Minden vizsgált kategóriában 50 százaléknál nagyobb volt a hazai termékek aránya a külföldiekhez képest a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszékének felmérése szerint, amelyet a Hungarikum Szövetség megbízásából készített. Podruzsik Szilárd egyetemi docens keddi sajtótájékoztatóján elmondta: összességében 76,4 százalék volt a vizsgálat időpontjában a magyar termékek aránya 12 magyarországi kereskedelmi láncnál. Tálcás húsoknál és tojásnál 90 százalék feletti volt a részarány, tej és tejtermékek kategóriában viszont alig haladta meg az 50 százalékot - tette hozzá.
Podruzsik Szilárd elmondta: tíz, itthon is előállítható termékcsoportot vizsgáltak 12 magyarországi áruházlánc üzleteiben. A hazai tulajdonú láncoknál 82, míg a külföldieknél 72,8 százalék volt a magyar termékek részaránya a polcokon. Hozzátette: egyértelműen kimagasló volt a magyar származású tojás (94,6 százalék), a tálcás sertés, illetve tálcás baromfi (98,3 százalék) aránya, de kimagasló volt a hazai méz (87,3 százaléka) aránya is. A húskészítmények körében 80-90 százalék volt a magyar termékek aránya, a lekvár, illetve a zöldség-gyümölcs kategóriában viszont vegyes volt a kép.
Az egyetemi docens szerint a tej és tejtermékek esetében mérték a legkisebb, 50 százalékot alig meghaladó részarányt. Szembetűnően alacsony arányban voltak jelen a polcokon a hazai joghurt, kefir, tejföl termékek (54,6 százalék), valamint a sajt, sajtkészítmények és túró (54,5 százalék).
A vizsgálat kitért a fogyasztói viselkedésre is: eszerint az elmúlt években kialakult egy 10 százalék körüli réteg, amely a hazai termékeket keresi. Ez egyébként nem elsősorban reáljövedelem függvénye, a tapasztalatok szerint a nem, a kor és a végzettség is szerepet játszik benne.