- Mivel a középfokú intézményeink a megyéhez tartoznak, az önkormányzati fenntartású általános iskolákról rendelkezem adatokkal. Ezekben évente 190-220 iskolakezdővel számolhatunk, ami 5-10 évvel ezelőtti adatokhoz képest alacsony szám, de ennek a változásnak vannak előnyös oldalai is: kisebb létszámú osztályokat alakíthatunk ki. A Tési-dombon kivételesen sokan, 53-an kezdik meg tanulmányaikat, közülük több mint 20-an az Értékközvetítő és Képességfejlesztő Program keretében, amely számukra a hagyományostól eltérő időbeosztással és tantervvel jár. Inotán ugyanakkor csak 15-en teszik ki az egyetlen induló osztályt.
A hátrányos helyzetű diákok számára idén a Tanoda program keretében nyújtunk felzárkózási lehetőséget, melyben iskolán kívül hetente három alkalommal foglalkoznak velük pedagógusok és más szakemberek. Erre egyelőre csak 16-an jelentkeztek, bár láthatóan többen igényelnék. Reméljük, hogy a jövőre látható pozitív tapasztalatok majd növelik a szülők bizalmát.
A Várkerti Általános Iskola épülete
- Hogyan kerülhetők el az iskolabezárások a csökkenő létszám mellett?
- A gazdasági érdek valóban azt diktálja, hogy zárjuk be őket, de ezt nem tervezzük. A meglévő öt általános iskolából tagosítással kettőt hoztunk létre, ami csökkentette a fenntartás költségeit. Az Inotai és a Vásárhelyi András a Várkerti Általános Iskola, a Rákóczi Telepi pedig a Bán Aladár Általános Iskola tagintézményeként működik. Emellett igyekszünk a felszabaduló infrastruktúrát funkcióval ellátni, új dolgokat megvalósítani a meglévő intézményekben. Ennek egyik lépése, hogy a Vásárhelyi iskola háromszintes épületének földszintjére ifjúsági házat tervezünk.
Az iskolavezetés kéréseit figyelembe véve úgy alakítjuk át az épületet, hogy teljesen leválasztjunk a földszinti 5 tantermet és a főbejáratot, így gyakorlatilag külön egység lesz ez az épületen belül, külön bejárattal, villany- és vízellátással. Most készül a költségvetés, és szeretnénk, ha december végére átadhatnánk. Természetesen a munkák a tanítási időszakon kívül, elsősorban délután és hétvégéken zajlanak majd.
- Milyen szolgáltatásokat kínál majd az ijfúsági ház?
- Kialakítunk egy tükrös tánctermet, melyben a város táncosai próbálhatnak megfelelő körülmények között. Egy kisebb könyvtárat tervezünk, amelyben elsősorban internetezésre, folyóiratolvasásra és a kötelező irodalom kölcsönzésére lesz lehetőség. Egy teremben biliárd és ping-pong asztalt állítunk fel, két terem területén pedig egy színpadot hozunk létre, ami beszélgetős-, előadói- és felolvasóestek számára teremt majd helyszínt, és persze a helyi zenekarok koncertjeinek. Végül mindezek mellett tervezünk egy alkoholmentes bárt, ennek megfelelő koktélokkal és egyszerűbb ételekkel.
Az Értékközvetítő és Képességfejlesztő Program alapgondolata, hogy minden gyerek tehetséges valamiben, ezért az iskolának a képességek kibontakoztatásában kell segítenie. Egész napos, kommunikációközpontú, változatos foglalkozásokat egyesítő oktatás. Az órarend része a néptánc, bábozás, furulyázás, színjátszás, az idegen nyelvek és informatika is. A gyermek egyéni fejlődése áll a központban, az oktatás része a természetjárás, színház- és múzeumlátogatás.
A Tanoda program a hátrányos helyzetű fiatalok továbbtanulási és társadalmi beilleszkedési esélyein próbál javítani tanórán kívüli foglalkozásokkal. A tanuláshoz a nyugodt légkört, a bizalmas kapcsolati rendszert, az otthonosság érzetét teremti meg az intézmény. A tanulók az egyéni szintjüknek megfelelő órarendben vesznek részt az oktatásban, elsősorban az általános műveltséget fejlesztő és a helyes életvezetést tanító szakemberek foglalkozásain.