„Az MCC a magyar közoktatásnak egyfajta kiegészítése, ahol a gyerekek olyan extra képzést kapnak, amikre egyébként a közoktatásban, annak jellege és lehetőségei miatt nem lenne alkalmuk.” – Kezdte Csík Richárd, a veszprémi MCC képviselet-vezetője az intézményük bemutatását, miután helyet foglaltunk abban a barátságos környezetben, ami előző nap egy teltházas előadásnak adott otthont az MCC aktuális sorozatában.
„Az egyik előadónk fogalmazta meg nemes egyszerűséggel, hogy az MCC-re úgy tekint, mint egy lehetőségre a tehetséges fiataloknak, amivel, ha élnek, akkor végig kísérjük őket felsőtagozatos koruktól egészen az egyetemig, sőt még azon túl is.”
Hogy pontosan mi mindent takar az a lehetőség, amit az MCC kínál, arra mindjárt részletesen rátérünk, de előtte Richárd két kollégájával, Széplaki Leával és Karajz Mátéval, régiókoordinátorokkal még röviden bemutatták, hogy hogyan válhat egy fiatal MCC-s diákká.
„A legmotiváltabbak csatlakozhatnak.” – Fogalmazott Lea. Nem azt mondta, hogy kizárólag a kitűnő tanulók és nem is azt, hogy azok, akiknek a családja megengedheti magának az iskolán túli képzéseket. Utóbbi azért sem releváns, mert az MCC-s diáknak lenni nem kerül pénzbe a szülőknek, a tehetséggondozó ugyanis szociokulturális helyzettől függetlenül kínálja programjait. „Amikor felvételizik valaki hozzánk, nem az számít, hogy kitűnő vagy sem, persze a jó tanulmányi eredmény nagyon fontos, viszont mindenképpen kell az, hogy a diák érdeklődő legyen, gondolkodjon és nyitott legyen a világ megismerésére. Ezért a felvételi folyamata sem egy stresszes megmérettetés a gyerekeknek. Kitöltenek egy írásbeli tesztet, ahol főleg logikai feladványokat kapnak, valamint a szókincsüket vizsgáljuk. Utána még részt vesznek egy szóbeli beszélgetésen, ahol a már említett érdeklődést és motivációt figyeljük.”
Habár a Mathias Corvinus Collegium alapítványként közel harminc éve létezik, az első vidéki képzések, köztük Veszprémben is, 2015-ben indultak. Ugrásszerű fejlődés 2020 után következett be, most már 31 képzési központ működik és 7800 diák tanul Kárpát-medence szerte. A Veszprémben tíz évvel ezelőtt MCC-s tanulmányaikat megkezdők ezekben az években végeznek az egyetemmel, vagy már be is léptek a munkaerőpiacra.
De, hogy pontosan milyen formában kell ezt a tehetséggondozó munkát elképzelni, arról már Lea és Máté mesélt részletesen.
Érdemes kettéválasztani az MCC képzéseit a Fiatal Tehetség Programra, amiben az ötödiktől nyolcadikos diákok vehetnek részt, valamint a középiskolásokat célzó Középiskolás Programra. Az MCC az egész évet megtölti különböző programokkal, előadásokkal, interaktív foglalkozásokkal. Mert az MCC képzésének a lényegét pont ez adja, a gyakorlatiasság, a személyes tapasztalatok útján szerzett ismeretek. Például az iskolai technikaórán elméletben elsajátított mechatronikai tudást az MCC-ben robotok és drónok építésével egészítik ki, vagy éppen az ínak anatómiai működését, amit a biológia tankönyvben csak ábrán mutatnak be, az MCC-ben már egy igazi csirke szárnyának megvizsgálásával teszik tapasztalhatóvá.
„Gyakorlatilag az MCC egy életpályamodellt kínál. A diákok már egészen kiskoruk óta részt vehetnek olyan előadásokon és foglalkozásokon, ami érdekli őket, amivel sokkal könnyebb lesz számukra a pályaválasztás is, a középiskolában és az egyetemen pedig komoly versenyelőnnyel indulnak az itt megszerzett tudásnak és tapasztalatnak köszönhetően.”
A Fiatal Tehetség Programba minden évben huszonöt diákot vesznek fel, ők pedig, mint egy osztály végig járják a négy évet, egészen a középiskoláig. Az MCC-ben kéthetente, szombatonként szerveznek foglalkozásokat, ezek egészülnek ki kirándulásokkal, vagy éppen nyári táborokkal.
A középiskolásoknál már más a helyzet. Ebbe a programba a négy év alatt bármikor be lehet kapcsolódni, persze ugyanúgy a felvételi után. Ezt követően a középiskolások együtt haladnak egészen az érettségiig. Az itteni tehetséggondozás más szerkezetű, mint a fiatalabbaknál, de ugyanúgy az élménypedagógia adja az alapját. A Középiskolás Program jobban hasonlít már az egyetemi képzésre, mindenki a saját érdeklődési körének megfelelő kurzusokon vehet részt. Ez igazodik ahhoz a három fő célhoz, amik miatt az MCC életre hívta ezt a programot. Az egyik a pályaválasztás segítése.
Az MCC-s diákok már a középiskola alatt megismerkedhetnek jogi alapismeretekkel, hallgathatnak nemzetközi tanulmányokat, bevezetést kapnak a pszichológiába, közgazdaságtanba, tehát csupa olyan dologba, amivel majd csak felsőoktatásban találkoznának. Ez pedig óriási segítség abban a döntésben, amikor el kell indulniuk valamelyik továbbtanulási úton. A másik cél még ennél is kézzelfoghatóbb. Az MCC szeretné felkészíteni őket arra, hogy minél sikeresebb érettségi vizsgát tudjanak tenni, illetve nyelvi előkészítő foglalkozásaikkal a nyelvvizsgához kapnak komoly támogatást, elsősorban angol és német nyelvben, de már olasz és spanyol nyelvoktatás is folyik az MCC-ben. A harmadik pedig a fő cél, amit lényegében az első kettő is szolgál: az MCC célja, hogy a diákok tanulmányaik során nemzetközileg is versenyképes tudást szerezzenek és a megszerzett ismerteteket lehetőleg itthon kamatoztassák majd.
Ugyanakkor van egy a tanuláson túlmutató velejárója is az MCC-s programoknak. A közös élményeken és értékeken keresztül közösséggé is kovácsolódnak a fiatalok. Megtanulnak csapatban, együttműködve dolgozni, aminek a későbbi egyetemi, illetve munkaerőpiaci pozitív hozadéka nem szorul különösebb magyarázatra.
„Veszprémben annyira jó közösség kovácsolódott, hogy sokszor már nem is az aznapi program vagy előadás a fő szempont, amiért a tanórák után ide sietnek a diákok, egyébként is minden érdekli őket, hanem azért, hogy együtt legyenek. A közösségépítést segítik az MCC által meghirdetett versenyek is, amikre sokszor hónapokon át készülnek együtt. Ezeknek a díjazása pedig sosem merül ki csupán egy oklevélben és jutalomkönyvben. Nem ritka, hogy egy külföldi utazás a győztes jutalma.” – Mondta Lea.
Az MCC-ben nincsenek hagyományos értelemben vett osztályzatok és házi feladatok sem. A legfőbb dolog, amit elvárnak, az a részvétel és érdeklődés. A programok arra építenek, hogy egy diák minél többet beletesz egy programba, annál többet tud profitálni is a megszerzett tudásból és lehetőségekből.
„Ha ide valaki belép, nem fog látni telefont a gyerekek kezében, mindegy, hogy kisebbek, vagy középiskolások vannak bent éppen. Sokkal inkább könyvet fognak a kezükben. Egymást húzzák felfelé, itt az számít menőnek, ha tizedik osztály végére már van C1-es nyelvvizsgája.
Az MCC-ben tehát így zajlik a tehetséggondozás, de közben a veszprémi központ vezetői nem tétlenkednek a háttérben, hogy tovább tágítsák azokat a lehetőségeket, amivel a fiatalok ismeretei gazdagodhatnak. Sőt, bárkié, aki követi a veszprémi MCC programjait, ugyanis számos ugyanide szervezett közéleti, tudományos előadás, könyvbemutató, vita nyitott és ugyanúgy ingyenes mindenki előtt, legyen az fiatal, vagy már nyugdíjas. Tehát akár az utcáról is be lehet jönni és első kézből, valamelyik országosan ismert szakembertől meghallgatni a saját területének előadáasát. Így látta már vendégül az MCC Győrfi Pált, az Országos Mentőszolgálat szóvivőjét, Sayfo Omart, a Migrációkutató Intézet kutatási vezetőjét, Dr. Gerhard Papkét, a Német-Magyar Társaság elnökét, vagy éppen Dr. Nemesi Attila Lászlót, humorkutatót, hogy csak az elmúlt hónapok előadóiból említsünk párat.
Az MCC nyújtotta lehetőségek nem fejeződnek be a Középiskolás Program elvégzésével. A diákok jelentkezhetnek az Egyetemi Programba is, amely jelenleg Budapesten, Debrecenben, Győrött. Miskolcon, Pécsett, Szegeden és Kolozsváron elérhető. És egy újabb lehetőség bontakozik ki Veszprémben is. Csík Richárd elmondta, jelenleg előrehaladott egyeztetések zajlanak a Pannon Egyetemmel is, hogy az MCC Plus programot Veszprémben is meghonosíthassák. Ezzel pedig már az egyetemi éveiket taposó tehetséges diákokat tudnák segíteni, immáron a diplomaszerzésben és a munkaerőpiac aktuális kihívásaiban.
Az MCC-ben jelenleg mindhárom kiemelt programban a jelentkezési időszak tart. Június 30-ig van lehetősége a most negyedik osztályosoknak a Fiatal Tehetség Programba, a 8., 9., 10. és 11. osztályosoknak pedig a Középiskolai Programba jelentkezni. Az Egyetemi Programba pedig azok jelentkezhetnek, akik most érettségiznek és szeptembertől nappali tagozaton kezdik meg tanulmányaikat az említett városokban. A nyári felvételiket követően aztán szeptember közepén már MCC-s diákként indulhatnak el a saját, számos izgalmas megtapasztalást ígérő útjukon.