Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Túl a magyaron

2011. május 2. 14:22
Hétfő délben befejezték az érettségiző diákok a magyar írásbelit. A szövegértés nehezebb volt, mint tavaly.

A középszintű magyar írásbeli érettségi szövegértési komponensében egy párbeszédes szöveghez kapcsolódó feladatsort kellett megoldaniuk a diákoknak. Maga a szöveg a modern irodalom témaköréhez kapcsolódott.

A szövegalkotási egységben egy érvelés, egy novellaelemzés és egy összehasonlító verselemzés közül választhattak az érettségizők. Az érvelő szöveg az Antigonéhoz kapcsolódott, a novellaelemzésben egy Móricz elbeszélés értelmezése volt a feladat. A verselemzés esetében Csokonai Vitéz Mihály és Petőfi Sándor egy-egy költeményét kellett összehasonlítani megadott szempontok alapján.

Lássuk néhány diák véleményét a feladatsorról:

„Az első résznél a szöveg jó volt, érthető, és végül is nem volt olyan nehéz, meg tudtam csinálni 60 perc alatt. A második egységnél a novellaelemzést választottam – jó, érdekes, feldolgozható Móricz novellát kellett elemezni.” (Horváth Viktória – Ipari Szakközépiskola és Gimnázium)

„A szövegértést nehéznek éreztem, a tavalyinál mindenképpen. Nehezebben lehetett értelmezni, azt hittem, hogy nem is végzek vele, de aztán sikerült. Egyébként hosszú volt a szöveg – két és fél oldal. A Móricz novellát választottam, bár az összehasonlító verselemzés se volt vészes, mert két ismert szerző – Csokonai és Petőfi – két költeményét kellett elemezni. (Klausz Henrietta – Ipari Szakközépiskola és Gimnázium)

„Nem volt olyan vészes, mint amilyenre számítottam, bár a szövegértésnél akadtak nem egyértelmű kérdések is, és ráadásul szerintem hosszú szöveget adtak – de végigértem rajta. A novellaelemzést választottam, de nem lett olyan jó, mert eredetileg érvelni akartam, de végül is nem vállaltam be a megadott témát.” (Tarlósi Olivér - Ipari Szakközépiskola és Gimnázium)

„Rosszabbra számítottam. A 60 perces szövegértés nekem 40 perc alatt megvolt, pedig mindig nagyon lassan szoktak menni az ilyen feladatok. A szövegalkotásnál egy tipikus parasztábrázolásos Móricz novellát adtak, és azon belül ki kellett emelni, hogy miként viszonyul az író a főszereplő kislányhoz. (Kovács Laura - Ipari Szakközépiskola és Gimnázium)

Végül egy (anonim) magyar szakos tanár véleménye az idei középszintű magyar írásbeli érettségiről:

„A szövegértés párbeszédes volt, amit eleve nehezebben vesznek a gyerekek, mint a folyamatos szöveget. A két és fél oldal terjedelem érettségin szerintem ráadásul hosszú. Emellett a modern költészetről szólt a szöveg – irodalomelméleti témával még nem is találkoztunk érettségi szövegértésben. Alapvetően tehát nehéz volt a szöveg, és a hozzá kapcsolódó 11 feladat is soknak tűnik. Több áttételes kérdést is tartalmazott a feladatsor, ez is nehezítette a diákok dolgát. Korábban már kértük a jegyzőkönyvekben, hogy a párbeszédes szövegekkel óvatosan bánjanak a feladatsorok alkotói, és ne adjanak hosszú szöveget, mert a 60 perc nagyon kevés idő az ilyen típusú feladatok megoldásra.

A szövegalkotás szövegei és feladatai nem tekinthetők nehéznek. Az Antigoné kötelező anyag, nem volt idegen a téma a diákoktól, a novellaelemzést szeretik a tanulók, az összehasonlító elemzésénél sem volt vészes sem a két vers, sem a téma.”

Szaksz Balázs

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.