Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nem fosztogatnak, hanem osztogatnak: amikor több kép lóg a múzeumban, mint kellene

ma 19:09
Az elmúlt hetekben sokat olvashattunk arról, hogyan rabolták ki a Louvre-ot és kelt lába számos értékes 19. századi ékszernek – ezúttal azonban éppen az ellenkezőjéről szeretnék beszámolni: egyre gyakrabban fordul elő ugyanis, hogy a rendbontók nem visznek, hanem hoznak alkotásokat a múzeumokba.

Novemberben esett meg, hogy egy művész egy AI-generált festményt helyezett ki a walesi Cardiff Nemzeti Múzeum egyik kiállításában a falra. A turpisság akkor derült ki, amikor az egyik látogató érdeklődését felkeltette a műtárgy, és információt kért a teremőrtől, aki töredelmesen bevallotta, hogy semmit nem tud az alkotásról, és arról sincsen fogalma, mióta lóg a falon. 

Elias Marrow: Üres tányér (2025)Elias Marrow: Üres tányér (2025)

Az Üres tányér című kép egy kisfiút ábrázol iskolai egyenruhában, kezében ama bizonyos címadó üres tányérral, hóna alatt egy Cymru (ez Wales neve a saját nyelvükön) feliratú könyvvel. Mint utóbb kiderült, a művész, Elias Marrow mesterséges intelligenciával generáltatta a képet, ami állítása szerint Wales 2025-ös siralmas állapotát szimbolizálja. 

Marrow a BBC-nek azt nyilatkozta, érdekelte a nyilvános intézmények döntéshozatali mechanizmusa, és kíváncsi volt, mi történik akkor, ha homokszem kerül a gépezetbe, és olyan kép jelenik meg a falakon, amit nem hagytak jóvá. Hozzátette: a mesterséges intelligenciát a művészi eszközök fejlődésének következő állomásának tartja, és mint mondja, “az AI velünk marad, ha kizárnánk a művészetből a képességeit, az ellene lenne a művészettel kapcsolatos szent meggyőződéseimnek.” Marrow elmondása szerint a közönség jól reagált az alkotásra, még fotózgatták is a “festményt”. 

Nem ez az első alkalom, hogy valaki nem ellopni, hanem becsempészni akart képet egy múzeumba. Maga Marrow is több intézménynél bepróbálkozott már, hasonló akciókat követett el a Bristol Múzeumban és a Tate Modernben is. 

Tavaly a müncheni Pinakothek der Moderne rúgta ki az egyik alkalmazottját, aki saját alkotását csempészte be egy kiállításra. Az intézmény szóvivője akkor azt nyilatkozta a Süddeutsche Zeitungnak, hogy a műtárgy nem sokáig lógott közszemlén, a terem felügyelői az ilyesmit ugyanis azonnal észreveszik. Az “elkövető”, a magát szabadúszó művészként meghatározó múzeumi munkatárs a technikai csapat tagjaként az egyik üres folyosón helyezte el a munkáját, olyan alkotókkal egy szinten, mint Pablo Picasso, vagy Salvador Dalí. A kollégát végül nemcsak kirúgták, de ki is tiltották a galériából. Sőt, az ügyben rendőrségi eljárás indult, méghozzá rongálás miatt: a technikus ugyanis két lyukat fúrt a falba, amikor felhelyezte a képet. 

Danai Emmanouilidis: GloriaDanai Emmanouilidis: Gloria

Szintén németországi sztori még 2023-ból: a bonni Bundeskunsthalle installátorai bontottak egy bezárt kiállítást, amikor azzal szembesültek, hogy eggyel több kép lógott a falakon, mint amennyit a megnyitó előtt felszereltek – vagyis a kiállítás ideje alatt egyetlen munkatársnak sem tűnt fel a magánakció. Ez az intézmény merőben másként reagált, mint a müncheni: Twitteren tettek közzé egy posztot arról, hogy szívesen megismernék az alkotót, aki a felhívás hatására jelentkezett is. Danai Emmanouilidis elmondta: mindig is arra vágyott, hogy a képét kiállítsák egyszer, és a Bundeskunsthalléba egy túlméretes pulóver alá rejtve csempészte be az alkotást. A Georgia című női portrét végül elárverezte a galéria, és a befolyt összeget jótékonysági célra ajánlották fel. 

Schöngrundtner Tamás

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.