Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A Labubu-láz zöld árnyéka – amikor a gyűjtés nem játék többé

2025. november 3. 15:24 // Forrás: green.hu
A huszonegyedik század gyermekeinek nem a mackó, a Barbie vagy a Matchbox a vágy tárgya – hanem a Labubu. Ezek a kicsi, színes, groteszkül aranyos figurák ma már több generáció gyűjtőszenvedélyét mozgatják meg világszerte. A „blind box” rendszerben árusított műanyag figurák köré egy újfajta fogyasztói kultusz épült, amely egyszerre szól az egyediség kereséséről és a véletlen izgalmáról. Csakhogy mindeközben valami más is történik: a gyűjtés öröme ökológiai terhet hagy maga után, amelyet ritkán veszünk számításba.

A szerencsejáték pszichológiája gyerekkézben

A Pop Mart által megálmodott Labubu-univerzum alapja az, hogy a vásárló nem tudja, melyik figurát rejti a doboz, amíg ki nem bontja. A várakozás, a remény és az ismeretlen varázsa pontosan ugyanarra az idegrendszeri jutalmazási mechanizmusra épít, mint a szerencsejátékok. A dopaminlöket, amit egy ritka darab megszerzése okoz, pillanatok alatt függőséggé válhat – a következő doboz, a következő vásárlás ígéretévé.

Egy-egy limitált széria több millió példányban készül, és minden darab külön csomagolásban, extra fóliával és kartonréteggel kerül forgalomba. A pillanatnyi izgalom így nemcsak pszichológiai, hanem ökológiai hullámot is gerjeszt: a gyűjtés mellékterméke hegyekben áll a szemétlerakókban.

A kőolajból készült álmok

A Labubu-figurák többsége ABS- és PVC-műanyagból készül, amelyek a petrolkémia melléktermékei. Ezek az anyagok nem bomlanak le, nem újrahasznosíthatók hatékonyan, és gyártásuk jelentős mennyiségű szén-dioxid-kibocsátással jár. A gyárak főként Kínában működnek, onnan szállítják a termékeket világszerte – minden egyes darab tehát egy mini ökológiai lábnyommal érkezik.

A logisztika, a marketing, a csomagolás és a merchandising együtt olyan rendszert alkot, amelyben egyetlen kis figura mögött több száz grammnyi rejtett szén-dioxid rejlik. A gyűjtés látszólag ártalmatlan öröme így a globális túlfogyasztás új arcát mutatja.

A gyűjtés, mint identitás

Sok gyűjtő nem pusztán tárgyakat vásárol – identitást épít. A figurák világa közösségi platformokon, TikTok-videókban és online aukciókban él tovább. A „ritka darab” megszerzése presztízst ad, a gyűjtemény mérete státuszszimbólummá válik.

Ez a jelenség nem új: a kapitalista kultúrákban régóta működik az a pszichológiai mechanizmus, hogy a fogyasztás a személyiség kiterjesztése. A különbség ma abban rejlik, hogy a gyűjtés digitalizálódott: a tárgyak mellett a poszt, a lájk, a megosztás is érték. A gyűjtés így nemcsak a birtoklásról, hanem a láthatóságról szól.

És miközben a képernyőn megosztjuk a legújabb Labubut, a gyárak újabb szériát indítanak – új színek, új figurák, újra csomagolva.

A gyűjtés ökológiai paradoxona

A gyűjtés eredetileg a rend, az emlékezés és a múlt megőrzésének formája volt. A modern változata viszont sokszor az ellenkezőjét jelenti: rövid életű tárgyakat, amelyek gyorsan veszítik értéküket. A Labubu-láz ennek a paradoxonnak a tökéletes példája.

Az új figurák néhány hónap után elvesztik újdonságértéküket, a „limitált” darabokat pedig újabb limitált szériák követik. A gyűjtés így egy végtelen körforgásba fordul: a birtoklás öröme hamar unalomba fullad, amit csak újabb vásárlás tud felülírni.

Az ökológiai árát viszont nem a gyűjtő, hanem a bolygó fizeti meg: mikroműanyag formájában az óceánban, vagy épp a levegőben, amit belélegzünk.

A zöld lelkiismeret ébredése

Az utóbbi időben megjelent egy ellenmozgalom is: a „slow collecting” és a „digital collectibles” irányzata, amely arra ösztönöz, hogy kevesebbet, tudatosabban gyűjtsünk. Néhány művész és tervező újrahasznosított anyagokból készít figurákat, mások a virtuális térben hoznak létre gyűjteményeket fizikai hulladék nélkül.

De a kérdés továbbra is ott lebeg: vajon a gyűjtés öröme és a környezettudatosság összeegyeztethető? Vagy minden új doboz felbontásával kicsit tovább bontjuk le a bolygó türelmét?

A műanyag álom vége

A Labubu-láz önmagában nem ördögtől való. A gyűjtés alapvetően emberi: a jelentéskeresés, a nosztalgia és az esztétikai élmény kifejeződése. A probléma ott kezdődik, amikor a gyűjtés iparággá válik, a tárgyak mögött pedig eltűnik az emberi élmény.

Amíg a figurák tovább mosolyognak a polcokon, a föld alatt és a tengerekben újabb réteg műanyag történelmet írunk. Egy olyan korszakot, amelyben a játék öröme és az ökológiai felelőtlenség egyetlen tenyérnyi figurában találkozik.

vehir.hu
további cikkek
Karácsonyi klasszikusok, csak könnyebben életmód Karácsonyi klasszikusok, csak könnyebben A karácsony lényege nem az evésben van, sokkal inkább szeretteinkkel való meghitt együttlétben, mégis az asztal bősége évről évre próbára teszi a mértékletességet. A halászlé, a sült oldalas, a bejgli és a családi recept szerint készített töltött káposzta illata szinte automatikusan túlevésre csábít. Pedig a varázs sosem a túlzott kalóriabevitelben, sokkal inkább a szeretetben és a meghitt, közös pillanatokban rejlik. Ha nem szeretnénk, hogy az ünnep után a kanapéra zuhanás után azonnal emésztési panaszok gyötörjenek, érdemes néhány okos trükköt bevetni a konyhában. 2025. december 20. 10:16 Egy új veszprémi ital, ami nem felráz, hanem egyben tart – bemutatkozik a DRNK81 életmód Egy új veszprémi ital, ami nem felráz, hanem egyben tart – bemutatkozik a DRNK81 Az üdítőitalok polcain ma már nehéz valódi újdonságot találni. Energiaitalok harsány ígéretekkel, cukros frissítők gyors élvezettel, vitaminvizek kompromisszumos megoldásokkal. Ebbe a zsúfolt térbe érkezett meg Veszprémből a DRNK81, egy tudatosan felépített funkcionális ital, amely egészen más kérdésre keresi a választ: hogyan lehet nap mint nap jól működni ebben a rohanó világban? 2025. december 16. 15:28 Karácsonyfa fenyő nélkül! Tippek fenyőfa-pótlásra! életmód Karácsonyfa fenyő nélkül! Tippek fenyőfa-pótlásra! Karácsonyfa dilemma: minden decemberben ugyanaz a rituálé. Már megint meg kell venni a karácsonyfát. Vágott vagy műfenyő, földlabdás vagy esetleg bérlés – a kérdés mindig csak az, hogy milyen fát válasszunk. De van egy másik kérdés is, amit ritkábban teszünk fel: egyáltalán kell-e nekünk igazi fenyőfa, vagy jópofa, kreatív módon pótolható a karácsonyfa? 2025. december 15. 16:07

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.