Hosszas tárgyalások előzték meg a veszprémi közlekedési reformot. A tárgyalóasztalhoz először 1897-ben ültek a honatyák, akik egyértelműen kinyilvánították, hogy tarthatatlan a magántulajdonban lévő szekerek, hintók megnövekedett forgalma. Épségben alig lehet átkelni az utca egyik feléről a másikra. Különösen a suhanc fiatalok okoznak sok balesetet, mert meggondolatlanul hajtanak gyors bricskáikon. Az idősebbekre is volt panasz: csigalassúsággal vonulnak át a kereszteződéseken az ökrös szekerek, de a két ló vontatta, sokszor túlsúlyos járművek is kellemetlenséget okoznak a gyalogosoknak. Többen panaszkodtak, hogy az állandó rezgés miatt megrepednek a vályogból vetett falak.
A tárgyalások során felmerült az is, hogy négy- avagy hatsávosra bővítik a legforgalmasabb belterületi utakat, s azokba a kereszteződésekbe, ahol a gyalogosforgalom meghaladja a percenkénti ötöt, ott csendőröket állítanának szolgálatba. Ők az esti órákban a szuronyukra akasztott lámpással jeleznék a forgalom irányának váltását.
A honatyák szerint mindezen járművek forgalmának jelentős korlátozásával (áruszállítás csak a kora reggeli órákban vagy késő este) gyorsulna a forgalom.
Mindazok, akik nem rendelkeznek magántulajdonú szekerekkel, az adózásból befolyt pénzekből létesülő ún. kerék-alapból részesülnek lóvasútjegy-támogatásra. A gumikerekes vontatmányok hajtói (mivel ezek kevésbé ártanak a kockaköves és döngölt utaknak) viszont ingyenesen vehetik használatba a Megyeháza előtti Komakutat.
A forgalomkorlátozás miatt a fentebb említett járművek számára a város határában ún. P+R szerájokat létesítenek. Itt a lovak és a marhák számára szalma, széna, rozs, víz áll majd rendelkezésre. Az utasok innen ingyenesen juthatnának el a lóvasút állomásaihoz, s azt is térítésmentesen vehetnék igénybe (ehhez viszont ki kell váltaniuk egy huncut krajcárért a havi bérletet). A városvezetők szerint így lényegesen felgyorsulna a forgalom (a korábbi 50 perc helyett 40 alatt lehetne megtenni a vasútállomás és a hotel közötti távot), csökkenne a balesetveszély, s a lovak, marhák által elpottyantott emésztési maradék is kevesebb lenne.
Elöljáróink döntöttek afelől is, hogy a külhonban már ismert automobil esetleges veszprémi honosítása ellen tiltakoznak azok jelentős zaj- és szaghatása miatt.
Végezetül kihirdette az elöljáróság, hogy a zab árának drasztikus csökkenése miatt a vármegye főispánja elrendelheti a kötelező zabkása-fogyasztást a közintézményekben, börtönökben, de a példamutatás érdekében a városháza étkezdéjében is.
A lóvasút igénybevételének további szabályozásáról a júliusi ülésén dönt az elöljáróság, az azonban már most valószínűsíthető, hogy a deákok és a bakák kedvezményben részesülnek, míg a kurtizánok felárért használhatják azt. Honlapunk információi szerint ősszel két újabb vonal kiépítésére kerül sor. A vágányokat legkésőbb a hó beálltáig lefektetik. Ehhez már holnap lehet jelentkezni a városháza munkaügyi osztályán segéd- vagy éppen szakmunkásnak.