Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon

2024. szeptember 4. 11:56 // Forrás: MTI
Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük.

A Jövő Mobilitása Szövetség közleménye idézi a teljes e-roller állományból mintegy 5 ezer közösségi rollert működtető Lime felmérését, mely szerint a fővárosban ezeket az eszközöket leginkább a belvárosban használják, különösen a tömegközlekedési csomópontoknál népszerűek, és átlagosan 8-11 percig közlekednek velük.

A felhasználók 41 százaléka az e-roller és a tömegközlekedési eszközök kombinációját részesíti előnyben, ezzel megoldva az "első és utolsó kilométer" megtételét - az állomás vagy a buszmegálló néha 15-20 perc sétára is lehet, és erre gyaloglás helyett gyorsabb a pár perces rollerezés.

Illusztráció: Josh Withers, pexelsIllusztráció: Josh Withers, pexels

A közlemény idézi Kárpáti Andrást, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökét, aki elmondta: az e-rollerek különösen hasznosak a városi autóforgalom okozta terhelés csökkentésében és a parkolóhelyek felszabadításában. Az alternatív közlekedési lehetőségek, köztük az elektromos roller és az ehhez szükséges infrastruktúra megfelelő elérhetősége egyre több embert késztethet arra is, hogy saját autó helyett az e-rollert válassza, megspórolva ezzel a gépkocsi fenntartási kiadásait. Részben ezt támasztják alá a Lime adatai is: felhasználóik 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a rendszeres e-rollerhasználat miatt gyakrabban választják a tömegközlekedést és kevésbé támaszkodnak autóikra.

Kárpáti András hozzátette: sokaknak a megosztott rollerek jelentik az első lépést. Gyakori, hogy a pozitív közösségi rolleres tapasztalatok alapján vásárolnak maguknak saját használatú eszközt.

Az adatok alapján - a fővároshoz képest - vidéken a megosztott e-rolleres utak rövidebbek, jellemzően 6-9 percesek, célhoz kötöttebbek és funkcionálisabbak, valamint kiemelten népszerűek éjszaka, mivel a legtöbb vidéki városban nem elérhető éjszakai közösségi közlekedés.

A tapasztalatok szerint legtöbben délután 15 és 19 óra között használják a megosztott rollereket, de egyes városrészekben már a kora reggeli óráktól egészen délután 2-ig jellemzően nagy az utak száma. Az esti órákban a kulturális programok és egyéb szórakozási lehetőségek közelében magas a használat.

A Lime felmérése szerint a legtöbb felhasználó a 20-34 éves, a rollerezők közel 30 százaléka nők, és utóbbiak aránya folyamatosan emelkedik. A közösségi rollerek használóinak többsége helyi lakos, a turisták aránya kevesebb mint 30 százalék.

Varga Denise, a Lime magyarországi operációs vezetője a közösségi rollerekről elmondta, hogy túlnyomó többségük 25 kilogramm feletti, így az új szabályozás szerint rendelkezniük kell kötelező biztosítással. Úgy vélte, az új KRESZ-szabályozás bevezetése is elősegítheti az e-rollerek hatékonyabb integrációját a közlekedési rendszerbe: azáltal, hogy kategorizálják és szabályozzák az e-rollerek használatát, hozzájárulhatnak a biztonság növeléséhez és a közlekedési rend fenntartásához.

A Jövő Mobilitása Szövetsége közölte azt is, hogy az elmúlt időszakban kissé megtorpant az e-rollerek számának növekedése, amit a szakértők azzal magyaráznak, hogy a felhasználók egyelőre nem tudják, hogy milyen közlekedési eszköznek minősülnek majd a rollerek, és milyen szabályozás fog rájuk vonatkozni. A tájékoztatás szerint a szövetség aktívan részt vesz a KRESZ-módosítás előkészítésében, és várakozása szerint a helyzet tisztázódásával 20-30 százalékos növekedés várható az e-rollerek számában.

vehir.hu
további cikkek
A legjobb óvodai és iskolai zöldprogramokat díjazta az E.ON közélet A legjobb óvodai és iskolai zöldprogramokat díjazta az E.ON Tizenöt oktatási intézmény nyert legfeljebb 2,5 millió forintos támogatást fenntarthatósági programja megvalósításához az E.ON Hungária Csoport Föld bajnokai pályázatán. A nyertesek között összesen 25 millió forintot osztottak szét. tegnap 13:10 Mesterséges neurális hálózatok kutatói kapták a fizikai Nobel-díjat tudomány Mesterséges neurális hálózatok kutatói kapták a fizikai Nobel-díjat John J. Hopfield és Geoffrey E. Hinton a mesterséges neurális hálókkal történő gépi tanulást elősegítő alaputatásukért kapták meg a rangos tudományos elismerést – jelentették be kedden.  tegnap 12:09 Sokat tanulhatunk a patkányok társas életének tanulmányozásából tudomány Sokat tanulhatunk a patkányok társas életének tanulmányozásából Az ELTE nagyszabású kutatása szerint sokkal bonyolultabb a patkányok társas viselkedése, mint azt eddig feltételeztük. A rangos Scientific Reports folyóiratban megjelent eredményeknek komoly hatása lehet egyes gyógyszerek, például a pszichotikumok fejlesztésére is. tegnap 11:48 Négy helyszínen várják a látogatókat az erőművek éjszakáján vármegyénkben közélet Négy helyszínen várják a látogatókat az erőművek éjszakáján vármegyénkben Október 25-én az előzetesen regisztrálók számára egy napra megnyílnak az erőművek Veszprém vármegyében négy helyszínen három városban: Ajkán, Litéren és Veszprémben is várják majd az érdeklődőket.  tegnap 9:41

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.