Államtitkár úr, miről tájékoztatta a konferencia résztvevőit?
Néhány héttel ezelőtt fogadta el egyhangúlag, ellenszavazat és tartózkodás nélkül a magyar országgyűlés a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégiát. Ritkaság manapság, hogy a politika nem tenyerel rá egy szakmai előterjesztésre. Ebben az esetben ötpárti támogatással sikerült teljes egyetértésben dönteni arról, hogy 2025-ig melyek azok a teendők, amelyek az üvegházhatású gázkibocsátás csökkentését jelenthetik. Továbbá: mit kell tenni annak érdekében, hogy jobban alkalmazkodjunk a megváltozott időjárási viszonyokhoz, és hogyan tudnánk egy kicsit környezettudatosabban gondolkodni, elősegíteni, hogy kevesebb fosszilis energiát használjunk, s minél több megújuló energiát vegyünk birtokba, minél inkább hatékonyan használjuk fel az energiát, és éppen ezért örömteli, hogy a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége is felsorakozik azok ügyek mellé, amelyek fontosak a környezetvédelem ügyének. Ez a balatonfüredi konferencia erős kohéziót jelent a mintegy háromszáz tagot számláló KSZGSZ kötelékében, és a tárca azokat a törekvéseket támogatja, amelyek révén fejlesztések, innovációk valósulhatnak meg. Olyan beruházások, amelyek figyelembe veszik a környezet védelmét, és azt az alkalmazkodást teremtik meg, ami fontos lehet
Államtitkár úr, a tárca mennyire veszi figyelembe az ilyen jellegű szövetségek tapasztalatait, véleményeit, javaslatait?
Nyugodtan állíthatom, hogy egyrészt a zöld tárca számára fontosak azok a szakmai javaslatok, vélemények, amelyek a törvényhozáshoz szükségesek; másrészt pedig a Környezetvédelmi Minisztérium mindennapi munkájához hatalmas muníciót jelentenek a zöld szervezetek, a szakmai szövetségek, s azok a megnyilvánulások, amelyek a tudományos szféra részéről is eljutnak hozzánk. Az éghajlat-változási stratégiánál ezeket mind figyelembe vettük. Hozzá kell még tennem, hogy a tárca az adórendszer zöldítésének előkészítésével is foglalkozik, de azzal is, hogy például a közbeszerzést hogyan lehet zöldíteni, vagyis akkor, amikor az önkormányzatok, állami intézmények ajánlatokat kérnek, akkor jobban vegyék figyelembe a zöld szempontokat.
Mondana konkrét példát is?
Például hogy a szolgáltatások, árubeszerzések figyelembe vegyék a csomagolóanyagok minőségét, emellett a termékdíj-rendszer teljes reformjára is sort kell keríteni, hiszen Magyarországgal szemben egy eljárás zajlik éppen e témakörben.
Van tehát bőven szakmai, s nem politikai teendő…
Óriási feladatok előtt állnak a zöld tárca előtt, s ehhez kitűnő partner az a sok cég, amely most már a környezeti ügyekben, környezeti fejlesztésekben nagyon komoly eredményeket ért el. Magyarországon 202 milliárd forintra rúg az a környezetvédelmi beruházás, amely megvalósul egy évben, s ezek mind-mind a környezet védelmét, a környezet fokozott óvását szolgálják.
A helyszín, a Balaton, milyen aktualitását adta a konferencián elmondottaknak?
A környezet- és energetikai operatív program, amely mintegy 1300 milliárd forintnak a felhasználását teszi lehetővé 2007-től 2013-ig, nagyon komoly esélyt biztosít arra, hogy a Balaton és a tó közvetlen környezetével kapcsolatos vízvédelmi fejlesztések megvalósulhassanak. A tárca ezeket kiemelt figyelemmel kíséri. Szeretnék segíteni a potenciális kedvezményezetteknek, önkormányzatoknak, intézményeknek, amelyek uniós forrásokból kívánnak beruházásokat megvalósítani. Az elsőrangú szempont a vízminőség-védelem, s természetesen a jövőben - mivel tudjuk, hogy nagyon sok idegenforgalmi beruházásra kerül sor, ami nyilvánvalóan környezetterheléssel jár - meg kell találni azt az optimális megoldást, melynek révén nem blokkolja a beruházást a környezetvédelmi előírás. Ugyanakkor meg kell értetni a fejlesztőkkel, beruházókkal azt, hogy bizony kiemelt és fokozott figyelem szükséges a Balaton érdekében.
Államtitkár úr, a beszélgetés elején politikamentes döntésről szólt, ám a mindenki előtt ismeretes MSZP-SZDSZ konfliktus minden bizonnyal megjelenik a zöld tárcánál is. Mi erről a személyes véleménye?
Tekintettel arra, hogy én elsősorban nem politikai, hanem szakmai feladatot látok el, hiszen szakállamtitkárként a zöld tárcával kapcsolatos gazdaságfejlesztések, gazdasági szabályozás, költségvetési gazdálkodás tartozik hozzám, azt mondhatom, hogy ezekre a tevékenységekre kevéssé vetül rá a napi politika, s ez így nagyon helyénvaló. Szeretném a többi minisztériumi, nem politikai vezetővel azokat az intézkedéseket preferálni, amelyek a folyamatosságot és a szakmai igényességet jelentik. Az nyilvánvalóan sajnálatos, hogy az én rövid szakmai regnálásom alatt rövidesen már a harmadik miniszter kerül a tárcához. Ez kevésbé teszi lehetővé azt a folyamatosságot, amelyet szeretnénk megvalósítani, de mivel a tárca egy hosszú távú programmal rendelkezik, ennek mentén lehet dolgozni, s a környezetvédelem az a terület, amely általánosságban konszenzusos módon működik. A politikai támogatás a legfontosabb döntésekhez megvan, s szeretném, ha a későbbiekben is így lenne.
Egyenesen kérdezek: mennyire látja biztosnak a pozícióját?
Az én megbízatásom az aktuális minisztertől, illetőleg a miniszterelnöktől származtatható, ami azt jelenti, hogy az SZDSZ-nek az a döntése, mely szerint a politikai vezetőket, tehát a minisztereket és a politikai államtitkárokat visszavonja a kormányból, és ők benyújtják a lemondásukat, rám nem érvényes. Viszem tovább azt a szakmai feladatot és tevékenységet, amit vállaltam, s amit szeretnék színvonalasan végrehajtani és teljesíteni. Természetesen az új miniszter kompetenciája, hogy kivel akar együtt dolgozni. Véleményem szerint a szakmai feladat ellátása az elsődleges, én ennek kívánok megfelelni, és remélem, hogy ezzel hosszabb távon is segíthetem a tárca törekvését.