A klímaváltozás hatásait már a mindennapjainkban is egyre jobban tapasztalhatjuk, gondoljunk csak az idei nyári heves esőzésekre, árvizekre vagy az európai erdőtüzekre. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ne csak hangzatos szólamok hangozzanak el, hanem konkrétan cselekedjünk. Ennek érdekében hozta létre a kormány másfél évvel ezelőtt a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervet, amelynek az egyik legfontosabb eleme a Veszprémbe érkezett Zöld Busz Program.
A tízéves program részeként Magyarország Kormánya összesen 36 milliárd forintot biztosít arra, hogy a mostani korszerűtlen buszparkot lecseréljük teljesen új, kibocsátásmentes buszokra, valamint emeljük a szolgáltatások színvonalát, illetve a program melléktermékeként létrejöjjön egy erős elektromos busz-gyártó iparág – mondta el Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a projekt veszprémi sajtótájékoztatóján. Az ugyanis jól látszik, hogy az összes magyarországi szén-dioxid-kibocsátás egyötödéért a közlekedési szektor felelős, azon belül is 98%-ban a közúti közlekedés. Márpedig ha sikerül a villamos energiát zöld-és kibocsátásmentes forrásokból előállítanunk, a közlekedést pedig elektrifikálni, azzal jelentősen tehetünk a klímavédelemért.
A program előzeteseként így most egy hónapos demonstrációs mintaprojekt indul: október 1. és 28. között egy 12 méter hosszú, alacsony padlós, tisztán elektromos meghajtású, 80 utas szállítására alkalmas MAN Lion's City 12E típusú zöld buszt biztosítanak Veszprémben, hogy az utazó közönség ingyenesen próbálhassa ki azt valós forgalmi viszonyok között.
Az államtitkár hozzátette, az eddigi tapasztalatok alapján jóval olcsóbb üzemeltetni ezeket a buszokat: kilométerenként mintegy 60 forint spórolható velük. Emellett egyetlen elektromos busz havonta 4724 kg szén-dioxid-kibocsátástól tudja megóvni a várost, ráadásul a zajtermelése is jóval kisebb.
Mint mondta, az első pályázati időszakot idén májusban zárták le, amelyben 80-60 százalékos arányban támogatják új buszok beszerzését és töltőpontok kialakítását, és aminek eredményeként a jövőben 24,5 milliárd forintos keretből tíz nagyvárosban jelenhetnek majd meg az elektromos buszok – összesen 123 darab.
Porga Gyula polgármester emlékeztetett, Veszprémben mintegy tíz éve fogadtál el a városi klímastratégiát, amelynek egyik legfontosabb eleme a közösségi közlekedés megreformálása volt előbb a V-Busz Kft. létrehozásával, a következő lépés pedig a járműpark cseréje lesz: december 31-ig 42 darab vadonatúj dízel meghajtású MAN típusú busz érkezik a V-Busz flottájába, amelyre az önkormányzat mintegy négymilliárd forintot különített el a költségvetésből.
„A korszerű buszpark és a szolgáltatás minőségének folyamatos javítása mellett azonban fontos a zöldítés is, így 2022 májusában a mostani tesztbuszhoz hasonló öt elektromos busz fog visszatérni. Ehhez közel 650 millió forintos támogatást kapott Veszprém városa az ITM-től, amit az önkormányzat 230 millió forinttal egészített ki. Veszprém 2030-ra Európa legélhetőbb városai közé szeretne tartozni, azt gondoljuk, ehhez ezek a klímavédelmi törekvések is hozzátartoznak” – mondta el a polgármester.
Ovádi Péter, a térség parlamenti képviselője köszönetét fejezte ki mind Steiner Attila, mind a programot koordináló HUMDA elnöke, Weingartner Balázs felé, akik segítettek abban, hogy a polgármesterrel megfogalmazott ambiciózus terveiket tettekre is tudják váltani. „Veszprémben mindig olyan projekteket igyekszünk megvalósítani, amelyek hosszú távon is fenntarthatóak, amelyek megfelelnek a 21. századi követelményeknek, de igaz ez a térség településeire is. Hiszen ez a kulcsa mindennek: a mai döntéseinkkel felelősek vagyunk a jövőért is” – fogalmazott.
Weingartner Balázs szerint nincs zöld szemlélet a fogyasztók támogatása nélkül: a zöld buszok csak a lehetőséget teremtik meg a változtatásra, de a valódi hatáshoz szükség van az utazóközönség együttműködésére is.
Hoyos György, a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. buszüzletág-igazgatója elárulta, a világ egyik legmodernebb és leginnovatívabb autóbusza az, amelyik most Veszprémbe érkezett, ráadásul Európában is igen egyedülálló, hogy egy város tesztbusszal rendelkezzen – hasonlóra csak Olaszországban, Németországban és Franciaországban akad példa. Hozzátette, a mostani tesztbusz fajlagosan nagyjából egy dízel autóbusz teljesítményével ér fel: 480 kW/h-s akkumulátorral, valamint rendkívül kiforrott technikával rendelkezik, s néhány naponta más-más vonalon közlekedik.