Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Szép múlt vár ránk

2011. február 7. 5:00 // Forrás: Schöngrundtner Tamás
Múlt és jelen fonódik össze a négy művész fotómontázsait bemutató kiállításon, amely március végéig látható a Csikász Galériában.


Tatai Erzsébet

A kiállítás pénteki megnyitóján Tatai Erzsébet művészettörténész Szent Ágostontól kölcsönzött idézettel köszöntötte a közönséget. Az ókori filozófus először fogalmazott meg alternatív idő-értelmezést, elsőként vetette fel, hogy a múlt, jelen és jövő érzékelése mennyire szubjektív folyamat. A most kiállított képekben is közös a kreatív időfelfogás: a szemlélő számára megszűnik az a biztonság, melyet a történések kiszámítható egymásutánisága jelent, az idősíkok összemosódnak.

Szó szerint ez történik például Karina Horitz Hibrid memória című sorozatában. A művésznő régi családi képeket vetített magára, melyeken nagyanyja helyét elfoglalva ő maga is a történetek részévé vált, újraértelmezve ezzel a régi fotók narratíváját.

Gőbölyös Luca Lentikuláris sorozata fizikailag négy vászonból áll, a műkedvelő azonban mégis tizenkét képet láthat. A felületre ugyanis három képet vitt fel az alkotó, melyek a kacsintós pénztárcák elve alapján működnek: különböző szemszögből nézve más-más látvány tárul elénk. A gyerekkori fotók és a felnőttként hozzájuk fűzött szöveges kommentárok áttűnései között nem egyértelmű az időbeni sorrend, ami könnyen zavarba ejtheti a lineáris történetvezetéshez szokott látogatókat.

Csáky Marianne egészen különleges módon dolgozza fel saját múltját a Time Leap / Időugrás című sorozatában. Gyermekkori fotóinak negatívjaira helyezte rá felnőtt képeinek negatívjait – az így létrejött művek színvilágukban és múltértelmezésükben is egyedülállók. Még elgondolkodtatóbbak a művésznő nagyobb képei, melyeken saját aktfotóira helyezett el múltbéli sziluetteket. Az arc nélküli árnyak bizonytalan kiléte és kontextus-idegen elhelyezése komoly feszültségeket kelt a teremben.

Asztalos Zsolt azonban még messzebb ment a szubjektív idő megragadásában, Tükörportréiban ugyanis az alkotás valójában akkor jön létre, amikor a néző saját arca összemosódik a tükröződő felületre felvitt fotóval. A statikus portrék és a folyton változó tükörképek az állandóság és mulandóság izgalmas játékát hozzák létre.

A március 31-ig látogatható tárlat négy eltérő időértelmezést vonultat fel, melyek önmagukban is megállják a helyüket, így együtt azonban még hatásosabban demonstrálják az ágostoni tételt. Múlt, jelen és jövő viszonya az elménkben dől el.

vehir
vehir
vehir
vehir.hu
további cikkek
_Z2A7887
_Z2A7887
_Z2A7887
A kreatív ipar fellegvára lehet a CODE A március elején megnyitott új, veszprémi Digitális Élményközpont, a Center of Digital Experiences – rövidebb nevén CODE – jóval több egyszerű turistaattrakciónál: intézményként a régió kreatív iparának egyik motorjává kíván válni. ma 15:53
mozgo_csutortok-9
mozgo_csutortok-9
mozgo_csutortok-9
Zene nélkül mit ér a film? Hogyan születnek a filmzenék – és fordítva: hogyan épül egy film meglévő slágerek köré? Ezekről a témákról beszélgettek a MOZ.GO egyik csütörtöki paneljén az Expresszóban. ma 16:55
ldm-10 (1)
ldm-10 (1)
ldm-10 (1)
Nagy László és Kondor Béla barátsága a művészetben él tovább Szöveg és vizualitás találkozása, amikor két egykori barát művészeti produktumai egy lapon, pontosabban egy kiállítótérben jelennek meg. Nagy László, költőt és Kondor Béla, festőművész, grafikust életükben már-már testvérbarátság kötötte össze, most pedig Veszprémben nyílt meg az a kiállítás, ami e két meghatározó művészi karakter munkásságát játékos, ámde elegáns módon köti össze. Mindez a Laczkó Dezső Múzeumban, ami így egyértelműen helyet bérelt magának a hazai irodalomtörténetet is a legmagasabb szinten bemutató intézmények között. ma 0:45

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.