– Rossz erők törtek az emberi társadalomra, ennek egyik megnyilvánulási formája az iskolai erőszak – hangoztatta nyitóbeszédében Némedi Lajos alpolgármester. – Sajnos sokan, sokféle példával tudjuk ezt alátámasztani, de közösen ésszel, összefogással szembeszállhatunk vele – tette hozzá.
Az iskolai erőszakkal szembeni eredményesebb fellépést nevezte meg célul a szervező Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság. – Ez csak szakmai összefogással valósulhat meg, a rendőrség, a családsegítők, a gyámhivatalok, az iskolavezetők és a szülők együttes közreműködésével – mondta érdeklődésünkre Szappan Csapa alezredes, a megyei bűnmegelőzési osztály vezetője. Hozzátette, a nap folyamán egy olyan módszertani anyagot mutatnak be – és adnak oda DVD formájában minden megjelentnek –, amely jól használható a hétköznapokban is. – A társadalmi- és médianyomás miatt mindenképpen időszerű az iskolai erőszakról beszélnünk, de elmondható, hogy az elmúlt években megyénkben nem romlottak az erre vonatkozó statisztikai adatok – árulta el az alezredes. Évente harmincnál kevesebb eljárást indítanak ilyen ügyekben, ezek főleg testi sértések: a gyerekek elveszik egymás tízóraiját, értékeit. Egy évben 2–3 alkalommal fordul elő, hogy tanárt bántalmaznak a diákok, ennél is ritkább, hogy szülő támad pedagógusra.
A nap folyamán többek között elhangzott: a gyerekek nehezen különböztetik meg a valóságot a számítógépes játékokban és a televíziókban tapasztalttól. Mindezt tetézi a fiatalok gazdag érzelmi élete, a társas kapcsolatok és az önértékelés hatalmas problémahegye.

A rendőrség bűnmegelőzési munkatársai évek óta azon fáradoznak, hogy minél hatékonyabb módszerekkel segítsék egyes gyakran ismétlődő, kellemetlen jelenségek visszaszorítását, például az idősek elleni trükkös tolvajlásokat, a kábítószer-használattal kapcsolatos jogsértéseket, a családon belüli erőszakot, valamint az egyre nagyobb nyugtalanságot kiváltó, zömmel iskolai kötelékekben a fiatalok által elkövetett erőszakos cselekményeket, amelyeknek áldozatai legtöbbször szintén fiatalok.
Hatékony programnak bizonyult az egyes témákat feldolgozó módszertani anyagok közzététele. Jelen esetben a módszer gerincét egy jól megtervezett és koreografált színdarab adja. A színpadi jelenetek valós élethelyzeteket tükröznek, ezekkel olyan érzelmeket keltenek, amelyek hatékonyabb lépésre késztetik a sértetteket és a szakembereket egyaránt. A színdarab megtekintésével elérhető, hogy a közönség soraiban helyet foglaló potenciális sértettek és lehetséges elkövetők átérezzék az egyes bűncselekmények következményeit, szembesüljenek a veszélyek valódiságával, s mindezek hatására új, egyéni védekezési stratégia kialakítására lesznek képesek, miközben a háttérben meghúzódó erőszakot is fel merik tárni szakemberek vagy a környezetük előtt.

