Törökország, Szlovénia, Szlovákia, Ausztria, Horvátország és Magyarország közösen gyakorolta az elmúlt egy hétben, hogyan kell a legkorszerűbben ellátni a kutatási, harci-mentési, illetve azok szervezési feladatait, légi balesetek, katasztrófák során. A nemzetközi kutató-mentő gyakorlatot a veszprémi Sziklában kialakított Mentés Koordinációs Központ (RCC) irányította. A repülési feladatokba bevonták a pápai bázisrepteret, a szentkirályszabadjai repteret, de a gépek többek közt Sokorópátkát, Császárt, Pénzesgyőrt, Vászolyt, Devecsert, Sobort, továbbá a gyakorlat központját, a Gyulafirátót melletti „0” pontot is érintették.
A gyakorlat utolsó napján tartott bemutatón imitált háborús helyzetet követhettek végig a meghívott vendégek.
Bluelandban, vagyis Kékországban vagyunk, mely most földrajzilag épp hazánkra esik, de a világ bármely pontján lehetne, hiszen ezeket a feladatokat kisebb eltérésekkel, szinte detto ugyan így kellene szakszerűen végrehajtani máshol is – mondta a Vehírnek Koller József alezredes, a gyakorlat parancsnoka. A szituáció szerint Szentkirályszabadján több tucat azonosítatlan kis gép landol, ezért egy Mi-24 helikopter indul a Szolnoki Helikopterbázisról, hogy felderítse a terepet, de út közben támadás éri, kigyullad és kényszerleszállást hajt végre, a „0” pontnál. Harci helyzet alakul ki, melyben 17-en szenvednek balesetet, őket kell megmentenie a különböző nemzetiségű katonákból és civilekből álló egységeknek.
Az összetett katonai feladat során értékelték a felderítést,
a biztosítást, a mentést és szállítást, illetve ezek koordinálását, mely
Veszprémből történt a bemutató során. A Mi-8, Mi-17, illetve Mi-24 harci és
szállítóhelikopterek mellett L-39 (Albatrosz) típusú repülőgépeket, AN-26 (Antonov)
típusú szállítógépeket, a törökök egy CASA-t, és COUGAR-okat vetettek be.
A mentőfeladatokban részt vett az Országos Mentőszolgálat, a Légimentő Kht. Illetve a katasztrófavédelem kijelölt erői. Az oltást követően vákum matracokban, és speciális hordágyakon vitték a sérülteket az öt szállítóhelikopterhez. Míg a magyarok egy Mi-8 és egy Mi-17, valamint egy civil mentőhelikopterrel szállítottak (az előbbiekbe 3-4, míg a civil gépbe mindössze egy súlyos sérült fér – szerk.), a törökök és a szlovének COUGAR-ral. A gyors elsősegély nyújtást, majd a kimentést Mi-24 harci helikopterek és a rendőrség helikoptere biztosította. A 17 katona elszállítása, majd a terület megtisztítása összesen nem vett igénybe 20 percet. Így mondhatni, hogy gyors, hatékony, profin reagáló különleges egységek mutatkoztak be az elöljárók előtt. A négy szállítógép a „0” pontról tovább repült Pápa Bázisreptérre, ahol egy úgynevezett ROL1 sátorban, teljesen felszerelt, mobil minikórházban választották szét a sérült katonákat, akiket a koordinációs központtól kapott utasítás alapján a Veszprém megyei, a győri, a pápai és budapesti kórházba szállítottak.
A nemzetközi légi-kutató mentő gyakorlaton 350 magyar katona
vett részt, az összes kiemelt harcoló alakulattal, valamint a székesfehérvári
Nagysándor József Híradó és Vezetéstámogató Ezreddel, akik többek közt az
akadálymentes kommunikációt biztosították a gyakorlat különböző kijelölt helyszínei,
harcálláspontjai között.