Kettejük története egészen pontosan 1983-ban kezdődött a tihanyi művésztelepen. A fiatal magyar festő, Bernát András és Peter de Thouars itt találkozott egymással először, de már ez a találkozás sem volt akkoriban mindennapos, hiszen a vasfüggöny miatt magyar és nyugat-európai, jelen esetben holland művészek ritkán ismerhették meg egymást személyesen.
A kulcs mindkettejük esetében mestereik voltak, hiszen András útját Kokas Ignác, míg Peterét Gőgös Ferenc, egy ’56-ban disszidált és nyugaton letelepedett magyar művész egyengette. Mindketten nagy névnek számítottak és számítanak a mai napig a képzőművészetben, utóbbi pedig minden követ megmozgatva kijárta annak az útját, hogy holland tanítványaival a titokzatos Kelet-Európába látogathassanak, azon belül is Magyarországra, a tihanyi művésztelepre.
Bernát András és Peter de Thouars itt találkozott először, a szakmai kapcsolatukból pedig hamar barátság alakult ki.
Akkoriban a politikai átrendeződés mellett a képzőművészi irányzatokban is új áramlatok kezdtek körvonalazódni, ami Nyugat-Európa mellett Magyarországon elindult. Ezt az irányvonalat különböző országok másképpen hívtak. Új festészet, németeknél a neue wilder, az olaszoknál transzavankár, a magyaroknál pedig Hegyi Lóránt úgy nevezte el, hogy új szerzibilitás, tehát mindez ez egy új festészeti áramlatot jelentett.
Ebben találta meg a közös hangot Bernát András és Peter de Thouars nagyon hamar, ezután pedig szinte adta magát, hogy közös kiállításokat szervezzenek Arnhemben, majd ezt követően Budapesten is.
A kapcsolat nem szakadt meg az első néhány sikeres kiállítás után, a vasfüggöny leomlása után pedig már szabadabban mozoghattak egymás országaiban is, ha például Andrásnak éppen Belgiumban, vagy Hollandiában volt dolga, mindig meglátogatta barátját, és viszont is.
A Balaton pedig sokszor volt találkozási pontjuk. A Belső-tó környékéről András úgy nyilatkozott, hogy egyfajta elementáris természeti élmény volt itt alkotni, mint egy tükör a tükörben, a térnek és az univerzumnak valamilyen furcsa játéka.
Az évek hiába múltak el, tihanyi találkozásuknak az emlékét folyamatosan felidézték és a jubileumi évfordulókon többször szerveztek közös kiállításokat.
A következő ilyen kerek dátum 2023-ban lesz, akkor, amikor Veszprém és a Bakony-Balaton térsége viselheti Európa Kulturális Fővárosa címet.
A két festőművész közös évfordulója tehát ezen ünnepi miliőben fog zajlani, de nem a programok mellékvágányaként, hanem az EKF szerves részeként. Ugyanis az EKF által nemrég meghirdetett Artists in Residence program pontosan az ilyen művészeket és az ő életművüket mutatja be.
Az ő közös történetük és nem utolsó sorban a Balatonhoz kötődő munkásságuk szinte kiáltott magáért, hogy bekapcsolódjon az EKF-be, ezt ismerte fel hamar Grászli Bernadett, a veszprémi Művészetek Házának igazgatója, aki Andrást régebb óta ismerte már és rajta keresztül Peter munkáit is. Ő volt az, aki meghívta a két művészt a Művészetek Háza nevével fémjelzett „Balaton Eye” programba az Artists in Residence részeként.
Ennek keretében 2023-ban egy nagyszabású kiállítást terveznek majd, viszont azt megelőzően még most szombaton nyílt meg a Dubniczay-palotában egy előzetes tárlat.
Itt Bernát András és Peter de Thouars alkotásai közül többet is bemutattak. Terveznek még néző-festő találkozót is, ahol a művészetek iránt érzékeny közönség még közelebbről megismerheti, de akár ki is próbálhatja azokat a különleges technikákat, amiket a művészek alkalmaznak. András esetében ilyen például az, amikor ezüstport kever a festékbe, ezzel pedig olyan fényjátékot eredményez a képein, amivel úgy tűnik a nézőnek, hogy folyamatosan változnak a színek, ahogy elhalad a kép előtt.
Hogy pontosan mit is takar az EKF Artists in Residence programja és hogyan kapcsolódik össze a Művészetek Háza „Balaton Eye” projektjével, arról a kulturális intézmény igazgatója, Grászli Bernadett nyilatkozott portálunknak.A
A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa projekt „Balaton Eye” elnevezésű artistine residence programjának keretében magyar és külföldi művészek látogatnak el a Veszprém-Balaton régióba, itt töltenek egy meghatározott időt, és itt helyben is alkotnak. Ezekből az impulzusokból feltöltődve, 2023-ban visszatérnek hozzánk, és alternatív helyszíneken, nem csupán művészeti galériákban, hanem műemléképületekben, szakrális helyeken mutatják be alkotásaikat. Az Artists in Residence már az első EKF-koncepcióban szerepelt, hasonló tartalommal, mint ami most megvalósul, ennek képzőművészeti ágáért pedig a Művészetek Háza felel.
Az igazgatónő elmondta, ők a különböző történetekre igyekeznek a hangsúlyt helyezni, olyan történetekre, amik a régióhoz kötődnek elsősorban. Ezért is választották a művésztelep képzőművészeti részének a nyitányául egy negyven évvel ezelőtti történet felelevenítését Benedek András és Peter de Thouars személyén keresztül, akik 40 évvel ezelőtt még a vasfüggöny mögött kötöttek barátságot a tihanyi művésztelepen, és visszajöttek 40 év elteltével az azóta is fennálló kapcsolatukat tovább erősítve.