A különböző betegségeket taglaló és a kórházi mindennapokat bemutató televíziós hírműsorok és népszerű sorozatok miatt a nézők jóval többet aggódnak a személyes egészségük miatt, és sokkal elégedetlenebbek a saját életükkel - derült ki az amerikai Rhode Island-i Egyetem egyik munkatársának új tanulmányból.
A tanulmány szerint a tévénézés jelentősen befolyásolja, hogy az emberek mekkora tudatossággal viszonyulnak a különböző egészségügyi kockázatokhoz és, hogy milyen mértékben érzik magukat tehetetlennek a betegségekkel szemben. Az emberekben azért fejlődnek ki ezek a hiedelmek, mert a tévénézés miatt úgy érzik, hogy nagyobb eséllyel válnak valamilyen súlyos betegség áldozatává.
Rembrandt dr. House változatban
Szerte a világon több millió néző követi figyelemmel hétről hétre a Grace klinika, a Dr House, vagy a Vészhelyzet című sorozatok legújabb epizódjait. A bizonyítékok azt mutatják, hogy a tömegmédia rendkívül sikeresen terjeszti a különböző orvosi ismereteket és változtatja meg az emberek egészségügyi szokásait és hozzáállását ezeken a programokon keresztül. Az ilyen sorozatokból nyert tudás azonban azt is elhiteti a nézőkkel, hogy nagyobb valószínűséggel fognak elkapni olyan nyavalyákat, amelyeket a képernyőn láttak.
A legtöbb ember fontos egészségügyi információkat tanul meg a kórházas sorozatokból, ám ez a tudás kétélű fegyverként működik, ugyanis minél tudatosabban kezdenek élni ezek a nézők, annál kevésbé fogják élvezni az életet. Vagyis a televízióban elhangzott orvostudományi fejtegetések esetében a tudatlanság a boldogság kulcsa - vélik a szakemberek.
A mostani eredmények tovább fűzik azt a korábbi kutatást, amely szerint a tévénézés miatt az emberek sokkal elégedetlenebbek lesznek az életükkel, mivel a képernyőn látottak hatására anyagiasabban kezdik szemlélni a világot és jóval túlértékelik mások tulajdonát a saját javaikkal szemben. Minderre pedig már csak hab a tortán a betegségektől és az ellenük való tehetetlenség miatti félelem.
A Rhode Island-i vizsgálatban az Alabama Egyetem kommunikációs tanszékének 274 diákja vett részt, akik a tévénézési szokásaikról és az életükkel való elégedettségükről számoltak be. A 18 és 31 éves kor közötti résztvevők nem tudták, hogy mi a kutatás célja, és az elméletileg életvidámságot, valamint ragyogó egészséget ígérő csoport elbukott a vizsgán. "Már ebben a kutatási csoportban is elégedetlenséget tapasztaltam, tehát úgy vélem, hogy ha egy még általánosabb közegben vizsgálódnék, akkor még magasabb lenne az elégedetlenségi szint" - mondta a szakember. A kutatási eredmények a Mass Communication and Society című folyóirat szeptemberi számában jelentek meg.