A köszöntőben elhangzott, hogy a centrum intézményei – legyen szó technikumokról vagy szakképző iskolákról – különböző egyedi profillal rendelkeznek, mégis közös módszereket követnek a tehetség kibontakoztatásában. A helyszín, a SÉF iskola jelmondata – Siker, Érvényesülés, Fejlődés – szimbolikusan is összefoglalta az esemény szellemiségét.
Kövesdi Anett az előadáson kiemelte: a tehetség nem egy állapot, hanem hosszú távú folyamat, amelyhez megfelelő támogatás, motiváció és kitartás szükséges. Példaképként két ismert fiatal magyar szerepelt. Szoboszlai Dominik nevét a korai felismerés, a következetes edzői és családi támogatás, valamint a belső motiváció példájaként említette; míg Vastag Csaba története a rejtett potenciálok feltárásának jelentőségét szemléltette, amely a szakképzésben különösen gyakori jelenség.
A tehetséggondozás szemlélete a centrum minden intézményében jelen van: a pedagógusok célja, hogy azonosítsák a tanulók erősségeit, támogassák fejlődésüket, és lehetőségeket teremtsenek azoknak is, akik korábban nem voltak sikeresek.
A Veszprémi Szakképzési Centrum intézményei bár saját profillal rendelkeznek, a tehetséggondozás során közös módszerekre támaszkodnak. A tanulók fejlesztése négy fő terület mentén valósul meg: az akadémiai és szakmai tudás erősítése, az egyéni képességek fejlesztése, a művészet–kultúra–sport területének bevonása, valamint a nemzetközi tapasztalatszerzés biztosítása.
Az akadémiai tudás fejlesztése érdekében a közismereti tárgyak több intézményben csoportbontásban zajlanak, így a matematika, a magyar nyelv és irodalom, valamint a nyelvi képzés is képességszint szerint szerveződik. A diákok versenyfelkészítése kiemelt szerepet kap: technikumi tanulók rendszeresen vesznek részt centrumszintű, vármegyei és országos versenyeken, a természettudományos területen pedig az Öveges Labor és a Curie versenyek kínálnak fejlődési lehetőséget. A nyelvi képzésben sok tanuló emelt szintű érettségire készül, és több mint száz diák C1-es szinten áll jelenleg, amit részben pályázati támogatások is segítenek.
A szakmai fejlődés a szakképzés egyik legfontosabb pillére. A tanulók országos versenyekre készülhetnek, miközben a centrum saját, korai szakaszban belépő versenyeket is működtet, mint a turisztikai és vendéglátóágazathoz kapcsolódó Ventura, vagy a műszaki területet érintő Verdák. A Szakma Sztár versenyeken évről évre jelentős eredmények születnek: a szakképzés 4.0 területétől a vendéglátásig több kategóriában értek el dobogós helyezéseket. A pénzügyi tudatosság fejlesztésében a Bethlen iskola kiemelt szerepet vállal, pénziránytű bázisiskolaként működik, és aktívan kapcsolódik banki partnerekhez, diákolimpiákhoz és pénzügyi versenyekhez.
Az egyéni képességek fejlesztése minden intézményben kiemelt feladat. Mentorálás, személyes támogatás és rendszeres segítő beszélgetések segítik a diákok előrehaladását. Szinte minden iskolában dolgozik fejlesztőpedagógus és pszichológus, akik centrum szintű munkacsoportban osztják meg egymással tapasztalataikat. Külön figyelmet kapnak az élsportolók, akik számára egyéni tanrend, mentori segítség és ösztöndíjprogram áll rendelkezésre, hogy a sportban és a tanulmányokban is sikeresek legyenek. A honvéd kadét program két intézményben is működik, ahol a tanulók rendszeresen érnek el komoly eredményeket országos versenyeken.
A centrum kiemelten kezeli a művészet, kultúra, sport és élménypedagógia szerepét. A Jókai 200 programsorozatban a tanulók irodalmi, történelmi és szakmai oldalról is kapcsolódtak a reformkor világához; több intézményben művészeti klubok és kulturális alkalmak segítik a kibontakozást, a Helikon versenyeken pedig rendszeresen képviselik az iskolákat. Az élménypedagógia fontos eleme, hogy az osztálykirándulások élményei visszaköszönnek az oktatásban – például egy irodalmi mű értelmezésében vagy szakmai feladatokban. A mindennapokat innovatív módszerek is gazdagítják, köztük a mesterséges intelligencia alkalmazása, amely több intézményben már pilot projektként működik.
A nemzetközi tapasztalatszerzés 2021 óta az egyik legerősebb pillér. Az Erasmus+ akkreditáció keretében több mint 300 tanuló vett részt külföldi duális képzésben, közülük mintegy húszan három hónapos szakmai mobilitáson. A részvétel teljesítményhez kötött, így a nemzetközi út egyben a diákok eddigi munkájának elismerése is.
A tehetséggondozás a pedagógusokra is kiterjed. A centrum kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítéssel és erkölcsi elismeréssel támogatja azokat a kollégákat, akik versenyfelkészítést, innovatív oktatást vagy többletfeladatokat vállalnak.

