A világ rengeteget változott az utóbbi évtizedekben, egyik generáció ment, a másik jött, emellett az álláskeresés módjai is átalakultak. Ma teljesen máshogy néz ki a munkaerőpiac, és ezzel mindkét oldalnak tisztában kell lennie.
A következő cikket a Z generáció tagjainak érdemes lenne elolvasnia! Ennek a generációnak a sajátosságai ugyanis az elhelyezkedést is nagyban befolyásolhatják!
Mit képvisel a Z generáció?
Szabadságot, határozottságot és akaraterőt. Valahogy így. Ebben egyetérthetünk? Jómagam is a Z generáció tagja vagyok, szóval pontosan tudom, hogy milyen fontosak ezek a szempontok. Amikor az OzdAllas ajánlatai között böngészek, akkor nem az jut először az eszembe, hogy minél hamarabb elhelyezkedjek, sőt, alig találok nekem való hirdetést, mivel válogatok. Biztos vagyok benne, hogy ezen néhány munkáltató felháborodna, pedig ők is ezt teszik. Mi miért ne válogathatnánk?
Hatalmas változásokkal kell szembenéznie a munkaerőpiacnak. Azért, hogy egy vállalat vonzó legyen a Z generáció szemében is, bizony tennie kell. Nem elég a versenyképes fizetés, ez már kevés. Egy időben még a plusz juttatásokkal meg lehetett győzni a potenciális munkavállalókat, később a családias környezet volt az elsődleges szempont az álláskeresés világában. Mi a helyzet most?
Mi kell a Z generációnak?
Home office. De komolyan! Tulajdonképpen ez számít ma a legjobb lehetőségnek, mert ki ne szeretne akár egy köntösben ücsörögve, teát kortyolgatva dolgozni, a kedvenc fotelében? Sőt, jobbat mondok: a négynapos munkahét is itt van már a láthatáron!
Azok a cégek, akik nem képesek lépést tartani a változásokkal, semmi jóra nem számíthatnak. A Z generáció tulajdonképpen úgy fogja fel, hogy ha munkát vállal el, akkor a szabadidejét adja fel, vagyis már őket is meg kell győzni.
Ez a generáció rendkívül aktív, tehát nem garantálható, hogy egy életen át egy adott munkahelyen dolgoznak majd. Állítólag maximum 5 évig maradnak egy helyen.
Sajátos igények
A versenyképes fizetés még mindig fontos, ugyanakkor az olyan nehezen megfogható fogalmak is számítanak, mint amilyen a barátságos környezet vagy az LLL. A Lifelong Learning tulajdonképpen a folyamatos tanulással hozható összefüggésbe. A kreatív folyamatok, a továbbképzések, a kihívások és a beilesztési programok egyaránt a rendszer részét képezik. Az sem utolsó, hogy segítőkész emberek vegyék körül az alkalmazottakat.
A generációs változások hatással vannak ez egész munkaerőpiacra. Ez tulajdonképpen nekünk, álláskeresőknek is jó. A modernizációs folyamatok felgyorsultak, a munkáltatók nyitottabbak, őszintébbek és rugalmasabbak lettek.
Úgy gondolom minden generáció más-más megközelítést igényel, de valljuk be, általában a fiatalok alkotják a motort, a gépezetet, ami mozgat, átalakít és ösztönöz valamennyi vállalatot.