A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv részét képező Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt keretében már a tizenegyedik vidéki nagyvárosban zajlik az elektromos buszok tesztelése. „Célunk, hogy a lakosok testközelből ismerhessék meg a környezetbarát, kibocsátásmentes járműveket. Ennek következő lépése a Veszprémben most egy hónapos időszakon át szolgálatot teljesítő autóbusz is.” – mondta Steiner Attila körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár október elején, amikor forgalomba állt az elektromos busz a város útjain a V-Busz kötelékében.
Steiner Attila emlékeztetett, hogy lezárult a Zöld Busz Projektiroda első pályázati felhívása, amely önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók számára nyújtott elektromos buszok és önjáró trolibuszok beszerzéséhez 80 százalékos, a járművek üzemeltetéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztésekhez pedig 60 százalékos vissza nem térítendő támogatást.
Az eredetileg meghirdetett keretösszeg több mint négyszeresére, 18 milliárd forintot meghaladó értékben nyújtottak be igényeket a pályázók. Összesen 123 elektromos autóbusz és 4 önjáró trolibusz beszerzése történhet meg a közeljövőben a sikeres pályázatnak köszönhetően, így 10 nagyvárosban jelenhetnek majd meg új járművek, köztük Veszprémben is.
A megvalósuló beszerzések évente legalább 8000 tonna szén-dioxid kibocsátástól mentesítik a környezetet, amely megközelítőleg 120 ezer kifejlett fa éves szén-dioxid megkötésének felel meg – ismertette az államtitkár. Steiner Attila kiemelte, több finanszírozási lehetőséget is vizsgálnak a program kiterjesztésével, az elektromos buszok meghonosításával összefüggésben, ezekkel minél több város bekapcsolódhat majd a programba.
Az egy hónap alatt összegyűjtött tapasztalatokról megkérdeztük Polgári Istvánt, a V-Busz Kft. ügyvezetőjét, aki elmondta, várakozáson is felüli volt az a népszerűség az utasok körében, amit az új jármű kapott. Hozzátette, volt olyan utas, aki több kört is ment a járművel, ami a megszokotthoz képest sokkal nagyobb utazási élményt és menetdinamikát biztosít.
Az elektromos busz viszont nem csak az utasok körében volt népszerű, a buszvezetők, akik vezethették a járművet szintén pozitív tapasztalatokról számoltak be.
Az ügyvezető kifejtette, ez az egy hónap kiválóan alkalmas volt arra, hogy teszteljék az effajta járművek viselkedését a Veszprémre jellemző dimbes-dombos terepen, valamint azt is sikerült felmérni, hogy meghibásodás esetén milyen hamar tudták megjavítani a járművet a szakemberek. Polgári István összegezve elmondta, minden szempontból sikeres volt a tesztüzem, így nagyon várják, hogy jövő év első felében megérkezzen és üzembe állhasson az 5 új e-busz Veszprlémben, immáron nem csak egy hónapig.