A közgyűlés egyperces néma felállással tisztelgett a nyáron elhunyt Bors József és Domokos József emléke előtt.
Szeptemberben „A hónap sportolója” Pásztor Bence ifjúsági világbajnok kalapácsvető, a VEDAC sportolója lett.

Napirend előtti interpellációk, kérdések:
Gerstmár Ferenc képviselő interpellációt intézett a polgármesterhez: Minden jelentkezőnek jut hely a város önkormányzati bölcsődéiben? – címmel.

Gerstmár Ferenc a vehir.hu cikkére hivatkozva tette fel a kérdést a polgármesternek, ugyanis cikkünkben az olvasható, hogy „Vannak gyermekek, akik nem jutnak be bölcsődébe, óvodába, nekik nyújtanak alternatív lehetőséget az elhelyezésre, hiszen a szülők sok esetben már a születéskor próbálják beíratni a gyermekeket ezekre a helyekre, sikertelenül.” A képviselő szerint ennek ellentmondani látszik, hogy a bölcsődei várólistával kapcsolatos felvetésre a polgármester a tavaly decemberi közmeghallgatáson úgy reagált, hogy rövid várakozás után megoldják a jelentkezők felvételét. Gerstmár Ferenc kérte a polgármestert, tisztázza a helyzetet: a város el tudja-e helyezni valamennyi jelentkező kisgyermeket az önkormányzati bölcsődékben, vagy mégsem jut hely minden jelentkezőnek?
Porga Gyula polgármester válaszában elmondta, a jelentkezéstől számított egy hónapon belül minden gyermeket el tudnak helyezni a városi bölcsődékben. Pozitív változás is történt, a Napsugár és Hóvirág bölcsődékben 18 férőhellyel bővítették az eddigit, és jelenleg 474 férőhely várja a bölcsődéseket.

Forgóné Kelemen Judit képviselő asszony napirend előtt azt kérdezte a polgármestertől, hogy a mai közgyűlés napirendi pontjai közé miért nem került be a szabadságpusztai részönkormányzat megalakításának kérdése – annak ellenére sem, hogy a képviselő asszony ezt írásban kezdeményezte.
Porga Gyula válaszolt: A szükséges számú aláírás beérkezett az önkormányzathoz, ám még számos egyeztetést kell lefolytatni, hogy a közgyűlés elé kerüljön a kérdés. Előreláthatóan az októberi közgyűlés vitathatja meg a szabadságpusztai részönkormányzat ügyét.

Hartmann Ferenc
Hartmann Ferenc képviselő kérdést intézett Porga Gyulához: Milyen összegű a hitelállományuk (forint illetve deviza) azoknak a gazdasági társaságoknak, amelyekben Veszprém MJV önkormányzata tulajdonos vagy tulajdonosi részesedése van? – címmel. Hartmann Ferenc tájékoztatást kért arról is, hogy az érintett gazdasági társaság(ok) mikor, kinek a döntése alapján, mekkora hitelt, hiteleket vettek fel, és milyen nagyságrendű most az adott cég hitelállománya?
A polgármester válaszában elmondta: A képviselő úr türelmét kérte a polgármester, mivel a gazdasági társaságoktól már bekérte az adatokat, ám még nem érkeztek meg. Ezért 15 napon belül írásban válaszol a képviselő kérdésére.

Nagy Piroska független képviselő napirend előtti kérdéssel fordult a polgármesterhez. A képviselő asszony elmondta, hogy idén alakult meg a Veszprémi Szikvíz Gördeszkás Egyesület, amelynek tagjai a most épülő körforgalom helyén lévő téren gyakoroltak versenyekre, és élettel töltötték meg a teret. Az egyesületnek 23 aktív tagja van, köztünk Kuncz Albert világbajnok. Nagy Piroska azt kérdezte Porga Gyulától, tud-e a város ideiglenes helyet biztosítani a gördeszkásoknak?
Porga Gyula válasza: Az önkormányzat munkatársai felvették az egyesület képviselőivel a kapcsolatot, most keresik közösen a megfelelő helyszíneket – az első lépés az ideiglenes helyszín megtalálása, majd pedig a végső helyszín kijelölése – felmerült a Jutasi úti sportpályák melletti terület, Aréna melletti terület lehetősége is.
Hartmann Ferenc kérdése: A kormányfő azt javasolta a parlamentben, hogy a víz-csatornaszolgáltatás díjait központilag állapítsa meg a kormány. Miként érinti ez a veszprémi önkormányzatot?
Porga Gyula válasza: november közepéig készül el az a törvénytervezet, amely szabályozni fogja e programot, tehát még nem tud pontos információt mondani ebben a témakörben.
Óvádi Péter képviselő napirend előtt a szeptember 1-jén megnyílt evangélikus óvoda jelentőségéről, helyzetéről, a működtetők áldozatvállalásáról szólt. A képviselő elmondta: az evangélikus gyülekezet tagjai január óta több millió forint értékben végeztek ott társadalmi munkát, anyagi lehetőségeikhez mérten rendbe hozták az udvart, igyekeztek a belső tereket felújítani, megszépíteni, a kisgyermekek fogadására átalakítani. Az óvoda felekezetre való hovatartozás nélkül mindenki számára nyitott, s a gyülekezet tervei szerint jövőre bővülhet az intézmény.
Mihalovics Péter, a Fidesz frakcióvezetője „Becsületbeli ügy” címmel napirend előtti hozzászólásra jelentkezett. A frakcióvezető elmondta, a 2007-es feljelentés után – miszerint Czaun János magáncélra használta hivatali autóját – tisztázódott a képviselő ügye, hiszen a Győri Városi Bíróság jogerősen felmentette. Mihalovics Péter hangsúlyozta, hogy az eltelt évek során a szocialista képviselők többször lemondásra szólították fel, számtalan napirend előtti felszólalásban, sajtótájékoztatón, fórumon próbálták meg Czaun János tisztességét megkérdőjelezni. A frakcióvezető szerint a következtetéseket minden szereplőnek le kell vonnia. A szocialista képviselők veszélyes útra léptek – saját érdekükben dönteniük kell, folytatják-e korábbi magatartásukat, vagy bocsánatot kérnek Czaun János képviselőtől. A frakcióvezető ez utóbbit javasolja.
Hartmann Ferenc szerint nem városi érdekű volt ez a napirend előtti felszólalás. Elmondta: nem a szocialisták tettek feljelentést, nem is a szocialisták fellebbeztek az első fokú ítélet után. Nincs miért bocsánatot kérniük.
Katanics Sándor is reagált: nem elég tisztességesnek látszani, annak is kell lenni!
Czaun János is felszólalt: Amennyiben nem városi jelentőségű az ügy, akkor vajon miért kellett vajon legalább hétszer sajtótájékoztatót tartaniuk a szocialistáknak (közte Pesten is). Ez az ügy valójában bizony nem városi jelentőségű, de pitiáner ellenzék csak pitiáner ügyeket tud szülni.
Porga Gyula polgármester lezárta a kérdéskört: Napirend előtt az ellenzéki képviselők korábban többször foglalkoztak ezzel az üggyel, ha akkor fontos volt, akkor most is az.

Katanics Sándor a napirendekhez kapcsolódóan kérdezte a polgármestert: Miért nem foglalkozik a közgyűlés a Petőfi Színház kérdésével, és miért foglalkozik az önkormányzati intézményrendszer működésének módosításával, amely az országos terveket figyelembe véve nem logikus.

Porga Gyula elmondta, a Petőfi Színház ügye speciális, lehet, hogy a jelenlegi fenntartó helyzete változik, tehát meg kell várni az eseményeket. Az intézményrendszer működésének módosítása nem megy szembe az állami elképzelésekkel, hiszen például nem csak oktatási intézmények találhatók a tervezetben. Arra törekszik az önkormányzat, hogy értékeit racionálisan működtesse – az önkormányzati és kormányzati munka párhuzamosan folyik.
Négy sürgősségi indítvány épült be a napirendi pontokba
Az első sürgősségi napirendi pontban a közgyűlés módosította az önkormányzat által alapított kitüntetésekről szóló önkormányzati rendeletet, mivel a bizottság összetételét meg kellett változtatni.
A második sürgősségi napirendi pontban a közgyűlés együttműködési megállapodást kötött a büntetés-végrehajtási intézettel. A megállapodás értelmében több elítélt közszolgálati feladatot fog díjazás nélkül ellátni a város területén.
A harmadik sürgősségi napirendi pont a veszprémi többcélú kistérségi társulás szerződésének módosítása. A testület már korábban elfogadta a megállapodást, most a szerződés módosításával kapcsolatos technikai lépéseket tette meg.
A negyedik sürgősségi napirendi pontban a közgyűlés a város vagyon- és felelősségbiztosítására kiírt pályázatról döntött.
Első napirendi pont
Az önkormányzat pénzügyi és költségvetési bizottságnak tagja, Kovácsné Buzás Katalin munkahelyi összeférhetetlenségi ok miatt lemondott bizottsági tagságáról, helyére szeptember 15-i hatállyal a közgyűlés Kolcsár Zoltán veszprémi lakost választotta meg nem képviselői tagnak.
2. napirendi pont
Az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól szóló önkormányzati rendelet módosítása
Az önkormányzat 2011. február 23-án létrehozta a Kolostorok és Kertek Kft.-t, amely 100 %-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság ellátja a „Kolostorok és kertek a veszprémi Vár tövében” műszaki és turisztikai fenntartásával kapcsolatos feladatokat.
A kft. jogosult olyan kiegészítő szolgáltatásokat szervezni (pl. vendéglátó tevékenység, kiállítások, kulturális programok), amelyek feltételezik, hogy a kft. a terület használatának jogát harmadik személynek átengedje. Azonban mindehhez a jelenleg hatályos törvények miatt haszonélvezeti jogot kell engedélyezni a kft. részére.
Az döntés hátterében az áll, hogy a kft. minél rugalmasabban és gyorsabban tudjon – akár pár napos eseményre, rendezvényre – kiegészítő szolgáltatásokat szervezni.
A testület megvitatta az előterjesztést, és módosította az önkormányzati rendeletet: ennek értelmében a kft.-t haszonélvezeti joggal ruházta fel, és leszögezte, hogy a kft. csak olyan szerződést írhat alá, melyben kiköti, hogy a harmadik személy használati jogosultsága abban az esetben is megszűnik, ha a kft. vagy az önkormányzat és a kft. közötti szerződés szűnik meg.
Emellett a bekerült a rendeletbe, hogy a kft.-nek nem kell nyilvános versenyeztetési eljárást lefolytatni, ha az ingatlan értéke nem haladja meg a költségvetési törvényben a nyilvános versenyeztetési kötelezettséggel kapcsolatosan meghatározott értékhatárt.
3. napirendi pont
A 2011 júniusában megalkotott pénzbeli és természetben nyújtott gyermekvédelmi és szociális ellátásokról szóló rendeletben számelírás történt, ezt módosította a közgyűlés.
4. napirendi pont
Veszprém Megyei Jogú Város településrendezési tervének módosítása a 82. számú út nyomvonalát érintően
A 82. számú út Gyulafirátótot elkerülő szakaszára, valamint a 8-as főút – már kiépített – litéri csomópontjához való csatlakozáshoz kapcsolódó településszerkezeti terv és a helyi építési szabályzat módosítását már korábban jóváhagyta a közgyűlés

A jelenlegi módosítás a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kérelmére indult még 2008-ban, azonban a szabályozási terv rendelettel történő elfogadására azért nem kerülhetett sor, mert a Balaton-felvidéki Nemzeti Park kifogásokat fogalmazott meg a szabályozással kapcsolatban. Azóta a hiányzó környezetvédelmi hatástanulmányokat elkészítették, a szükséges egyeztetéseket lefolytatták. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az út engedélyezési terveit elkészíttette, és a jogerős engedélyezés is megtörtént.
A módosítási eljárás célja, hogy a rendezési tervi átvezetéseket megtegyék az engedélyezési terveknek megfelelően.

Az önkormányzat munkatársai Gyulafirátót városrész önkormányzati képviselőjével és a szőlőkertek tulajdonosainak képviselőivel egyeztetést tartottak a Tik-hegyi zártkerti ingatlanok – az elkerülő út megépítése utáni – megközelíthetőségével kapcsolatban. A tárgyaláson megállapították, hogy a településrendezési terv módosítását a kérdéskör nem érinti. Ezen kívül más észrevétel nem érkezett sem a lakosság, sem egyéb érintett szervezet részéről.
Most közgyűlés a 82-es út új nyomvonalát kijelölő terveknek megfelelően (egyhangúlag) módosította településrendezési tervét.
Ide és ide kattintva megtekinthető az új nyomvonal tervezete.
Az 5. napirendi pontban a közgyűlés megszüntette a Bem u. 7-es házának helyi védettségét.
A védett épületen a ’60-as évek után komoly változtatások, átépítések történtek, emellett a lakóház rossz műszaki állapotban van, a lakóhelyiségek falai vizesednek, és gyenge hőszigetelése miatt nem felel meg a mai kor elvárásainak és az egészséges lakhatás feltételeinek. A tulajdonos ezért kérte a helyi védelem megszüntetését.
6. napirendi pont
Az összevont intézményirányítási modell és a feladatfinanszírozás bevezetésének előkészítése
A közgyűlés 2010. december 16-i határozatában döntött az intézményi működés felülvizsgálatáról, és kimondta: „Felül kell vizsgálni az intézményi működést, és ki kell dolgozni az egységes gazdasági és műszaki irányítás rendszerét a magas működési kiadások csökkentése érdekében”. A témában az IFUA Horváth and Partners Kft. és a VKSZ Zrt. közreműködésével 2011 első felében több szakértői vizsgálati anyag készült.
A létrejövő irányítási modell a jelenleg töredezett működést kívánja egységesíteni. A lényeg az, hogy vannak olyan önkormányzati intézmények (óvodák, bölcsődék), amelyek már nem önállóan gazdálkodnak, ám az általános iskolák és a középiskolák önálló gazdálkodást folytatnak. Az önkormányzat célja, hogy ne intézmény-összevonásokkal, hanem ésszerűbb működéssel racionalizálják a jelenlegi állapotot.
Az új intézményirányítási modell szerint az önkormányzati intézményeknél a szakmai feladatok az intézményvezetőknél maradnak, a fenntartásra viszont egységes intézményi szolgáltató központ jönne létre.
A tervezet szerint az egységes intézményi szolgáltató központ végezné pl. az összes önkormányzati intézményben a takarítási feladatokat, a portaszolgálatot, az informatikai üzemeltetést, a pénz- és munkaügyi adminisztrációt; koordinálná a számos termék és szolgáltatás beszerzését, az őrzés-védelmet. Külső vállalkozó végezné az étkeztetést, és a VKSZ Zrt.-hez kerülne a parkgondozási, karbantartási feladatok valamint az energetikai és fűtési feladatok ellátása. Az intézmények dönthetnének az épület bérbeadásáról, hasznosításáról és a gépjármű-használatról.
A javaslatok megvalósítása egyszeri, kb. 40 millió forintos ráfordítást követően átlagosan évi 170 millió forintos megtakarítást eredményez. Összességében az intézményrendszer átalakításától 2014-ig bezárólag 431,3 millió forint megtakarítás várható.
Az új modellben a finanszírozás is átalakulna: az eddigi bázisfinanszírozás (az aktuális költségvetést és az inflációt figyelembe vevő finanszírozás) helyett az önkormányzati intézményekben feladatfinanszírozást vezetnének be. Ez azt jelenti, hogy az önkormányzat meghatározná egyes intézményeinek feladatait, és kimondottan ezeket fizetné – pl. az iskolák, a kulturális intézmények esetében.
Némedi Lajos alpolgármester, a napirend előterjesztője hangsúlyozta, rendkívül fontos, hogy az intézmények magas színvonalú tevékenységét meg kell tartani, s az önkormányzat előtt álló átalakítást az intézményvezetőkkel, a politikai erőkkel egyeztetve, együttműködve kell végrehajtani. Mivel a város intézményeiről van szó, így a szereplőknek közösek az érdekeik és felelősségük. Az alpolgármester kiemelte, mindenki tudja, az intézmények működése mögött emberi sorsok vannak, éppen ezért is fontos az együttműködés. Az elkövetkező időben türelmes, szerteágazó munkát kell végezni, egyeztetni kell az intézményvezetőkkel, részletesen meg kell beszélni a feladatokat, és ezeket kell telepíteni majd az új szervezetekhez. Végül kérte képviselőtársait, hogy működjenek együtt a feladat megvalósításában.
A szakszervezetek nevében Bán Mihály arra kérte a közgyűlést, hogy a további egyeztetésekbe vonják be a szakszervezeteket, és a közgyűlés várja meg a döntéshozatallal az országos törvény kihirdetését.
A közgyűlés 13 igen és 4 nem szavazat mellett elfogadta az előterjesztésben foglalt szakértői javaslatot, és felkérte a polgármestert az Intézményi Szolgáltató Szervezet (korábbi OEPMSZSZ) létrehozásával kapcsolatos további döntések előkészítésére, valamint támogatta, hogy 2012-ben már a feladatalapú finanszírozás működjön az önkormányzati intézményeknél.
Szünet
A közgyűlés előrehozta a 20. napirendi pont megtárgyalását, amelyben elfogadta az Alkohol Drogsegély Ambulancia által végzendő preventív felvilágosító tevékenység városi oktatási rendszerbe történő beillesztésének lehetőségéről szóló tájékoztatót; melynek lényege, hogy a drogambulancia munkatársai Veszprémben a nyolcadikos és tizedikes diákok számára ebben az évben négy alkalommal (osztályfőnöki órán) foglalkozást tartana.
7. napirendi pont
Beszámoló az önkormányzat 2011. I. félévi gazdálkodásáról
Összességében elmondható, hogy a 2011. év első félévi önkormányzati bevételek alulteljesültek. Az önkormányzat és intézményei 7 863 459 eFt bevételt teljesítettek, mely a módosított előirányzatnak csupán 34,6 %-a. Az összességében is alacsony teljesítési mutatón belül a különböző bevételfajták teljesítése lényeges szóródást mutat.
A legkomolyabb elmaradások:
A vagyonátruházási illetékből tervezett bevétel csupán 27,3 %-ra teljesült, a rendkívül alacsony ráta arra enged következtetni, hogy ezen a területen jelentős bevételkiesés várható.
Alacsony az átvett pénzeszközök teljesítési aránya – 36,5 %-os –, ami a beruházásokhoz tervezett külső források lehívási lehetőségéből adódik.
A telek- és ingatlanértékesítés is jelentősen elmaradt a tervezettől (1,5 %-os), a prognózisok alapján itt is számottevő bevételkieséssel kell számolni.
Az ÁFA befizetés és visszaigénylés 25,9 %-os – elsősorban az ingatlan értékesítési bevételének elmaradása következményeként – szinkronban van az ÁFA fizetési kötelezettség teljesítési adataival.
A közgyűlés a beszámolót elfogadta.
8. napirendi pont
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetésének módosítása
Az előző napirendi pont adataiból fakadóan a 2011. évi költségvetést módosította a közgyűlés.
Az összességében 270 millió forinttal kevesebb bevétel ellensúlyozására az önkormányzat az
- önkormányzati és polgármesteri pivatali működési feladatait összességében nettó 68.000 eFt-tal csökkentette
- az általános tartalékot 80.000 eFt-tal csökkentette;
- és a céltartalékokból 122.000 eFt-ot igénybe kell venni.
A főbb számok:
Kiadási főösszeg: 20.967.026 eFt.
Finanszírozási kiadások: 3.246.466 eFt.
Bevételi főösszeg: 16.548.998 eFt.
Előző évi pénzmaradvány: 1.044.754 eFt.
Hiány: 7.664.494 eFt.
A finanszírozási kiadásokkal korrigált hiány: 4.418.028 eFt.
A javaslatot elfogadta el a közgyűlés.
9. napirendi pont
A marketingstratégia előkészítése, az első munkaközi változat jóváhagyása
A Városmarketing stratégia fejlesztéséért a Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. felel. A kft. elkezdte a helyzetelemzést megalapozó lakossági felmérést, az országos és helyi szintű imázskutatást, illetve a helyi szintű elégedettségmérést, és elkészítette első munkaközi anyagát.
A stratégia három legfontosabb döntéshozói kérdése:
– a város készen áll-e eddigi, megszokott beidegződésein változtatva minél több felületet megnyitni, és minél több tartalmat szolgáltatni saját magáról a világ felé a modern technika segítségével?
- fel tudja-e használni kommunikációs piacbővítésre azt a nagyszámú vendéget és diákot, akik évente pozitív személyes élményekkel térnek haza Veszprémből?
- tud-e a város kapcsolatot teremteni saját intézményei között az ésszerűbb együttműködés elősegítésének érdekében?
A marketingstratégia 52 oldalas munkaközi anyaga a következő linken a 9. napirendi pont mellékleteként elérhető: http://www.veszprem.hu/letoltesek/doc_download/2279-koezgylesi-elterjesztesek-20110915
A közgyűlés jóváhagyta a stratégia munkaközi anyagát, és azt továbbdolgozásra alkalmasnak tartja.
A 10. napirendi pont a közgyűlés végére csúszik.
11. napirendi pont
Önkormányzati ingatlan törzsvagyonbeli változásai
A közgyűlés úgy határozott, hogy a Vámos úti köztemető és a Vetési Gimnázium közötti 6139/1 hrsz-ú ingatlan 399/454-ed részét a törzsvagyoni elemek közül kivonja, mivel a tulajdonosi bizottság értékesítésre jelölte ki az ingatlant. A terület értéke bruttó 1 800 000 Ft. A nyilvános pályáztatás megtörtént, és a meghatározott értéken megtörténhet az ingatlan eladása
12. napirendi pont
Veszprém, 1950/16 és 1950/18 hrsz. alatti (Veszprémtej Zrt. mögött található) területek értékesítése
Az önkormányzatának közgyűlése 2010-ben már jóváhagyta a 1950/16 és 1950/18 hrsz. alatti ingatlanok értékesítését, melyek vevője a fejlesztéseket végrehajtó Unilever Magyarország Kft.
Az adásvételi előszerződésben megfogalmazott feltételeket az Unilever Magyarország Kft. teljesítette, így a közgyűlés jóváhagyta az adásvételi szerződést megkötését.
13. napirendi pont
Döntés a „Gyulafirátót ÉNY-i városrész belterületi csapadékvíz elvezetésének fejlesztése” KDOP-4.1.1./E-11 pályázat benyújtásáról
2011 májusában a KDRFÜ pályázatot írt ki vízrendezési projektek megvalósítására „Helyi és térségi jelentőségű vízvédelmi rendszerek rekonstrukciója” címen. A támogatás maximális mértéke 150 millió Ft, a támogatás intenzitása 90 %-os. Így egy vízrendezési projekt teljes támogatott költsége bruttó 166,6 millió Ft lehet. A pályázat első szakaszában a beadási határidő 2011. október 3.
Mint ismeretes, az utóbbi években komoly gondok adódtak Gyulafirátóton a csapadékvíz elvezetésével. Gyulafirátót teljes területén a felszíni vízelvezetési problémák megoldásának költsége 285,55 millió Ft + ÁFA.
A tervek szerint az önkormányzat Gyulafirátót É-Ny-i városrész csapadékvíz elvezetési problémáinak rendezésére pályázik.

A támogatási szerződés aláírása 2012. február-március hónapban várható. A kivitelezés kezdetének tervezett határideje: 2012. augusztus-szeptember, befejezésének tervezett határideje: 2013. április.
A projekt zárásának tervezett határideje 2013. július hónap.
A támogatási szerződés aláírásáig, illetve az első kifizetési kérelemig az önkormányzatnak az elszámolható költségeket is meg kell előlegeznie, ami 2011-ben a nem elszámolható költségekkel együtt 14 200 000 Ft.
A közgyűlés támogatta a pályázat beadását.
14. napirendi pont
A távhőrekonstrukciós program véleményezése
Veszprémben „VKSZ” Zrt. látja el a távhőtermelési és -szolgáltatói feladatokat.
A fosszilis energiahordozók mennyiségének csökkenése következtében a kialakult jelen gazdasági helyzetben fontos a távhőtermelési és -szolgáltatói tevékenység átalakítása. Ezért az önkormányzat szakemberei kidolgoztak egy a jelenlegi műszaki állapotot rögzítő, elemző, tervezett megújuló energiát felhasználó, környezetkímélő, biztonságos, és gazdaságos üzemeltetés feltételeit tartalmazó tervezetet.
A közgyűlés elfogadta a tervezet tartalmát, és megbízta a VKSZ Zrt. vezérigazgatóját, hogy Veszprém rövidtávú (2011–2015) és hosszú távú (2016–2026) távhőtermelési és -szolgáltatási stratégiai programját dolgozza ki.
15. napirendi pont
Pályázat benyújtása Veszprém város intermodális pályaudvar kialakítás és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések megvalósíthatósági tanulmányának készítésére
Veszprém környezetében országos szintű közlekedésfejlesztési elképzelések valósulhatnak meg a közeljövőben. E tervekhez és a folyamatosan növekvő igényekhez a városi infrastruktúrát, és legfőképpen a közösségi közlekedés szervezését is szükséges átgondolni, illetve a mai kor megoldásaival kialakítani. Ehhez nyújt Európai Uniós támogatást a Közlekedési Operatív Program.
A Közlekedési Operatív Program keretében megvalósítandó projektek előkészítésének támogatásához kapcsolódó támogatás-igénylési kérelmek benyújtásának célja, hogy a KÖZOP közlekedésfejlesztési projektjei megfelelő előkészítettség és a megvalósítási kockázatok minimalizálása mellett valósulhassanak meg, és olyan előkészítettségi állapotban és formában kerüljenek befogadásra, valamint értékelésre, hogy választ lehessen adni mindazokra a kérdésekre, amelyek alapján a támogatás odaítélhető, és a projekt megvalósítása során felmerülő kockázatok mértéke csökkenthető.
A mostani Közlekedési Operatív Program pályázat támogatási mértéke az összes elszámolható költség 100 %-a.
Veszprémben egy intermodális csomópont és a pályaudvar környezetének kialakítási igénye fogalmazódott meg. A csomópont tervezett helyszíne Veszprém város vasúti pályaudvara. Az intermodális csomópont megteremthetné több, összesen négy közlekedési forma kapcsolatát: a helyi-, helyközi és távolsági buszok és azok parkoltatásának, kiszolgálásának együttes igényeit; a vasúti pályaudvar teljesebb városi kapcsolatát; a térségi kerékpárút hálózat bekapcsolódását; és a parkolók kialakításával és a történeti belváros gyalogos jellegének erősítésével.
A cél egy intelligens közlekedési rendszer megalkotása, melynek előzményeként egy állapotfelmérés pontos képet adna az igényekről. Ennek révén a közlekedés optimalizálása és a menetrend optimalizálása egyaránt megoldódna, így javítva Veszprémben a közösségi közlekedés részarányának és kihasználtságának helyzetét.
A közgyűlés támogatta a pályázat beadását.
16. napirendi pont
Döntés a Pannon TISZK Veszprém Szakképzés-Szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft. részére történő pótbefizetésről
A Pannon TISZK a 2010-es évet 26.817e Ft veszteséggel zárta, melynek következtében a társaság saját tőke: -7.751e Ft lett, jegyzett tőkéje 1 millió Ft. A veszteség két fő tételből tevődött össze: egyrészt 100 %-os értékvesztést kellett a társaságnál történt sikkasztásra elszámolni (17 millió Ft), másrészt a cég működése a projektzárások után már nem volt elszámolható, ez nagyságrendileg 9-10 millió Ft-ot jelent.
A gazdasági társaságokról szóló törvény szerint ha a társaság saját tőkéje a jegyzett tőke 50 %-a alá csökken, akkor a tulajdonosoknak 90 napon belül meg kell tenniük a szükséges intézkedéseket a tőkehelyzet rendezésére. Ez lehet pótbefizetés, a jegyzett tőke leszállítása vagy a társaság megszüntetése. Ez utóbbi a pályázaton elnyert támogatás és az ezzel járó fenntartási kötelezettség miatt beláthatatlan következményekkel járna. A tőkeleszállítás sem jelent megoldást, mivel az 1 millió forintos jegyzett tőkét legfeljebb 500 ezer forintra lehetne leszállítani, de a veszteség jelen esetben ennél jóval nagyobb.
Ezért a társaság működőképességének fenntartása érdekében a közgyűlés úgy döntött, hogy az önkormányzat 7.613 e Ft értékben pótbefizetést hajt végre. A Pannon TISZK másik tulajdonosa a Pannon Egyetem, melynek 1.138 ezer forintot kell befizetnie. Így a cég saját tőkéje 1 millió forint lesz, mely pontosan annyi, mint a jegyzett tőke, és ezáltal megfelel a törvényi előírásoknak. A Pannon Egyetem Szenátusa várhatóan 2011. szeptember 30-án fog ülésezni, ezért döntésük még nem ismert. Egy esetleges elutasító döntés esetén a társaság ügyvezetője köteles rendkívüli taggyűlést összehívni
17. napirendi pont
A Pannon TISZK Veszprém Szakképzés-Szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.-vel kötendő haszonkölcsön szerződés jóváhagyása
2010-ben a Pannon TISZK a Jendrassik-Venesz Középiskola és Szakiskolához kapcsolódva egy 500 m²-es épületrészt épített, jogilag az önkormányzat tulajdonában álló ingatlan részét képezi. A Pannon TISZK Kft. által elnyert pályázat feltétele, hogy az épületrészt a megvalósulásától számított 5 éven keresztül a pályázó és nyertes Kft.-nek kell használnia (hasznosítania).
A közgyűlés emiatt úgy döntött, hogy az épületrészt 5 évre a haszonkölcsön szerződés keretében a Pannon TISZK-nek átadja.
A 18. napirendi pontban a közgyűlés támogatta a Veszprémi Közgazdasági Szakközépiskola „A fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok (szemléletformálás, informálás, képzés) – „A” komponens” címmel kiírt KEOP – 6.1.0/A/09-11 komponensű pályázatának benyújtását. A közgyűlés a pályázati önrészt 215 200 Ft-ot az intézmény saját költségvetése terhére biztosítja.
A 19. napirendi pontban a közgyűlés meghallgatta Porga Gyula polgármester tájékoztatóját a Pannon Egyetemmel történő jövőbeli együttműködés kereteiről
Porga Gyula elmondta, radikális változásra van szükség az egyetem és az önkormányzat kapcsolatában. Ennek érdekében rendhagyó együttműködési rendszert kíván kialakítani a két „intézmény”.
Első lépésben meg kívánják alkotni Veszprém város és a Pannon Egyetem közös 12 éves gazdasági stratégiáját.
Emellett megalakítják a Veszprém Egyetemi Város Tanácsát, amely közös egyeztetési és döntési fórumként fog működni. Tagjai között van a polgármester, a rektor, Veszprém gazdasági ügyekért felelős alpolgármestere, a város tulajdonosi bizottságának, valamint városstratégiai és városmarketing bizottságának elnöke, az egyetem gazdasági tanácsának elnöke, műszaki és gazdasági főigazgatója, a hallgatói önkormányzatának elnöke, valamint a veszprémi érsek. A tanács rendszeresen, kéthavonta ülésezik.
Az önkormányzat és az egyetem létrehozza a Veszprém Egyetemi Város Pénzügyi Innovációs Alapítványt, finanszírozza a közös programok és fejlesztések megvalósítását, és olyan projekteket támogat, amely új befektetőket vonz a városba és a munkahelyteremtést ösztönzi, elsősorban a zöldgazdaságban.
Mindezeken túl az önkormányzat állandó meghívotti és tanácskozási jogú státuszt ad a Pannon Egyetem rektorának a közgyűlési ülésekre, és a Pannon Egyetem állandó meghívotti státuszt ad a polgármesternek, egyúttal a rektori tanács tagjának választja a polgármester által kijelölt alpolgármestert. A közgyűlés valamennyi önkormányzati bizottságában biztosítja a tanácskozási jogú egyetemi képviseletet 2011. szeptember 29-től.
Szünet
10. napirendi pont
Döntés a belvárosi parkolóház építési jogáról szóló megállapodástól való elállásról
A közgyűlés zárt ülésen egyeztetett a szünetben a napirendi pontról, ugyanis ma reggel a High Station Kft. levélben kereste meg az önkormányzatot, amelyben egy újabb szerződésmódosítást kezdeményezett.
2009-ben a Benzinklub Kft. nyerte el a parkolóház ráépítési jogának értékesítésére kiírt pályázatot. A pályázaton nyertes Benzinklub Kft. 2009. november 30-án aláírta a pályázat beadásához kapcsolódó konzorciumi szerződést, 2009. december 11-én pedig a ráépítési jogról szóló megállapodást. A megállapodásban rögzített kötelezettségeknek a Benzinklub Kft. – mely 2010-ben nevét High Station Kft.-re változtatta – sorozatosan késve tett eleget. A közgyűlés több alkalommal – 2010. január 28-án, 2010. június 24-én és 2010. november 11-én is foglalkozott a késedelmes teljesítéssel.
A kft. ráadásul nem az eredeti tervben szereplő parkolóházat kívánja megépíteni, hanem egy másik műszaki tartalmút kereskedelmi-szolgáltató funkcióval bővítve, melyet a novemberi szerződésmódosítás tett lehetővé. Ennek azonban sem építési engedélye, sem kiviteli terve nincs, és a bankgaranciát is a korábbi verzióhoz adták ki.
A kft. ügyvezetője 2011. május 17-én kelt levelében arról tájékoztatta polgármestert, hogy az új koncepció alapján készül az új építési engedélyezési terv, ez alapján megrendelhető a kiviteli terv, várhatóan 2011.szeptember 15-ére. Porga Gyula 2011. augusztus 3-i levelében figyelmeztette a ráépítőt, hogy a projekt olyan szakaszba jutott, amelyben a további késlekedés a teljes belváros rehabilitációt veszélyezteti. Ezért felszólította a High Station Kft.-t, hogy az új koncepcióra vonatkozó jogerős építési engedélyt, az új kiviteli terveket, valamint a megépíteni tervezett parkolóházra vonatkozó, visszavonhatatlan bankgaranciát 2011. szeptember 15. napján 8 óráig mutassák be, ellenkező esetben a városvezetés ezen a napon a közgyűlés elé terjeszti a ráépítési jogról szóló megállapodástól való elállást. A ráépítő nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségeit, így megnyílt a lehetőség az önkormányzat számára, hogy a szerződéstől elálljon.
A lépés hátterében az áll, hogy a belváros-rehabilitációs projekt műszaki tartalmát a pályázati szabály szerint maximum 25 %-kal lehet módosítani. Amennyiben nem épül meg a parkolóház, 18 %-kal változik a tartalom, és a későbbiekben csupán 7 %-os változtatást lehet végrehajtani. Ezt a projekt nagysága és az előre nem látható problémák, események miatt az önkormányzat nem tudja bevállalni.
A jelenlegi helyzetben a szerződéstől való elállás azt jelenti, hogy a High Station Kft. által kifizetett 42.500 ezer Ft + ÁFA, mely a ráépítési jog ellenértékének 50 %-a, visszajár, azt az önkormányzat beszámítja a szerződés meghiúsulási kötbérébe, és így további 170 millió forint kötbérigényt kíván érvényesíteni a High Station Kft.-vel szemben.
A parkolóház megépítése nem maradhat el a belváros-rehabilitációs projektből, ezért új befektetőt kell találnia az önkormányzatnak. Adott lehetőség a VKSZ Zrt., amely megépítené a parkolóházat, de természetesen más befektetők is megjelenhetnek. A parkolóház eredeti tervei szerint a kiegészítő szolgáltató egységekkel együtt 400 millióba kerülne az építkezés, a szolgáltató egységek elhagyásával 200 millióba. A szakértők szerint e 200 millió forint 10 év alatt térülne meg a befektetőnek, tehát nem pénznyelő vállalkozásról van szó.