Az ügyben vizsgálat indult, a honvédelmi miniszter a honvéd vezérkar főnökét bízta meg a feladattal, a körülmények tisztázásában részt vesz a Nemzeti Légiközlekedési Hatóság és a Közlekedésbiztonsági szervezet is. A katasztrófavédők is a helyszínre tartanak.
Szentes György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes
szóvivője az MTI-nek elmondta: a tűzoltók a legmagasabb, 5-ös fokozatú kiemelt
riasztási fokozattal vonultak a helyszínre, ahol a kigyulladt repülőgépet már
el is oltották.
Szekeres Imre honvédelmi miniszter megszakította szlovéniai tárgyalásait, és
elindult Magyarországra - közölte Taligás Antal, a tárca médiaosztályának
vezetője. A szaktárca vezetője Havril András vezérezredest, a vezérkar főnökét
kérte fel a baleset vizsgálatára.
A kiképzőgép a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományába
tartozott.
A szon.hu-ban, a Kelet-Magyarország című napilap internetes változatában
Koltonai Gergő szemtanú elmondta, hogy a repülőgép nagyon alacsonyan szállt,
majd magasra emelkedett, aztán pedig "nyílegyenesen" lefelé zuhant.
"Láttam a hatalmas füstöt, és azonnal a helyszínre indultam barátaimmal.
Rögtön utánunk érkeztek ki a tűzoltók, aztán a mentők, és mivel mentőhelikopter
is jött, azt gondoltuk: életben maradtak a repülőgépben ülők" - tette
hozzá a szemtanú.
A Wikipedia internetes lexikon szerint az L39 Albatros a csehszlovák Aero
Vodochody vállalat által gyártott kiképző repülőgép. Felfegyverzett harci
változatát is gyártották. Az 1970-es évek elejétől az L29 Delfínt váltotta le,
és a Varsói Szerződés alapvető kiképző repülőgépévé vált. Továbbfejlesztett
változata az L59 Super Albatros, majd az ezt követő L–159 Alca.
A Magyar Légierő 1993-ban kapott az egykori keletnémet légierő hagyatékából 20
L39-ZO repülőgépet, ebből 12 gép állt Kecskeméten szolgálatba, a maradék
nyolcat tartalék alkatrésznek szánták.
Magyarországon legutóbb 1995. július 25-én, Abony közelében zuhant le L39-es
gép, a pilóták akkor sikeresen katapultáltak.
2002. október 29-én a szlovákiai Kassa közelében zuhant le Albatros L39-es
típusú repülőgép két magyar katonával a fedélzetén. Vadas Jenő alezredes és
Molnár Gyula őrnagy a magyar és a szlovák védelmi minisztérium között megkötött
szerződés alapján végeztek gyakorlórepüléseket Szlovákiában.
Két hónappal ezelőtt, április 17-én leszállás közben lezuhant egy MiG 29-es
vadászrepülőgép a kecskeméti repülőtéren. A pilóta katapultált.
Megszakítja külföldi programját és hazautazik Szekeres Imre
A honvédelmi miniszter azonnali vizsgálatot rendelt el az ügyben, Havril András
vezérezredes, a Honvédelmi Minisztérium Honvéd Vezérkar főnöke és Tömböl László
altábornagy, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokságának parancsnoka
elindult a helyszínre.
Pénteken nem sokkal fél 12 után a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső
Repülőbázis állományába tartozó kétüléses L-39 típusú vadászrepülőgépe
kiképzési repülés végrehajtása közben Fehérgyarmat közelében balesetet
szenvedett.
A repülőgép kétfős személyzete életét vesztette. A baleset körülményeit az
illetékes hatóságok - a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Közlekedésbiztonsági
Szervezet - bevonásával vizsgálja a honvédség.