A sorban ez volt már az ötödik alkalom, amikor lakossági fórumot tartottak a Kertváros (az Ady utca és környéke) közlekedése kapcsán, ezúttal a Városházán, mintegy húsz résztvevővel.
Brányi Mária alpolgármester, az érintett 6. számú választókerület önkormányzati képviselője emlékeztetett, az eszmecserét még 2019 májusában kezdték, miután több panasz érkezett az önkormányzat felé az ott lakók részéről többek között a nagy forgalomra és a parkolóhelyek hiányára. Hosszas előkészítés és több lakossági egyeztetést követően végül 2020 decemberében született megoldás a problémára azzal, hogy a Balaton, a Bartók Béla, a Szilfa, a Tulipán, a Móra Ferenc, a Mikszáth Kálmán, a Liszt Ferenc, a Kodály Zoltán, a Rózsa és a Levendula utca egy-egy szakaszát egyirányúsították.
A forgalmi rend változása ugyanakkor nem mindenki tetszését nyerte el. Ezzel számolva is idén júniusban újabb lakossági fórumot tartottak a városrész közlekedéséről, majd szerda este még egyet – Brányi Mária szándékai szerint az utolsót. „Nem biztos, hogy az a megfelelő irány, amit eddig követtünk. A helyi közlekedés szabályozása elsősorban a közútkezelő feladata, ugyanakkor a sok megkeresés miatt szerettük volna a lakossággal közösen megvitatni a probléma megoldását. Úgy azonban nehéz konszenzusos döntésre jutni, hogy a fórumokon néhány kivételtől eltekintve szinte mindig más-más közönséggel találkozunk, ráadásul ami változtatás az egyik embernek előnyt jelent, az a másik számára hátrány” – indokolta döntését az önkormányzati képviselő.”
Kováts Zoltán, a Városüzemeltetési Iroda vezetője szerint nincsenek egyszerű helyzetben, hiszen a probléma meglehetősen komplex, a megoldási lehetőségek viszont csekélyek. Az alapvető gondot eleve az okozza, hogy a mintegy 60 ezres Veszprémre 30 ezer autó jut, miközben ingyenes parkolóhelyből egyre kevesebb akad, így sok a belvárosba tartó a környező Kertvárosi utcákban parkol, akadályozva ezzel az ott lakók közlekedését. S míg alap esetben a parkolóhelyek hiányát orvosolni lehetne egy parkolóházzal, a terület jellege, a családi házak miatt az mégsem építhető ide, ráadásul a nagy átmenő forgalom problémáját se oldaná ez meg.
Összességében tehát három megoldás létezik: az utcák egyirányúsítása, ami viszont nagyobb kerülőket eredményez, a megállás korlátozása, illetve fizetős parkolóhelyek bevezetése, amely inkább csak pár utcával helyezi át a gondokat.
– Az alapvető cél az volt, hogy az átmenő forgalmat csökkentsük, így jutottunk arra a döntésre, hogy több útszakaszt egyirányúsítunk, ami miatt ugyan az ott lakóknak adott esetben nagyobb kerülőket kell tenniük, ami plusz költséget is jelenthet, a többség egyetértett a döntéssel – mondta el Brányi Mária, hozzátéve, ezért is érezte jogtalannak azt a felháborodást, ami a júniusi fórumot, és ami részben a mostanit is jellemezte.
A Kertvárosból érkező felszólalók nagy része egyébként leginkább a Rózsa, a Balaton és a Szilfa utcák egyirányúsítását nehezményezték. Mint megfogalmazták, bizonyos pontokon valóban jól jött a forgalmi rend megváltoztatása, alapvetően azonban túl hosszú szakaszokon egyirányúak az utcák, míg a széles Liszt Ferenc utca esetében teljesen feleslegesnek is tartják ezt, hiszen így a forgalom megragad az Ady utcában, míg máshol egy kilométeres kerülőt kell tenni a hazajutáshoz.
Többen panaszkodtak arra is, hogy az egyirányúsítás következtében sokan akár 80 km/h-val száguldanak végig az utcákon, de a parkolást sem sikerült ezzel megoldani, bár Brányi Mária szerint több autó fér el a változtatások után az utcákban. A helyiek egy része mindenesetre úgy látja, talán szerencsésebb lenne a fizetős parkolás bevezetése, tiltó jelzések felfestése vagy éppen fekvőrendőrök telepítése.
Dulicz László közlekedésmérnök erre reagálva figyelmeztetett, a fizetős parkolás az ott lakókra is érvényes lenne, ahogy a fekvőrendőr is zavarhatja azt, akinek közvetlenül a háza előtt van, a még hiányzó tiltó jelzéseket pedig csak akkor tudják kirakni, ha már végleges a forgalmi rend. Márpedig egyelőre még nem az. „Az önkormányzatnak az volt a kifejezett kérése, hogy olyan megoldások szülessenek, amelyek ütemezetten vezethetők be, amelyeket ki lehet elemezni, amelyekről véleményt lehet formálni és amelyeket adott esetben lehet módosítani. Először meg kell nézni, működőképes-e a rendszer – és jelenleg épp ez zajlik” – szögezte le Dulicz.
Munkatársaival rendszeresen monitorozták a helyi közlekedést, figyelték a visszajelzéseket, ez alapján pedig három javaslatot tettek a finomhangolásra.
- A Levendula utca Ady Endre utca és a Mikszáth Kálmán utca közti szakaszát ismét kétirányúvá tennék.
- Akárcsak a Balaton utca Bartók Béla utca és az Ady Endre utca közti szakaszát.
- A Rózsa utcát azAdy Endre utca és a Radnóti Miklós tér között ellenkező irányba, azaz a Gyöngyvirág utca felé egyirányúsítanák.
Mint mondta, ezzel sem fognak tudni mindenkinek tökéletesen a kedvére tenni, de olyan megoldást szeretnének minden utcára vonatkozóan, amely kompromisszumokkal mégis csak elfogadható a lakóknak.