A hat szabadulószobát és két, teljesen másfajta élményt nyújtó játékszobát kínáló komplexumban Vantal Gábor ügyvezető-tulajdonos kalauzolt körbe minket. Gábor Miskolcon nőtt fel, és hosszú ideig élt Budapesten: itt ismerkedett meg a szabadulószobákkal, és azonnal beleszeretett a műfajba. Mint mondja, az első élmény teljesen lenyűgözte, ennek hatására kezdte el felfedezni az ország kínálatát, és eldöntötte: ő maga is szeretne ezzel foglalkozni.
A Menekülj csapata három évvel ezelőtt nyitotta meg első, múmiás tematikájú szabadulószobáját Veszprémben, majd egy a Fűrész-horrorfilmek hangulatát megidéző szobával bővültek. Mostanra komplex kínálatot alakítottak ki: hat szabadulószobát üzemeltetnek és tavaly két különleges játékszobát is kialakítottak a Sarolta udvari épületben. Emellett szintén tavaly készült el a rendezvénytermük, amit a céges csapatépítőktől a workshopokon át a családi rendezvényekig sokféle célra ki lehet bérelni, a helyiséget az egyedi igényeknek megfelelően készítik elő.
De térjünk vissza a játékokhoz! Amikor arról kérdezzük Gábort, hogy mit ajánlana azoknak, akik még sosem jártak szabadulószobában, ő a dzsungel szoba felé terel minket. Ez a legkönnyebb, kifejezetten családbarát helyszín – egyébként a legtöbb szobára igaz, hogy négyéves kortól ajánlják őket, és még a nagyobb kihívást jelentő játékokban is akadnak olyan részfeladatok, amik révén a család legkisebb tagjai is sikerélményekkel gazdagodhatnak. Gábor megjegyzi, hogy Veszprém kifejezetten családbarát város, itt kevésbé keresik a fővárosban népszerűnek számító horror tematikát, és inkább a barátságosabb környezetre nyitottak az itteni játékosok. Egyébként – talán éppen azért, mert a köztudatban a horror-tematika nagyobb visszhangot kapott – sok kezdő aggódik is amiatt, hogy félelmetes, nyomasztó lesz az élmény. Őket megnyugtathatjuk: a Fűrész-szoba kivételével (ezt csak 14 éven felülieknek ajánlják) mindegyik helyiségbe lehet kicsi gyerekekkel érkezni.
A szobák valóban lenyűgözőek: ahogy bezárul mögöttünk az ajtó, szinte megszűnik a külvilág, és elmerülünk az adott játék tematikájában – a már említett múmiás és dzsungeles feladatok mellett lehetőségünk van szellemekkel bújócskázni, illetve az Indiana Jones és a Harry Potter filmek szereplőinek bőrébe is bújhatunk. Ezek már nehezebb küldetések, amelyek teljesítésére kilencven perc áll rendelkezésünkre, szemben a könnyebb játékok egyórás keretével. A díszletek, a kellékek, a zenék, a hanghatások valóban filmszerű élményt teremtenek, ahol mi játszhatjuk a főszerepet. Közben egy walkie-talkie segítségével a játékmesterrel is folyamatosan tarthatjuk a kapcsolatot, így akkor sem kell elveszettnek éreznünk magunkat, ha nehezebben boldogulunk egy-egy fejtörővel.
A feladatok egyébként sem fizikai erőnlétet, sem előzetes felkészülést nem igényelnek. Nem kell képben lennünk a választott téma titkaival: minden információ, amire szükségünk lesz, a szobában vár ránk.
Akik mindezek ellenére ódzkodnak a bezártságtól, választhatják a Menekülj szabadtéri nyomozós játékát is. Ebben az esetben egy zárt táskával és egy a feladatokat tartalmazó notesszel indítják őket útra, hogy a belvárost bejárva gyűjtsék a nyomokat és fejtsék meg a rejtélyt.
A szabadulószobák hátránya, hogy csak egyszer játszhatók: másodjára már pontosan tudnánk, mi hol rejtőzik, melyik feladványnak mi a megoldása. A Menekülj csapata ezért döntött úgy, hogy többször játszható helyiségeket is kialakítanak. Ezek még azok számára is nyújtanak újdonságot, akik már végigjátszották a repertoárt. Tavaly decemberben két ilyen új szobával gazdagodtak: az egyikben egy kvízműsorba csöppenhetünk, míg a másikban nem a tudásunkra, hanem mozgásra lesz szükség.
A kvízszobában minden adott ahhoz, hogy átéljük egy televíziós műsor izgalmait: a díszletek, a fény- és hanghatások mind hozzájárulnak az atmoszféra megteremtéséhez. A vetélkedőben 2-6 játékos (illetve kétfős csapatok esetén ennek a duplája) vehet részt. A kérdéscsomagok tematika és életkor mentén is az igényekhez igazíthatók, sőt, rendezvényeken kérésre akár egyedi feladványokat is felvisznek a rendszerbe, például céges csapatépítőn a vállalat életéhez kapcsolódó kérdéseket. Ezt a helyszínt már nehezebb „végigjátszani”: az adatbázisban jelenleg hat-nyolcezer kérdés szerepel, és ezt folyamatosan bővítik, így többszöri nekifutásra is új kihívások elé állítja a vállalkozó kedvűeket.
A LED-floor szoba az egész testet megmozgatja. A padlót és az egyik falat változó színű, LED-világítású négyzetek borítják: a játékosoknak meghatározott színekre kell „vadászniuk” – vagy éppen elkerülni azokat. Itt aztán tényleg kiélhetik magukat a legkisebbek is, de jellemzően a felnőtteket is hamar magával ragadja a játékszellem. A négyszáz pálya pedig lényegében kifogyhatatlan szórakozást jelent, így ide is érdemes újra meg újra visszatérni.
A Menekülj Szórakoztató Központ egészen elképesztő utat járt be: három év alatt egyetlen szobából egy sokszínű kínálattal rendelkező élménycentrummá nőtte ki magát. A fejlődés pedig nem áll meg. Gábor elárulta, hogy máris a következő lépésen dolgoznak: szeretnék a múmia szobát is beköltöztetni az Óváros térről a Sarolta udvari épületbe, ráadásul nem egy, hanem három különböző nehézségű játékmenetet építenének be a helyiségbe. Ennek mind a megtervezése, mind a kivitelezése bonyolult és időigényes feladat lesz, a terveik szerint a jövő év elején nyithatják meg a játékosok előtt az új kihívást jelentő tematikus szabadulószobát.
A csapatot motiválják a pozitív visszajelzések. Látszik az, hogy az óvatos helybeliek is egyre jobban érdeklődnek irántuk – amikor ott jártunk, éppen egy népes diákcsapat érkezett meg, akik két szobát is birtokba vettek –, de sokan érkeznek Budapestről is, kifejezetten miattuk. Ez megint csak azt mutatja: kivételes minőségű szórakozóhelyet épített fel a Menekülj csapata itt, Veszprémben. Az pedig már csak hab a tortán, hogy tavaly ők lettek a legjobbra értékelt vidéki szabadulószoba, vagyis akik bizalmat szavaztak nekik, azok elégedetten távoztak a játékidő letelte után.