, vagy például legutóbb arról, hogy Budapesten hány végzi a Dunában egy-egy eldurvult mámoros este után. Sőt, legutóbb a Spiegel írt arról, hogy Kölnben közel 500 rollert kellett kihalászni a Rajnából, ennyit dobtak bele a folyóba megmagyarázhatatlan okból.

Nálunk Veszprémben szerencsére közel sem ilyen rossz a helyzet, Csontos Dávidtól megtudtuk, Veszprémben még egy sem tűnt el és szándékos rongálásra sem volt példa, de ha a balatoni településeket nézzük, ahol már tavaly nyáron is működtek ilyen közösségi rollerek, a közel 1200 darabból „csak” 11 tűnt el el a térképről, de az üzemeltető csapat a mai napig talál elveszettnek hitt eszközöket, a legfurcsább helyszíneken, kikötében, patakban, de például nádasban is. Volt arra is példa, hogy egy ellopott eszközt az interneten hirdettek meg eladásra. Az a roller már ismét a közösség szolgálatában van, igaz nem az üzemeltetők mentek el érte, hanem a rendőrök, hiszen a közel 200.000 Ft-os értékével már nagyösszegű lopádnak számít, ha valaki eltulajdonít egy ilyet.

Ellopni, megrongálni amúgy sem érdemes, hiszen a roller még akkor is képes helymeghatározó jeleket küldeni, ha azt gondolná valaki, hogy már lemerült, vagy megrongálódott a rendszere, valamint akkor is figyelmeztet, ha valaki aktiválás nélkül próbálja használni.

Hajas Bálint
Domján Attila
további cikkek
Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük. 2024. szeptember 4. 11:56 Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz - közölte a MÁV a vasúttársaság honlapján vasárnap, kiemelve, hogy a balatoni szerelvények a főszezonban több mint 1,2 millió utazást szolgáltak ki. 2024. szeptember 1. 14:02 Atomjaira szedik szét a KRESZ-t, hogy egy sokkal gyakorlatiasabb szabályrendszert rakjanak össze belőle Atomjaira szedik szét a KRESZ-t, hogy egy sokkal gyakorlatiasabb szabályrendszert rakjanak össze belőle Jövő tavaszra elkészülhet az új KRESZ tervezete, ami ezután az Országgyűlés elé kerül, hogy elfogadják azt. A most is hatályban lévő szabályrendszer eddig csupán kisebb ráncfelvarrásokon átesett közel ötven év alatt, most viszont végre az adott korhoz igazodik minden tekintetben. Sajtóinformációk szerint az új KRESZ-ben különösen nagy figyelmet kap majd az e-mobilitás, pont az a terület, amiben Veszprém a legtöbbet fejlesztett az elmúlt években. 2024. augusztus 27. 22:17 Sikeres hídbeemelés a Bakonyban Sikeres hídbeemelés a Bakonyban 2024. augusztus 24. 12:35

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.