2025-ig épülhet ki a M8-as számú gyorsforgalmi út. A beruházás keretein belül négy sávossá építenék át és megerősítenék a 8-as főutat. A lehetséges alternatívák közül Veszprém, Balaltonfűzfő és Litér is azt tartja a legcélszerűbbnek, ha az út déli irányban kerüli majd el a megyeszékhelyet. Az érintett települések vezetői kedden tanácskoztak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékeseivel - ilyen találkozóra nem volt példa, mióta folyamatban van a gyorsforgalmi út kijelölésének előkészítése.
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ szervezésében tervezők, az érintett önkormányzatok vezetői és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékesei vitatták meg kedden az M8-as gyorsforgalmi út nyomvonalának lehetséges alternatíváit. Térségünkből Veszprém alpolgármester Czaun János, Balatonfűzfő polgármestere, Majorné Kiss Zsuzsanna, valamint Litér polgármestere, Szedlák Attila vettek részt a tanácskozáson. Jelenleg több változat is létezik a fejlesztésre. A GKM gazdasági szempontokra hivatkozva a 8-as főútra helyezné a M8-ast. Ez esetben a déli elkerülőt négy sávosra építenék ki, és az útszakasz 11 tonnás burkolatmegerősítést is kapna. Czaun János szerint ennek az alternatívának Veszprém számára ez akár még kedvező is lehet, viszont az mindenképpen hátrány, hogy a ezzel a megoldással az M8-as forgalmát teljes egészében a körgyűrűre vezetnék, ami jelentősen megnehezítené a városi közlekedést. Igaz, hogy egy négy sávos út teherbírása jóval nagyobb, ugyanakkor, mivel a csomópontokat nem építenék át, hanem maradna a mostani egyszintes, jelzőlámpás megoldás, jelentősen lelassulhat iyen módon a forgalom. A 8-as főút legterheltebb része a Budapesti út bevezető szakasza. Egyes szakvélemények szerint ezen a 82-es elkerülője enyhíthetne - feltéve, hogy lesz ilyen.
A budapesti egyeztetésen az a kérdés is felmerült, hogy a három kijelölt lehetőség közül mely átkötőt tartanák a legmegfelelőbbnek az érintett önkormányzatok. Veszprém, Fűzfő és Litér egyhangúlag a harmadik variációt támogatták, mely a jelenlegi litéri és 8-as út csomópont kétszintessé való kiépítése. Ez déli irányban, Litér elkerülésével vezetné a forgalmat az M8-ra. A gyorsforgalmi út észak-nyugati irányba vezető szakaszát már csak szaggatott vonallal jelölik a térképek. Ajtai Szilárd, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezető tanácsosa azt mondja, hogy a Tapolcai úttól ez a szakasz már a veszprémi külső körgyűrűre lenne rávezetve. Veszprém város vezetése elfogadhatatlannak tartja ezt a lehetőséget, hiszen sem a körgyűrű, sem a város úthálózata nem bírná el ezt a forgalmat. Szintén csak egy alternatíva a több közül a 82-es átkötése a 8-as útra, illetve majd az M8-ra, Kádárta és Gyulafirátót elkerülésével. Ez a szakasz a két veszprémi külterület szempontjából is elengedhetetlenül fontos lenne, hiszen jelenleg a Bécs és Balaton közöztti forgalom ezeket a településeket szeli át. Ennek az elkerülőnek a megépítését már nem látja annyira biztosnak a minisztérium, hiszen mint az illetékesek mondták, új egységes díjrendszert kívánnak bevezetni, aminek okán megszűnne a 82-esen a teherforgalom. Ebből az aspektusból vizsgálva, már nem biztos, hogy gazdaságos volna megépíteni ezt az útszakaszt, jelentette ki Ajtai Szilárd. Ha tehát bevezetik az egységes új dídíjrendszert a teherforgalomban, akkor nem lesz 82-es elkerülő. Litér polgármestere, Szedlák Attila elfogadhatatlannak tartja, hogy elmaradjon ez a fejlesztés, hiszen, mint mondta, még egy megerősített 82-es sem bírná el az úgy ráterhelődő plusz forgalmat. Épp ezért fontosan tartja, hogy az érintett települések vezetői összefogjanak a cél érdekében és együttesen szorgalmazzák, hogy bekerüljön ez a szakasz a projektbe.
Bár összességében ezek az új utak csak 2023-2025 között épülhetnek meg, a litéri csomópontot már az idén
kétszintessé alakítják át. A felvetett alternatívák közül a parlament fogja eldönteni, hogy mely nyomvonalon
valósulhat meg a beruházás. Az elkészített anyagok 2-3 héten belül az országgyűlés elé kerülhetnek.