Az állami adóhatóság adózó adószámát az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 24/A. (1) bekezdésében szereplő tényállások szigorú jogkövetkezményeként függeszti fel.
Az adószám jogerős felfüggesztése után – a felfüggesztés időtartama alatt – az adózással összefüggő iratokon, bizonylatokon adózó adószáma a felfüggesztés tényére utaló toldattal tüntethető fel.
Az adószám felfüggesztése egyfajta „szankció”, negatív jogkövetkezmény, mely a jogszabályellenes magatartás visszaszorítását célozza, tekintettel arra, hogy az Art. szerint alapvető elv, hogy az adóhatóság elősegítse az adózók jogkövető magatartását, korrekt adózását.
Az Art. 24/A. § (6) bekezdése értelmében az adószám (közösségi adószám) alkalmazásának felfüggesztését elrendelő határozat jogerőre emelkedése és a felfüggesztés megszüntetéséről szóló határozat jogerőre emelkedése közötti időszakra az adózó adóvisszaigénylést, adó-visszatérítést, költségvetési támogatási igénylést a felfüggesztés megszüntetését követően sem érvényesíthet. Az adózó az adószám felfüggesztését elrendelő határozat jogerőre emelkedését megelőző időszakra vonatkozó adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmét, illetve költségvetési támogatás iránti kérelmét kizárólag a felfüggesztés megszüntetését elrendelő határozat jogerőre emelkedését követően teljesítheti.
Adólevonási jog
Az Art-ban szereplő, az adószám felfüggesztésével kapcsolatos speciális szabályokat az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa törvény) 137. §-a rögzíti. A felfüggesztett adószámmal rendelkező adózó adókötelezettségét változatlanul hagyja, adózói jogait azonban korlátozza. Ez a megkötés az általános forgalmi adó levonásának időleges korlátozására vagy végleges kizárására irányul, attól függően, hogy az eljárás az adószám felfüggesztésének megszüntetésével, vagy az adószám törlésével zárul.
Abban az esetben, ha az adóalany adószámának felfüggesztését az adóhatóság jogerősen megszünteti, az adólevonási jog ismét érvényesíthetővé válik. Mivel az adóalany a korábbi időszakban keletkezett levonható adóját bármelyik későbbi időszakban is érvényesítheti, az adóalany a felfüggesztés időszaka alatti beszerzései tekintetében a felfüggesztést követően is gyakorolhatja adólevonási jogát.
Az adólevonási jog tilalma tehát az adószám jogerős felfüggesztése és a felfüggesztés jogerős megszüntetése közötti időszakra vonatkozik, mely időszakra utólag sem érvényesíthető az adó-visszaigénylés, adó-visszatérítés, költségvetési támogatás-igénylés.
Tekintettel arra, hogy adózó az adólevonási jogát tényszerűen az általános forgalmi adó bevallásával gyakorolja, ezért a fenti jogszabály értelmezésből következően az adóalany egyáltalán nem állíthat be levonható adót azon adómegállapítási időszakára vonatkozó bevallásába, amelyet a felfüggesztés időtartama alatt nyújt be.
Adózó az Áfa törvény 131. §-val összhangban a jogerős felfüggesztés időtartama alatt az elévülési időn belül keletkezett, de korábban még nem érvényesített adólevonási jogát sem gyakorolhatja, mivel levonási jognak tekintendő a korábbi adómegállapítási időszakban keletkezett, és onnan fizetendő adót csökkentő tétel bevallásban szerepeltetése is.
Az Áfa-törvény 137. § (2) bekezdése szerint, amennyiben az adóalany adószáma felfüggesztésének megszüntetésére úgy kerül sor, hogy az adószámot nem törlik, akkor a megszüntető határozat jogerőre emelkedésének napjától – az adólevonási jog gyakorlásának egyéb sérelme nélkül – ismét gyakorolhatja. Tehát a jogerős megszüntető határozat után benyújtott általános forgalmi adó bevallásában gyakorolhatja azon adólevonási jogát, amely alapja egyrészt elévülési időn belül keletkezett (de még nem érvényesített) fizetendő adót csökkentő tétel, másrészt a felfüggesztés időtartama alatt keletkezett levonható adó.
Visszaigénylés
Az Art. 24/A. (6) bekezdés 1. mondata értelmében az adószám jogerős felfüggesztése és a felfüggesztés jogerős megszüntetése közötti időszakra az adózó sem a felfüggesztés ideje alatt, sem azt követően nem gyakorolhatja az adó-visszaigénylési jogát.
A törvényhely 2. mondatába foglalt rendelkezés szerint az adóhatóság az adózó felfüggesztést elrendelő határozat jogerőre emelkedését megelőző időszakra vonatkozó adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmét, illetve költségvetési támogatás iránti kérelmét kizárólag a felfüggesztés megszüntetését elrendelő határozat jogerőre emelkedését követően teljesítheti. Tekintettel arra, hogy az Áfa törvény speciális rendelkezést nem tartalmaz a felfüggesztett adószámú adózók visszaigénylésére vonatkozóan, ezért az Art. 24/A. (2) bekezdésében foglaltak az irányadók, vagyis az adóhatóság nem teljesítheti adózó azon visszaigénylési kérelmét, amely az adószám felfüggesztés jogerőre emelkedése előtt benyújtott bevallás alapján történt, azonban a teljesítésre a felfüggesztés jogerőre emelkedését követően kerülne sor. A visszaigénylés kizárólag az adószám felfüggesztés megszüntető határozatának jogerőre emelkedését követően teljesíthető, amennyiben a felfüggesztés megszüntetése nem az adószám törlése miatt történik.
Önellenőrzés
A fentiekből következően az a tény, hogy az éppen felfüggesztett adószámú adózó egy olyan korábbi elszámolási időszakra vonatkozóan nyújt be önellenőrzést, és ezzel érvényesítené adólevonási és adó-visszaigénylési jogát, mely során adószáma felfüggesztés alatt nem állt, nem mentesíti a fenti szabályok alól. Értelemszerűen arra sincs törvényi lehetőség, hogy önellenőrzésével olyan időszakra alapítson adólevonási- és adó-visszaigénylési jogot, amely időszakban részben vagy egészben az adószáma jogerős felfüggesztés alatt áll, de az önellenőrzés benyújtásakor már jogerős adószám-felfüggesztést megszüntető határozat birtokában áll. Sem az Art., sem az Áfa törvény nem tartalmaz kitételt az adószám jogerős felfüggesztésének időpontjában benyújtott önellenőrzési bevallásra vonatkozóan.
Az önellenőrzés is bevallásnak minősül, annyi különbséggel, hogy az alapbevallás (néhány nevesített kivételtől eltekintve) általános kötelezettség, azonban az önellenőrzés adózói jog, sajátos lehetőség, a tévedés kijavítása. Az önellenőrzés joga az önadózásból következik, ha ugyanis adózónak saját magának kell megállapítania és bevallania az adóját és költségvetési támogatását, akkor nem zárható el attól a lehetőségtől, hogy tévedését utólag korrigálja. A bevallás mindkét formája tágabb értelemben az adóalanynak az adóhatósághoz intézett, rendszerint előírt formában teljesített nyilatkozata adófizetési kötelezettségének, költségvetési támogatásának feltételeiről, az adó alapjáról, összegéről, továbbá az igénybe vett mentességekről, kedvezményekről és más preferenciákról. Amennyiben az adózó a helyesbített adóalapot, adót, költségvetési támogatást bevallja, olyan helyzetbe kerül, mintha eredetileg is helyes bevallást adott volna, csak a bevallás esedékessége módosult.
A jogerősen adószám felfüggesztés alatt álló adózó által benyújtott, vagy az adószám felfüggesztéssel érintett elszámolási időszakra vonatkozó eredeti általános forgalmi adó bevallás vagy önellenőrzés jogszerűtlensége tényét nem befolyásolja a revízió rendelkezésére álló, az adólevonási jog tárgyi feltételének minősülő, egyébként alakilag, tartalmilag megfelelő számlák megléte sem.