Grászli Bernadett, a Művészetek Háza Veszprém igazgatója köszöntötte a művészet kedvelőit, s rögtön köszönetet mondott a Bohus-Lugossy Alapítványnak és a Laczkó Dezső Múzeumnak a kiállítás létrejöttéért.
Porga Gyula polgármester a város nevében üdvözölte a megjelenteket, s rávilágított a művész és a város fontos szerepére. A veszprémiség fogalmával kezdte, melynek jelentését igencsak kitágították. A polgármester szerint nem csak az a veszprémi, aki itt születik, hanem az is, akinek Veszprémben van műve – úgy, mint például Lugossy Máriának is. A polgármesternek egyszer volt szerencséje találkozni a művésszel, de az mindenképpen elmondható, hogy a város és Lugossy kapcsolata remek volt, annál is inkább, mert Lugossy készítette a városnak a millenniumi emlékművet.
Porga arra biztatta Lugossy gyermekeit, hogy ápolják tovább a tradíciókat, és vigyék tovább az üvegművészet szerepének jelentőségét.
Gopcsa Katalin művészettörténész szavai nyitották meg hivatalosan is a kiállítást, melyet végül Herth Viktória tolmácsolt. Kisebb kitekintést tett az üvegművészet történetében: itthon az üvegszobor kifejezést először az 1980-as évek hallottuk, de az üveg már korábban művészi médiummá vált. Lugossy az elsők között jelent meg nemzetközi kontextusban is, s nem csak saját pályáját egyengette, de felkarolta a fiatalokat is.
Többféle anyaggal dolgozott, így fémmel, gránittal, agyaggal, bronzzal, tükörrel és fénnyel is.
Alkotásai megtalálhatók a legrangosabb hazai és nemzetközi köz-és magángyűjteményekben, többek közt a párizsi Musée du Louvre, a londoni The British Museum, a New York-i The Corning Museum of Glass, a tokiói Suntory Museum, valamint Veszprém városa és a Laczkó Dezső Múzeum is büszkélkedhet Lugossy-művekkel.
A kezdeti geometrikus-konstruktív nyelvezetet fokozatosan váltotta fel az organikus világot megidéző motívumokra alapozott kompozíciók sora, amelyek sorában később megjelentek, és az 1990-es évektől egyre hangsúlyosabbá váló, zárványszerűen előtűnő emberalakok, illetve testmaradványok. Kisplasztikák mellett a pályakezdő periódustól kezdve előszeretettel fordult a kisszobrok és az adott kiállítási teret berendező installációk felé, majd pályázatnyertes munkáinak megvalósítása révén több köztéri, monumentális, emlékműfunkciót szolgáló alkotása is megvalósulhatott, így Székesfehérváron, Veszprémben, Tatán és Budapesten.