A spanyol kormánynak elege lett abból, hogy a fapados légitársaságok külön díjat számítanak fel a kézipoggyászért – ezért tisztességtelen árszabási gyakorlat miatt 179 millió eurós büntetést szabott ki öt cégre. A döntés lavinát indított: tizenkét európai ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a kezdeményezéshez, és a BEUC koordinálásával uniós szintű fellépést sürgetnek – számolt be az Index.
A Ryanair, az EasyJet, a WizzAir, a Transavia, a Volotea, a Vueling és a Norwegian légitársaságokat tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal vádolják – különösen a a méret- és súlyhatároknak megfelelő kézipoggyászok díjazása miatt, amit az Európai Bíróság már 2014-ben jogellenesnek minősített.
Az indulatok hamar elszabadultak: a Ryanair vezérigazgatója kommunistának nevezte a spanyol kormányt, majd hozzátette: ha arra kényszerülnek, hogy ingyen szállítsák a csomagokat, akkor majd a jegyek árát emelik. A spanyol fogyasztóvédelmi miniszter szerint viszont az a modell, amely az utasok lehúzására épül, nem üzleti modell, hanem probléma.
És valóban: a Ryanair éves bevételeinek harmada a járulékos díjakból származik – azaz a poggyászdíjakból, az ülésválasztásból és az elsőbbségi beszállásból. Közben semmi garancia nincs arra, hogy a kézipoggyász épségben megérkezik – ellentétben a feladott csomagokkal, amikért jogilag is felelősséget kell vállalni. A légitársaságok ugyanakkor azzal védekeznek, hogy a díjazás logisztikai okokkal is indokolható: ha kiszorítják a nagyobb kézipoggyászokat az utastérből, az gyorsabb beszállást eredményez, és ezáltal kevesebb késést jelent.