Az előzményekről: az oktatási és kulturális miniszter egy idei rendeletével módosította a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló korábbi rendeletet, amely érinti a középiskolai felvételi eljárás rendjét, és pályázatot hirdet a „Tehetséggondozó középiskola” cím elnyerésére, valamint az azzal járó tehetséggondozói feladatok ellátására.
A pályázat célja, hogy a kiemelkedő tehetségeket felismerő és gondozó középiskolák és a kiemelkedően tehetséges, halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat nevelő-oktató általános iskolák az esélyegyenlőség elve alapján összehangolják egymással a tehetségek segítéséhez kötődő pedagógiai intézkedéseiket.
Ennek eredményeként a középiskolák partneri együttműködésben tudják majd biztosítani az adott általános iskolák hetedik-nyolcadik évfolyamos halmozottan hátrányos helyzetű tanulói számára azokat a pedagógiai intézkedéseket – különösen a tehetséggondozást – amelyek révén az adott tanulók a tehetséggondozó középiskola szakmai programja segítségével jó eséllyel eljutnak a rendszerszinten megszervezendő tehetség-kibontakoztató foglalkozásokra, így kiemelkedő tehetségük kibontakozhat, tudásuk jelentősen kiszélesedhet.
A tehetséggondozó középiskolában a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók rendszerszintű tehetséggondozásban vesznek részt legalább a hét egy napján (az adott napon minimálisan százharmincöt perc időtartamban) úgy, hogy a tehetséggondozó középiskola a hetedik, nyolcadik évfolyamos halmozottan hátrányos helyzetű tanulók részére térítésmentes foglalkozásokat biztosít.
Kitétel továbbá, hogy a foglakozásokra jelentkező halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára (a foglakozásokra való bekerülés céljából) felvételi vizsga nem szervezhető, a tanulók jelentkezése nem utasítható el.
A tehetséggondozó középiskolában megszervezett foglalkozások keretei között a tanulók reálisan felmérhetik, megismerhetik saját képességeiket, azonosítják kiemelkedő tehetségüket, megismerkednek a középfokú felvételi eljárás rájuk vonatkozó főbb szabályaival.
Katanics Sándor hangsúlyozta, hogy a a pályázat benyújtásának számos feltétele volt, s ezeknek meg kellett felelni. Ezek közé tartozik többek közt a középiskola könyvtára, informatikai felszereltsége, pedagógiai és egyéb programja stb.
A pályázathoz csatolni kellett a középiskola fenntartójának (a Lovassy és a Vetési esetében a városról, az almádi gimnázium esetében a megyéről van szó) nyilatkozatát arról, hogy támogatja a pályázatot stb. A Veszprém megyei önkormányzat képviselői egyhangúlag támogatták a három középiskola pályázatát.
A sikert Katanics képviselő a jó előkészítésnek, az iskolák tekintélyes szakmai múltjának könyveli el.
A támogatandó gyerekek körébe bekerülni szigorú szabályok szerint lehetséges. Ezt az általános iskolai ifjúságvédelmi felelősök koordinálják. A támogatás szélesebb körű, mint a jól ismert Arany János program, s anyagi fedezete is biztosított hosszabb távon.