Hivatalosan már nincs kampány, de az autók többségének változatlanul az év végén van a szerződés évfordulója. A piacon például a biztosítók szövetsége újabb éles díjversenyre számít, mások - például az alkuszok szövetsége - már nem számolnak jelentős árcsökkenéssel. Az új, az autók teljesítményén alapuló tarifarendszer következtében a pénzügyi felügyelet szerint a 4 millió szerződésből 1,2-1,6 milliónál várható váltás. A biztosítók óvnak a túl alacsony díjaktól, amelyek nem fedezik a megfelelő színvonalú szolgáltatást - hangzott el a MABISZ szerdai sajtótájékoztatóján.
Jogszabály 2010-től eltörölte a kgfb év végi kampányát, a szerződések megújítása vagy a váltás a kontraktusok megkötésének napján lehetséges. Mivel azonban a körülbelül 4 millió biztosítás zömének változatlanul január elsején van az évfordulója, a 14 biztosító idén is kampányolni fog a 130 milliárdos piacon az ügyfelekért. A váltás mellett döntők november 1. és 30. között mondhatják fel a jelenlegi szerződést.
Újdonság az is, hogy 2011-től nem a járművek hengerűrtartalma, hanem teljesítménye alapján kell kiszámolni a tarifákat. Egyes biztosítók és közvetítők a paic felbolydulására számítanak. Rácz István, a biztositas.hu alkuszcég ügyvezetője szerint alaposan elkalkulálhatják magukat egyes biztosítók, mert ugyanazon lökettérfogathoz több tíz lóerővel eltérő teljesítmények tartoznak. Ezért előfordulhat, hogy az újbóli díjversenyben sok ügyfelet szereznek, de olyan alacsony tarifákkal, hogy összességében akár veszteségessé is válhat számukra a kgfb. A magyar Biztosítók Szövetsége szerint a piaci szereplők felelősséggel felkészültek a változásra - mondta szerdán sajtótájékoztatón Megyeri Gábor, a gépjármű-biztosítási tagozat elnöke.
A Független Biztosítók Magyarországi Szövetsége úgy számol, hogy a teljesítményalapú tarifálással az autósok 25-30 százaléka kerülhet más kategóriába. A Generali biztosító szerint az autósok harmadának csökken 10 százalékot meghaladóan a díja, ugyanennyinek több, mint 10 százalékkal növekedhet. Szintén egyharmadnak viszont ennél is nagyobb mértékben mozoghat mindkét irányban az új díj. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a biztosítók adatai alapján szintén úgy látja, hogy az új rendszerben az autósok legalább 35-40 százaléka érezhet késztetést szerződése felülvizsgálatára. A Generali azoknál számít kedvező változásra, akiknek régebbi, nagy hengerűrtartalmú, de kisebb teljesítményű autója van.
Eltérőek a vélemények arról, hogy idén ismét lesz-e nagy árverseny. A MABISZ szerdai sajtótájékoztatóján az hangzott el, hogy minden eddiginél élesebb versengésre számítanak. Ezzel folytatódhat a 2007 óta tartó dajcsökkenés. A minden járműkategóriát magában foglaló éves átlag 33,1 ezerről 31,3 ezer forintra esett. A személykocsiknál ez lényegesen kisebb: a netrisk.hu számítása szerint 2009-ben alig 25 ezer forint volt, a váltással átlagosan 15 ezret lehetett megtakarítani. A PSZÁF kimutatása szerint 2009-ben az egy szerződésre jutó átlagdíj 7 százalékkal csökkent, az idei második negyedévben további 6 százalékkal.
A FBAMSZ viszont idén már nem számít jelentős díjcsökkenéssel, mert szerintük a tarifák évek óta a gazdaságosság határán mozognak. A MABISZ is arra hívja fel a figyelmet, hogy az irreálisan alacsony díjakból hosszú távon nem lehet magas színvonalú szolgáltatásokat nyújtani. A PSZÁF és a MABISZ viszont azt emeli ki, hogy az elmúlt években csökkent a káresemények és a személyi sérülések száma. A pénzügyi felügyelet arra is felhívja a figyelmet, hogy a kgfb-ágazat 2000 óta tavaly volt először nyereséges Magyarországon.