A UITP (Union Internationale des Transports Publics) egy olyan nemzetközi szakmai és érdekvédelmi szervezet, ami kifejezetten a szállítással foglalkozó, vagy valamilyen formában ahhoz kapcsolódó gyártókat, szolgáltatókat, beszállítókat, vagy civil egyesületeket ls alapítványokat tömörít. A világon összesen közel kétezer tagja van, köztük olyan cégek is, mint például a veszprémi buszokat gyártó MAN, vagy a Mercedes, Solaris. A szolgáltatók között pedig ki lehet emelni New York, vagy éppen San Francisco közösségi közlekedési vállalatait.
Magyar alapítású és tulajdonú szervezet eddig a BKV és a MÁV voltak a szervezetben, hozzájuk csatlakozott most a V-Busz, amely részéről Polgári István, a szolgáltató ügyvezetője személyesen vett részt Barcelonában a UITP kétévente megrendezett konferenciáján, ahol a csatlakozási szerződést is aláírták.
Hogy mi motiválta a veszprémi közösségi közlekedésért felelős céget arra, hogy beadja csatlakozási kérelmét, arról Polgári Istvánt kérdeztük, aki portálunknak elmondta: azért csatlakoztak, mert ez a világ legnagyobb iparági érdekvédelmi szervezete, a tagsággal együtt pedig hozzájutnak olyan információkhoz, kutatásokhoz, például az utazási szokásokról is, amelyek nagy előnyt jelentenek, amikor a szolgáltatás stratégiáját kell kialakítani.
Tehát a V-Busz így tisztában lesz azokkal a nemzetközi trendekkel, új technológiákkal amelyek hosszú távon meghatározzák a jövő közlekedését, kiváltképp a közösségi közlekedést.
A UITP-t egyébként 1885-ben alapították, azóta pedig 100 országból 1900 tagja van a Föld minden kontienséről. Mivel egy ernyőszervezetről beszélünk, a tagoknak a tagdíjon kívül más kötelezettsége nincsen, viszont az már rajtuk múlik, hogy mennyire akarnak aktívan részt venni a munkacsoportok tevékenységében, ezzel akár a saját lobbierejüket is erősíteni, magyarázta Polgári István.
A barcelonai konferencia, mint megtudtuk, egyben egy nagy iparági expo is. Ehhez kapcsolódva Polgári István megosztott egy érdekes észrevételt is, miszerint az itt felvonultatott legújabb járművek, köztük a jövő buszai között is szinte kizárólag elektromos és hidrogénmeghajtású típusok voltak. Olyanok is, amelyek már Veszprém utcáin is megjelentek.