Emléktábla a műemlékvédelem alá vont Cuha-völgyi vasútnál
A GKM álláspontja szerint az a vasútvonal számít kihasználatlannak, melyen naponta 500-nál kevesebben utaznak. A Veszprém és Győr közötti, 11-es vonalon általában szerelvényenként 29-35-en utaznak. Ezt az utasszámot meg kellene kétszerezni ahhoz, hogy biztos legyen a fennmaradása. Pontosan ez a közelmúltban megalakult Cuha-völgyi Vasútszövetség célja – mondta a Vehírnek Bödecs Barna. Ennek érdekében komoly kampányba fogtak, túrákat szerveznek és népszerűsítik a vasúti közlekedést. A Reflex több ésszerű alternatívát kidolgozott a menetrendre, valamint a vasúti és közúti tömegközlekedés harmonizálására. 30 éve nem költ az állam a mellékvonalakra, a menetrend sokszor nem a munkába/iskolába járást szolgálja, nincs összehangolva a busz és vasúti közlekedés, melyek ma inkább versenytársként, s nem partnerként kezelik egymást. A vonatok koszosak, lassúk és megbízhatatlanok, - mondta Bödecs.
Jelenleg a hiány, vagyis a veszteség a fenntartási költség
40 százaléka. A bevétel mindössze 15%. Ehhez jön hozzá az állami büdzsé,
illetve a termelési támogatás. A GKM-nek korábban olyan elképzelései voltak,
hogy amennyiben az önkormányzatok ragaszkodnak a mellékvonalakhoz, vegyék át
azok működtetését az államtól. Ezt már csak azért sem tudják megtenni, mert az
önkormányzati kasszáknak nincs mozgástere, nem tudnák miből finanszírozni a
vasutat, véli Horváth László a Térségi Kapcsolatok Irodájának vezetője, aki a
Veszprém megye részéről koordinálja a vasútügyet. Azt mondja, az a legfőbb
probléma, hogy nem egységesen kezeljük a tömegközlekedést, s ezért nincsenek
megfelelően összehangolva a vonatok és az autóbuszok. A Reflex elképzelése
szerint szakaszokra kellene bontani a Veszprém és Győr közötti vonalat. Ily
módon a Zirc és Veszprém közötti szakasz Veszprém elővárosi szakasza lehetne,
miként a Győr és Veszprémvarsány közötti, pedig Győr elővárosi szakasza. Erre a
néhány pár kilométerre olyan kedvezményeket kellene adni, hogy versenyezni
lehessen a Volántársaságokkal.
A Cuha-völgyi Vasútszövetség tehát nem pusztán egy társadalmi összefogás, hanem hátterében komoly szervezőmunka is folyik. Veszprém számára elengedhetetlenül fontos ez a vasútvonal - mondta Czaun János alpolgármester, akit a testületi tagok közé is beválasztottak a szövetségben – már csak azért is, mert tehermentesítheti a közútjainkat. A csütörtöki győri közgyűlésen az alpolgármester hozzászólásában elmondta, kevés a szép jelszó: Mentsük meg a vasutat. S bár távol áll tőle, hogy beleszóljon egy másik város ügyeibe, fontosnak tartja, hogy Győr is részt vegyen a kezdeményezésben. A győri városatyák végül egyhangúlag megszavazták, Győr támogató tagként belép a szövetségbe, s e mellett 400.000 forinttal hozzá is járul a szövetség munkáihoz és kiadásaihoz.