Utoljára tavaly decemberben nyúltak hozzá a V-Busz menetrendjéhez, akkor a vonatok megváltozott indulási és érkezési ideje miatt volt erre szükség néhány vasútállomást is érintő járat esetben. Komolyabb, több vonalat érintő változtatás pedig másfél éve volt utoljára.
Ennyi idő alatt viszont számos dolog történt a városban. Azon kívül, hogy a vasúti menetrend sem ugyanaz már, mint korábban, a városban új közösségi terek jöttek létre, valamint új utcákat nyitottak meg, de az ide települő cégek száma is megugrott, főleg az almádi és a füredi kivezető utak közötti, úgynevezett déli intézményközpontban.
Tömören összefoglalva fejlődik a város, változik az emberek utazási szokása és igénye, amire a közösségi közlekedésnek is reagálnia kell, mondta Polgári István, amikor arról kérdeztük, hogy miért pont most jött el az az idő, hogy megreformálják a menetrendet.
Ezek miatt döntöttek úgy a V-Busznál, hogy az eddig érvényes útvonalakat és menetrendeket a lehető legaprólékosabban felülvizsgálják. A folyamat részeként megnézték, hogy melyik járat mennyire kihasznált, mennyire van összhangban a cégek műszakváltásaival, a már említett vasúti menetrenddel, a városi forgalommal, elővették az utasok visszajelzéseit és még sorolhatnánk a sok-sok tényezőt, ami hatással van a közösségi közlekedés szervezésére.
„A cél az volt, hogy úgy hajtsunk végre minőségi szolgálatfejlesztést, hogy egyébként többletkilométerrel ne járjon, tehát plusz költséget ne jelentsen a városnak.” – foglalta össze Polgári István egy mondatban a V-Busz irányelveit a menetrendmódosítással kapcsolatban.
A 22-es járatok a továbbiakban a Hotel megállóhely után a Radnóti Miklós tér – Almádi út útvonalon közlekednek, és a Tirat-Carmel utcán keresztül érik el a déli intézményközpontot, majd haladnak tovább Laci-majorba. A déli intézményközpontban található munkahelyek jobb kiszolgálása érdekében hivatásforgalmi időben 22A jelzéssel új járatok közlekednek a Sepsiszentgyörgy utcai megállóhelyig és onnan vissza az Autóbusz-állomásra.
Mivel az új rendszerben új járat is forgalomba áll majd a veszprémiek igényeihez igazodva, ahhoz, hogy valóban ne jelentsen többlet terhet a városi költségvetésnek a változtatás, néhány járat útvonalán változtattak, elsősorban azok kihasználtságát megvizsgálva.
Így például a 8A számú vonalon közlekedő buszok a jövőben az Iskola utcánál visszafordulnak majd a színház felé. Ezt a döntést azért hozták meg a V-Busznál, mert az Iskola utcai megálló után már alig volt utas a 8A-n, mivel azt a szakaszt más járatokkal megfelelőn kiszolgálják. Ezt az elvégzett utasszámlálás is alátámasztotta.
Egy másik változtatás az, hogy jövőben nem minden 11-es járat a érinti a Vámosi úti fordulót. A döntés mögött, ahogy a V-Busz ügyvezetőjétől megtudtuk, nem feltétlenül az rejlik, hogy csökkentsék a kilométereket, sokkal inkább az, hogy az utasok visszajelzései alapján hatékonyabban tudjanak összhangba kerülni a vonatok menetrendjével. Ugyanis a 11-es járat az, ami a vasúttól indulva a leghosszabb menetidővel közlekedik és bár eddig is a kötött pályás vonatok indulásához igazodtak ezek a járatok, a városi forgalom miatt sokszor kétséges volt, hogy a buszon utazók elérik-e a kiszemelt vonatot. Így viszont öt percet spórolnak a menetidőn, amivel minimálisra csökken a jövőben ez a kockázati faktor. A Vámosi úti temetőtől pedig a 4-4A járatok is indulnak a vasúthoz, ezzel is alternatívát kínálva az innen kieső 11-eseknek.
Érdemes megemlíteni még a 7-es járatot is, ez a jövőben már nem kanyarodik fel az Orgona utca felé, hanem a Mártírok útján halad végig és a Csutorás utcánál balra kanyarodva éri el a Cholnoky-városrészt. Itt szintén a kihasználtság volt a fő irányelv, amiért meglépték a változtatást, valamint ezáltal a Mester utca és a Füredi utca megálló környékén élők új kapcsolatot kapnak a kórház és a belváros irányába.
De, ejtsünk szót az új, 16-os számú járatról is! Habár a hétköznapokban ilyen számmal ellátott lila busszal nem lehet majd találkozni, vasárnaponként mégis sok veszpréminek jelenthet könnyebbséget, hogy a Házgyári úti ”lengyel piac” ezzel a járattal is megközelíthető. Ugyanis a 16-os busz menetrendjét ezzel a sokaknak állandó vasárnapi programmal kapcsolták össze úgy, hogy a busz a város több központi megállóját érinti, miután célba venné végállomását, a lengyel piacot. A 16-os a Vámosi úti fordulóból a 6-os járat vonalán halad, majd a továbbiakban a Haszkovó-fordulóból a régi 18A vonalán a Bakony Művekig és vissza.
A jövőben az Avar utca forgalmát nem zavarják majd a buszok, de az itt élőknek így sem kell lemondania a közösségi közlekedés lehetőségéről. A 10-es, 13-as és 42-es jelzésű autóbuszok útvonalát úgy módosították, hogy a Szent István utcából az autóbuszok nem az Avar utcán át közlekednek, hanem a Kistó utca új szakaszára fordulnak be, majd a Juhar utcai körforgalomnál térnek vissza a Juhar utcába, ahonnan útvonaluk változatlanul folytatódik. A változással a buszok az Avar utca 52. szám előtti megállóhelyet a továbbiakban nem érintik, helyette a Kistó utcán, a Juhar utca kereszteződése előtt kialakított megállóhelyen állnak meg.
A V-Busz új menetrendje egyébként online is elérhető ide kattintva, de a szolgáltató rövidesen megújuló alkalmazásában is könnyen lehet majd tájékozódni a lehetőségekről a veszprémi közösségi közlekedésben.