Elvileg. De ne legyünk ennyire naivak! Vajon ha megkérdeznénk az autósokat, hányan tudnák, hogy egy többsávos körforgalomban honnan hová kanyarodhatunk ki? Vajon hányan veszik a fáradtságot, hogy minden változást végigolvassanak?
Kíváncsiak voltunk, hogy gyakorlott autóvezetőként mi mennyire ismerjük a szabályokat? Így hát vettük a bátorságot és beültünk egy KRESZ vizsgára. A maximálisan megszerezhető 75 pontból nekem 56-ot, kollégámnak pedig 64 pontot sikerült szereznie. A vizsgafeladat során találkoztunk olyan kérdéssel is, aminek már a megértésével is problémánk adódott.
Az eredmény elkeserítő azonban Gulyás Péter, az ATI Kft. Veszprém autós iskola ügyvezető igazgatója szerint egy kicsit sem meglepő. Onnantól kezdve, hogy valaki megszerzi a vezetői engedélyét és megfelel az időszakos orvosi vizsgálatokon, soha többet nem kell számot adni arról, hogy mennyire ismeri a szabályokat. Nyugodtan autózhat az autópályán az a nagypapa, aki még akkor szerezte a jogosítványát, amikor nemhogy autópálya, de többsávos autóút se nagyon volt.
Sokszor úgy szegjük meg a szabályokat, hogy fogalmunk sincs azoknak a létezéséről. Elenyésző azonban azoknak az autósoknak a száma, akik még szándékosan soha nem követtek el szabálysértést. Tegyük a szívünkre a kezünket és valljuk be, hogy néha mindannyian megspórolunk néhány irányjelzést, átcsúszunk a sárga lámpán és gyorsabban megyünk a megengedett sebességnél. Pedig ha jobban belegondolunk, egy időben kitett irányjelző számunkra csak egy apró mozdulat, a mögöttünk közlekedőknek pedig egy megelőlegezett féklámpa, ami nagyban hozzásegíthet egy esetleges baleset elkerüléséhez.
A friss jogosítvánnyal rendelkezők sem tartják be sokszor a szabályokat. Legtöbbször bizonytalanok vagy nem rendelkeznek kellő ismeretekkel. Ennek egyik oka, hogy a tanulók nagy része nem autót vezetni szeretne megtanulni, hanem jogosítványt szeretne magának, ami jól mutat az önéletrajzban. Ezt bizonyítják a vizsgaeredmények statisztikái is. Veszprém megyében a tavalyi évben a tanulók 67%-a tudta elsőre letenni a KRESZ vizsgát, a pótvizsgán pedig a fennmaradó tanulók kevesebb, mint fele ment át. A forgalomban ennél rosszabb a helyzet. A vizsgázók 57%-a tudta elsőre sikeresen venni az akadályokat, a pótvizsga pedig csak a tanulók felének sikerült.
Az augusztusban bevezetett új rendszer megoldás lehet a statisztikák javítására. Nyár végétől a kötelező 30 óra vezetésen kívül, a tanulóknak a jogosítványuk megszerzéséhez teljesíteniük kell 580 km-t is. A veszprémi ATI Autósiskola vezetője szerint a változás több szempontból is hasznos. A tavalyi év elejétől megszűnt a rutinvizsga, ami magával hozta, hogy a rutinfeladatokat most már a városi forgalomban kell megoldani, aminek a begyakorlása jóval több időt vesz igénybe. Eddig a kötelező óraszám után azok a tanulók is vizsgázhattak, akik a 30 óra nagy részét ezeknek a feladatoknak az elsajátításával töltötték és csak alig pár órát vezettek a forgalomban.
A KRESZ szabályok ismerete és betartása azonban nem csak tanulóknak és a friss jogosítvánnyal rendelkezőknek, hanem a már évek óta autózóknak is egyaránt kötlező. Ön mennyire van tisztában a KRESZ szabályokkal? Itt tesztelheti tudását!